شناسهٔ خبر: 44130634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی؛

اختیارات جهاد را برگردانید تا بازار سامان پیدا کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهم‌ریختگی و نابه‌سامانی این روزهای بازار محصولات لبنی، مرغ و تخم‌مرغ، گفت: ما امروز چند نهاد و دستگاه را متولی آشفتگی بازار می‌دانیم و این اشتباه است و تنها جهادکشاورزی باید پاسخگو باشد.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری امروز در گفت‌وگو با فارسبا اشاره به نابه‌سامانی این روزهای بازار محصولات لبنی، مرغ و تخم‌مرغ، گفت: ما امروز به اشتباه چند نهاد و دستگاه را متولی آشفتگی بازار می‌دانیم درحالی که تنها جهادکشاورزی باید پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اختیاراتی که در سال 98 از وزارت جهادکشاورزی گرفته شده و به صمت داده شده باید به این وزارتخانه برگردانده شود.

رئیس جمهور پاسخگوی وضع فعلی باشد
وی افزود: در جلسات گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس با وزرای جهادکشاورزی و صمت توافق شد که اختیارات بازار محصولات دامی و نهاده‌ها به جهادکشاورزی واگذار شود که وزرا نیز این را پذیرفتند اما متاسفانه شخص رئیس‌جمهور نپذیرفته است و در شرایط فعلی ایشان باید پاسخگو باشند.

جعفری با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی بازار علاوه بر مردم تولیدکننده هم ضرر می‌کند، اضافه کرد: حدود سه ماه پیش در کمیسیون کشاورزی کاملا وضعیت امروز روشن و بهم‌ریختگی بازار در قیمت نهاده‌ها و محصولات لبنی و گوشتی کاملا قابل پیش‌بینی بود.

وی توضیح داد: تا زمانی‌ که یک ارز 4 هزار و 200 تومانی، ارز نیمایی و یک ارز آزاد داریم مشکلات پابرجاست و باید نرخ ارز آزاد شود تا این اقدام صورت نگیرد فساد موجود در بازار محصولات دامی از بین نمی‌رود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت آزادسازی ارز، دولت باید از مردم به عنوان مصرف‌کننده حمایت کند و ده‌ها راه برای حمایت وجود دارد اما در حال حاضر ما یارانه را به کسانی می‌دهیم که مصرف‌کننده نیستند و اکثر نهاده‌ با ارز 4 هزار 200 تومانی وارد کشور می‌شود اما با قیمت آزاد در اختیار دامدار قرار می‌گیرد.

وی گفت: عامل دوم که باعث این آشفته بازار و فساد شده است نرخ ارز است که باید حتما آزادسازی صورت گیرد.

جعفری با بیان اینکه عامل سوم آشفتگی بازار محصولات دامی قیمت‌گذاری غیرواقعی است، افزود: آقایان در این دو ماه چندین بار قیمت اعلام کردند اما نه دامداری‌ها و نه بازار این قیمت‌ها را قبول نکرده است چون قیمت‌گذاری واقعی نیست و ما چند نوع ارز داریم تا زمانی که قیمت ارز سروسامان پیدا نکند و آزادسازی نشود در مورد نهاده‌ها ما شاهد نابه‌سامانی بازار هستیم.

واردات و قیمت نهاده‌های دامی باید در اختیار جهاد کشاورزی قرار بگیرید
وی توضیح داد: این سه عامل باعث بهم‌ریختگی بازار شده است و شخص رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشد که چرا نمی‌پذیرد اختیارات به جهادکشاورزی واگذار شود در صورتی که در همه دنیا واردات و قیمت نهاده‌ها و همچنین صادرات محصولات دامی در اختیار وزارت کشاورزی است.

نماینده شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وضعیت نابه‌سامان معلول این است که کسی پاسخگو نیست چرا چون دستگاه‌های مختلفی در این موضوع دخیل هستند.

وی گفت: پیشنهاد کمیسیون برگشت اختیارات به جهادکشاورزی بوده اما پذیرفته نشده و این نابه‌سامانی نتیجه تقسیم اختیارات است و کسی هم پاسخگو نیست. جهان نيوز

نظر شما