شناسهٔ خبر: 44128165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در هفته نکوداشت اصفهان انجام شد؛

رونمایی از ۱۵۰ محصول فرهنگی - اجتماعی در هفته اصفهان

اصفهان - در هفته نکوداشت اصفهان از ۱۵۰ محصول فرهنگی اجتماعی رونمایی شد که ۳۰ جلد کتاب با عنوان «کتاب نقره‌ای» مخصوص شهروندان و ۱۰ جلد با عنوان «کتاب طلایی» ویژه مدیران شهری از آن جمله است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت‌ها، ادارات و دفاتر گوناگون وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان حاصل عملکرد یک ساله خود برای تولید محصولات فرهنگی و اجتماعی را در قالب ۱۵۰ کالای فرهنگی اجتماعی در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش گذاشتند.

این ۱۵۰ محصول که در ۲۱ عنوان تولید شده در قالب کتاب، لوح فشرده، تابلو، بنر و پوسترهای آموزشی در آئینی به مدت چهار شب با حضور مسئولان شهری و استانی رونمایی شد.

در شب نخست این برنامه که به رونمایی از تولیدات حوزه شهروندی اختصاص داشت، ۳۰ جلد کتاب با عنوان «کتاب نقره‌ای» مخصوص شهروندان و «کتاب طلایی» مخصوص مدیران شهری در قالب ۱۰ عنوان رونمایی شد.

اما شب دوم رونمایی از تولیدات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به محصولات حوزه گردشگری با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رئیس و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اختصاص داشت.

به گفته رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، این تولیدات شامل چهار کتاب با عناوین «ملیجک در نصف‌جهان»، «اصفهان به زبان فرانسه»، «گردشگری در دسترس» و «مسیرهای گردشگری بازار تاریخی اصفهان» و همچنین رونمایی از نقشه «گردشگری بازار اصفهان» است.

علیرضا مساح درباره این تولیدات افزود: کتاب ملیجک در نصف‌جهان مخصوص کودکان است که تصویرسازی شده و کتابی کامل است اما اگر مخاطب نرم‌افزار واقعیت افزوده آن را نیز نصب کند تصاویر کتاب به صورت «پاپ‌آپ» باز شده و داستان روایت می‌شود. کتاب اصفهان به زبان فرانسه شامل اسکیس‌های خطی جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان به همراه تصاویر آنها است که با استفاده از نرم‌افزار واقعیت افزوده این تصاویر به صورت ۳۶۰ درجه و رنگی درمی‌آید و اگر کاربر به اینترنت نیز متصل شود فیلم کوتاهی از این جاذبه‌های تاریخی به نمایش درمی‌آید.

گردشگری در دسترس و تجربیات شهرهای خواهرخوانده اصفهان

وی ادامه داد: گردشگری در دسترس به این معنا است که امکانات گردشگری برای تمام افراد از جمله معلولان فراهم شود و موانع حرکتی آنها در شهر برداشته شود؛ علی عباسی نویسنده کتاب گردشگری در دسترس خود فردی توانخواه است و از ویلچر استفاده می‌کند و تجربیات شهرهای خواهرخوانده اصفهان در این زمینه را در کتاب خود آورده است. چون شهر اصفهان تمایل دارد در شبکه شهرهای یونسکو به عنوان شهر دوستدار کودک و شهر دوستدار سالمند ثبت شود این کتاب می‌تواند به نقشه راهی برای مدیران اصفهان تبدیل شود.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در کتاب مسیرهای گردشگری بازار تاریخی اصفهان نیز بازار اصفهان به همراه جاذبه‌های آن به طور کامل و به صورت آکادمیک شرح داده شده است و اینکه برای بازدید از هر بخش بازار تاریخی اصفهان چه زمانی باید صرف کنیم و مسیر هر بازدید نیز پیشنهاد داده شده است.

مساح نقشه گردشگری بازار تاریخی اصفهان را مهم‌ترین تولید رونمایی‌شده در این مراسم دانست که در طول یک سال طراحی و تولید شده و بیان داشت: بازار اصفهان بسیار قدیمی است که از زمان بسیار دور تا الان بزرگ شده و هم‌اکنون به شکل ارگانیک درآمده که باعث شده تصویرسازی از آن مشکل شود. این نخستین نقشه گردشگری بازار اصفهان است و چنین نقشه‌ای تاکنون تهیه نشده بود. در این نقشه دوزبانه مسیر بازار اصفهان و برخی مشاغل سنتی آن به فارسی و انگلیسی شرح داده شده و مکان‌های موردتوجه نیز در آن پین شده است.

رونمایی از مجموعه تولیدات «سلامت اجتماعی فیروزه»

در شب سوم این برنامه نوبت به رونمایی از مجموعه تولیدات «سلامت اجتماعی فیروزه» رسید.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز اظهار داشت: بر مبنای آموزه‌های بازاریابی اجتماعی تلاش داریم مخاطب را بر اساس سن، جنس، مقطع تحصیلی و میزان وقت و علاقه تفکیک کنیم و سپس برای آنها محصول فراهم کنیم.

مسعود مهدویان‌فر افزود: آموزش‌های خانواده‌محور، تاب‌آوری در خانواده، آشنایی با مسائل روحی روانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در این بسته که تعداد آن به ۸۵۰ مورد می‌رسد با قالب‌های مختلف ارائه کرده‌ایم.

وی با اشاره به ارتقای سلامت اجتماعی، تحکیم خانواده و تربیت نسل سالم به عنوان هدف اصلی این تولیدات گفت: ۲۲ ساعت آموزش در کتاب‌ها و کلیپ‌ها موجود است که شهروندان می‌توانند بسته به زمان دلخواه خود از آنها استفاده کنند.

رونمایی از آثار مربوط به حوزه مشارکت‌های اجتماعی، اداره توسعه فرهنگ سلامت و معاونت فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان حسن‌ختام این ویژه‌برنامه در موزه هنرهای معاصر بود.

رونمایی از ۹ عنوان کتاب در ۳۰ جلد با محتواهای مختلف

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به رونمایی از ۹ عنوان کتاب در ۳۰ جلد که محتوای مختلفی را در بر می‌گیرد، گفت: کتاب‌های فیروزه‌ای شامل مباحث پژوهشی و کتاب طلایی نیز دانش شهروندی برای مدیران است که در ۱۰ جلد منتشر شده است.

احمد رضایی ادامه داد: کتاب‌های نقره‌ای مربوط به رفتار شهروندی است که مردم باید با آن آشنا شوند و از لحاظ نگارشی متناسب با سطح مخاطب تنظیم شده است. همچنین ۱۰ جلد کتاب کار کودک و کتاب پژوهشی در خصوص کلاس شهر نیز رونمایی شد.

رونمایی از فرهنگ نامه شهروندی اصفهان

وی با بیان اینکه دو جلد جدید از فرهنگ‌نامه شهروندی اصفهان آماده و رونمایی شده است، تصریح کرد: کتاب ۵ جلدی پروتکل‌های آموزشی برای دوران پساکرونا تهیه شده که جز مجموعه کتاب مدیرخوان محسوب می‌شود.

همچنین مسئول اجرایی انتشارات سازمان فرهنگ، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم از رونمایی از پنج عنوان کتاب «مردی از جنس بداهه»، «مردی با دوربین عکاسی»، «ما مادر»، «سینما به روایت اصفهان» و «در پس آینه» این انتشارات خبر داد.

مظاهر مهرابی با اشاره به اینکه کتاب «مردی با دوربین عکاسی» شرح زندگی رضا نوربختیار، عکاس مطرح اصفهانی است، افزود: اولویت انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، فرهنگ‌سازی و معرفی مشاهیر و بزرگان در حوزه‌های مختلف است.

گفتنی است؛ برنامه‌های ضبط شده در این چهار شب، در ویژه برنامه «آذرخش» از ۳۰ آبان تا ۳ آذرماه هر شب ساعت ۲۱ در قالب برنامه ۲۰ دقیقه‌ای در صفحه اینستاگرامی اصفهان فرهنگ منتشر شده که در دسترس علاقه مندان قرار می‌گیرد.

نظر شما