شناسهٔ خبر: 44133658 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برلین کنترل کشتی باری ترکیه توسط ارتش آلمان را اقدامی درست دانست

وزیر دفاع آلمان کنترل کشتی باربری ترکیه توسط ارتش آلمان در چارچوب عملیات نظارتی اروپایی موسوم به ایرینی را درست ارزیابی و اتهامات آنکارا به برلین در این مناقشات را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، "آنگرت کرامپ کارن‌بائر"، وزیر دفاع آلمان از کنترل یک کشتی باربری ترکیه توسط ارتش آلمان در چارچوب عملیات اتحادیه اروپا علیه قاچاق اسلحه به لیبی موسوم به ایرینی دفاع کرد.

وی امروز (سه‌شنبه) در سخنانی در یک اجلاس سیاست خارجی انستیتو کوربر در برلین گفت: نیروهای ارتش آلمان کاملاً درست رفتار کرده‌اند. آن‌ها کاری را که در چارچوب عملیات اروپایی ایرینی از آن‌ها درخواست شده است انجام داده‌اند.

وزیر دفاع آلمان همه اتهامات ترکیه در این مناقشات را رد کرده گفت: هیچ دلیلی برای این اتهامات که حالا علیه نیروهای آلمانی وارد شده است وجود ندارد.

مخالفت ترکیه با بازرسی یک کشتی مشکوک این کشور در 200کیلومتری شمال شهر بنغازی جنجالی تازه در مناسبات بین آلمان و ترکیه ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در اشپیگل سربازان نیروی دریایی ارتش آلمان، روز یکشنبه به کشتی "روزالین ای" ترکیه که در مسیر لیبی در حرکت بوده است مشکوک می‌شوند.

فرماندهان عملیات نظارت اتحادیه اروپا برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به لیبی در دریای مدیترانه موسوم به "ایرینی"، اطلاعاتی درباره مشکوک بودن محموله این کشتی به دست آورده بودند.

در همین ارتباط سربازان ناوچه "هامبورگ" غروب یکشنبه به کشتی "روزالین ای" وارد شدند و قصد بازرسی محموله آن کشتی را داشتند. ترکیه نسبت به این موضوع اعتراض کرده و مانع از بازرسی محموله این کشتی شده است.

به‌علت مخالفت ترکیه، سربازان نیروی دریایی آلمان ناگزیر شدند بامداد دوشنبه کشتی را ترک کنند و به ناوچه خود بازگردند.

به‌نوشته هفته‌نامه اشپیگل، ترکیه از آلمان عذرخواهی بابت اقدام به کنترل این کشتی ترکیه‌ای در مسیر لیبی را درخواست کرده است.

وزارت امور خارجه ترکیه در این باره گفته است: ما به این اقدام که بدون مجوز و با اقدام به زور انجام شده است معترضیم.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده که ارتش آلمان غیرقانونی عمل کرده، خدمه کشتی باری ترکیه‌ای را با سلاح تهدید کرده است و آن‌ها را با تفتیش بدنی تحقیر کرده است.

در همین راستا وزارت امور خارجه ترکیه عصر روز گذشته سفرای آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا در آنکارا را احضار و مراتب اعتراض خود به بازرسی یک کشتی باری ترکیه‌ای توسط ناو آلمانی را به آنها ابلاغ کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

به‌نوشته هفته‌نامه اشپیگل ترکیه حتی خواستار درخواست غرامت از دولت آلمان شده است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده است که این رخداد در نشست آینده اتحادیه اروپا در اوایل دسامبر مورد بحث قرار خواهد گرفت. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده‌اند که در این نشست درباره اقدامات تنبیهی علیه ترکیه صحبت خواهد شد.

اتحادیه اروپا این انتقاد را به ترکیه وارد می‌کند که با وجود شرکت در نشست صلح لیبی در برلین و وعده عدم دخالت در جریانات لیبی اما همچنان سلاح و مزدور به این کشور صادر می‌کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در مارس سال جاری، اتحادیه اروپا تصمیم به انجام یک مأموریت جدید دریایی برای اجرای تحریم تسلیحاتی لیبی گرفت. در عملیات نظامی موسوم به ایرینی از کشتی‌ها و هواپیماها برای رصد مسیر دریایی به لیبی استفاده می‌شود.

در جنگ داخلی لیبی، ترکیه از «دولت وحدت ملی» که از سوی سازمان ملل به‌رسمیت شناخته شده است، حمایت می‌کند. در زمان حاضر دولت وحدت ملی رودرروی ژنرال «خلیفه حفتر» قرار گرفته است که نیروهایش مناطقی را در شرق و جنوب این کشور کنترل می‌کنند، در این میان تعدادی از کشورها نیز از جمله مصر از حفتر پشتیبانی نظامی می‌کنند.

انتهای پیام/.+

 

برچسب‌ها:

نظر شما