شناسهٔ خبر: 44124401 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طرح آبرسانی به شمال شرق خوزستان درپیچ وخم مناقصات بی‌نتیجه

حدود چهار سال از مصوبه دولت مبنی بر اجرای طرح آبرسانی شمال شرق خوزستان می‌گذرد اما وزارت نیرو تا کنون موفق به جذب سرمایه‌گذار نشده که به ‌نظر می‌رسد شرایط مناقصه یکی از عوامل تاخیر در جذب سرمایه‌گذار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سریال تنش‌های آبی در بسیاری از شهرها و روستاهای خوزستان در حالی هر ساله تکرار می‌شود که گاه تیتر اول رسانه‌های کشور هستند.

ساکنان مناطق مختلف استان خوزستان سالهاست با معضل بی‌آبی، شوری آب، فرسودگی خطوط انتقال، شکستگی لوله و... دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر چه طرح‌های خوبی از جمله الغدیر اجرا شده اما کماکان تا رفع کامل مشکلات راه زیادی باقی مانده است.

در فروردین سال 96، دولت پنج طرح مهم و زیربنایی را با اعتبار 230 هزار میلیارد ریال برای خوزستان تصویب کرد که اجرای پروژه آبرسانی شمال شرق خوزستان از جمله این طرح‌ها بود.

 سرمایه‌گذاران خارجی

این پروژه به دلیل حجم اعتبارات بسیاری بالایی که برای  اجرا نیاز داشت مجوز فایناس خارجی گرفت و برای اولین بار در سال 96 کنسرسیوم نروژی برنده مناقصه شد و مکاتبات و معرفی نامه‌های مورد نیاز به ارگانهای مربوطه صادر شد.

اما با عدم اقدام به‌موقع مسوولان وزارت نیرو، اجرای پروژه طولانی شد تا جایی که عملاً سرمایه گذار نروژی از پاسخگویی صرف نظر کرد.

پس از آن در تیرماه 97 قرارداد اجرای پروژه آبرسانی به مناطق شمال شرق خوزستان از طریق کنسرسیوم میان شرکت‌های ایرانی و چینی در استانداری خوزستان امضا شد، اما طولی نکشید که طرف چینی به دلیل تحریم‌‌ها به تعهدات خود عمل نکرده و پس از چند ماه پروژه را رها کرد.

وزارت نیرو مجدداً مناقصه خارجی این پروژه را در خرداد ماه سال جاری برگزار کرد که با وجود پنج مرتبه تمدید مناقصه برنده‌ای نداشته است.

 

تحریم مانع جذب سرمایه‌گذار شده است

صابر علیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه آبرسانی شمال شرق خوزستان را متناسب با بودجه‌ای که به ما داده شد قسمتی از کار را از رامهرمز و قسمت دیگر را از ایذه آغاز کردیم.

وی افزود: بخش ایذه که قرار است از سد کارون سه آغاز بشود به دلیل اینکه بودجه آن بالا است فعلاً دولت نتوانسته بودجه آن را تامین کند، از طرفی مناقصه که برگزار می‌کنیم دولت با توجه به محدودیتهایی که دارد مجوز ساروین گارانتی را برای فایناس خارجی صادر کرد اما به دلیل تحریم‌ها هیچ شرکت خارجی تا کنون شرایط برنده شدن در مناقصه را نداشت.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: خط انتقال آب از رامهرمز به ایذه را به طول 22 کیلومتر و خط انتقال آب از سه راهی کارخانه سیمان به کلگه و از کلگه  تا باغملک حدود 42 کیلومتر را تمام کردیم.

علیدادی با اشاره به 35 درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه، بیان کرد: اکنون خط انتقال آب از کلگه به سمت ایذه در حال حرکت است که در کل پروژه‌‌ای که از کارون سه به ایذه انجام می‌شود به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه دو هفته دیگه قرار است مناقصه مجدد برگزار و برنده مشخص شود، عنوان کرد: برگزاری مناقصه‌ سه هزار 500 میلیارد تومانی و مجوزهایی که نیاز دارد کار بسیار سنگینی است.

علیدادی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا پیشرفت پروژه از سرمایه‌گذار داخلی استفاده نمی‌شود، بیان کرد: از همان ابتدا سازمان برنامه و بودجه  و بانک مرکزی معتقد بودند سرمایه گذار داخلی برای این حجم از اعتبارات پروژه نداریم به همین دلیل مجوز فایناس خارجی را دادند.

تامین آب ۶۸۹ روستای شمال شرق خوزستان

اجرای پروژه آبرسانی به شمال شرق خوزستان، آب شرب بالغ بر 730 هزار نفر و آب مورد نیاز  18 هزار هکتار کشاورزی را تامین می‌کند.

حدود چهار سال از مصوبه دولت مبنی بر اجرای طرح آبرسانی شمال شرق خوزستان می‌گذرد اما وزارت نیرو تا کنون موفق به جذب سرمایه‌گذار نشده است، البته به ‌نظر می‌رسد شرایطی که برای فایناس خارجی در مناقصه مطرح شده یکی از عوامل تاخیر در جذب سرمایه‌گذار است.

 

اگر چه در فصل تابستان خوزستان تنش‌های آبی را در حوزه‌های مختلف خود را بیش از بیش تجربه می‌کند اما اکنون شهری مانند رامهرمز دارای مشکلات کیفی شدید آب بوده و به‌گونه ای که سختی آب بسیار بالاتر از حد مجاز است و در تابستان علاوه بر کمبود آب مشکلات کیفی فراوانی را دارد.

در شهر ایذه علاوه بر چاههای حفر شده ، مشکلات کمبود آب بسیار شدید است و در برخی نقاط شهر آب به صورت جیره‌بندی به مشترکین تحویل داده می‌شود.

در شرایط بحران کرونا که رعایت مسائل بهداشتی ضرورت بیشتری دارد، کمبود آب شرایط سختی را به وجود آورده است و سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا مناقصه به سرمایه گذاری خارجی محدود شده و از منابع داخلی (استفاده از ماده 56) استفاده نمی‌شود.

 به گزارش خبرگزاری فارس، پروژه آبرسانی به شمال شرق خوزستان از دریاچه سد کارون سه در بالادست شهر ایذه، با احداث آبگیر و احداث ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 11.1 مترمکعب در ثانیه و نیز احداث سه تونل به قطر 3.7 متر درمجموع به طول پنج هزار و 700 متر و ساخت یک باب تصفیه خانه، نیاز آب شرب 689 روستای در شرق و شمال شرق خوزستان را برای مدت 30 سال تامین خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما