شناسهٔ خبر: 44133357 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در اقدامی گستاخانه و علی‌رغم بی‌عملی در برجام

انگلیس، فرانسه و آلمان خواستار تعمیم برجام به حوزه موشکی و منطقه‌ای شدند!

وزرای خارجه‌ تروئیکای اروپا در اقدامی گستاخانه خواستار تعمیم برجام به حوزه موشکی و منطقه‌ای شدند.

صاحب‌خبر -




وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در برلین جلسه‌ای با موضوع برجام  برگزار کردند. وزارت امور خارجه آلمان پس از برگزاری این نشست با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در این نشست وزرای خارجه سه کشور آلمان،‌ فرانسه و انگلیس وضعیت کنونی توافق هسته‌ای را ارزیابی کردند و در گفت‌وگو‌های خود نسبت به دمیده شدن جان تازه‌ای به این توافق پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا ابراز امیدواری کردند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ‌تروئیکای اروپایی بار دیگر ضمن ابراز تأسف از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کردند به این توافق پایبند هستند و از اقدامات اخیر ایران در کاهش تعهدات به‌رغم آنچه که «لغو تحریم‌ها و حسن‌نیت برای تجارت از طریق سازوکار اینستکس» خوانده شده ابراز نگرانی کردند.
آندریا زاسه،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به آسوشیتدپرس گفته که شرکت‌کنندگان دراین نشست با هدف بررسی و مشخص شدن رویکرد آینده کلیه امضا‌کنندگان برجام زیر سایه روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات متحده گرد هم آمده بودند.
این دیپلمات آلمانی در شرایطی که کشورش به هیچ عنوان به تعهدات برجامی عمل نکرده است،در  اظهارنظری گستاخانه خواستار توقف کاهش اقدامات برجامی و پايبندى ایران به کلیه تعهدات مندرج در مفاد برجام شد.
زاسه گفت در این نشست قرار بوده است به مواردی چون برنامه موشکی ایران و نقش منطقه‌ای این کشور که در توافق هسته‌ای به آنها‌ اشاره نشده،‌ پرداخته شود.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان در پاسخ به این سؤال که آیا اروپایی‌ها نگران اقدامی غافلگیر‌کننده از سوی ‌ترامپ علیه ایران پیش از‌ ترک کاخ سفید که کلیه امید‌ها را از بین ببرد نیستند؟ گفت: «اگر چنین اقداماتی وجود داشته باشد، در صورت وقوع آنها را ارزیابی خواهیم كرد.»
مشاوران بایدن نیز در روزهای گذشته در اظهارنظری گستاخانه خواستار برجامیزه شدن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان شده بودند.
نکته قابل توجه اینجاست که ‌ترامپ و پمپئو نیز درباره برجام دقیقاً همین نظر را دارند. بر همین اساس در مسئله ایران میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و همچنین میان آمریکا و اروپا هیچ اختلاف استراتژیکی وجود ندارد و فقط تاکتیک‌های رسیدن به هدف با یکدیگر متفاوت است.

نظر شما