شناسهٔ خبر: 44124344 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تا بر چیده شدن کانکس های زلزله زدگان یک گام مانده است

التیام زخم‌های زمین‌لرزه در کرمانشاه

کرمانشاه- زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب تعداد ۶۲۰ نفر از هم‌وطنان ما را به دیار باقی کوچ داد و به مصدومیت ۱۲ هزار و ۳۸۶ نفر منجر شد که هنوز خاطره تلخ آن از یادها محو نشده است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین-گروه استان ها: زلزله کرمانشاه در سال ۹۶  به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستا این استان خسارت وارد کرد و بر اساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید که هنوز زخم ناشی از آن التیام نیافته است.

متاسفانه هنوز ساکنان غرب کشور درد هایشان آلام نگرفته بود که در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی دیگر به مجموع خسارت ها افزوده شد که هنوز تا بهبود تمامی زخم‌های ناشی از زلزله فاصله‌داریم.

ابعاد این زلزله مهیب آن‌قدر زیاد بود که باوجود بسیج تمامی گروه‌های جهادی و امکانات بخش دولتی و خصوصی به‌ویژه خیران هنوز زخم‌های ناشی از آن التیام نیافته است.

تصاویری که هرچند یک‌بار از زندگی در کانکس‌های آهنی از مردمان «ثلاث باباجانی» در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و یا تبلیغات رسانه‌های بیگانه مبنی بر اینکه مردم غرب کشور پس از گذشت سه سال هم چنان از یادها رفته‌اند موجب شد تا آخرین وضعیت هم‌وطنان غرب کشور را هم‌زمان با فرارسیدن فصل سرد سال جویا شویم.

حذف کانکس‌ها

زندگی در کانکس یکی از کابوس‌هایی است که برای ما نیز جای تعجب دارد چرا پس از گذشت سه سال از این حادثه تلخ هنوز سرپناهی برای این افراد تهیه نشده است؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه که بنا بر گفته خودش زندگی در کانکس همواره دستاویز شبکه‌های اجتماعی و هم‌چنین بیگانگان بوده است در پاسخ به این سؤال که چه زمانی زندگی در کانکس‌ها پایان خواهد یافت توضیح می‌دهد: از حدود ۲۸ هزار کانکسی که پس از زلزله برای زلزله‌زدگان در مناطق زلزله‌زده مستقر شد در حال حاضر فقط  حدود ۱۴۰ کانکس باقی‌مانده که از این تعداد ۶۰ کانکس متعلق به کارگران غیربومی است، چون آب و برق آن رایگان است.

مهرداد سالاری می‌گوید: تعداد ۶ کانکس هم متعلق به خانواده‌های بلوک سه مسکن مهر سرپل ذهاب و تعداد۱۷ کانکس متعلق به مستأجران است که البته برای مستأجران زلزله‌زده در قصر شیرین زمین واگذارشده است.

وی می‌گوید: برای ساکنان سرپل ذهاب هم زمین در نظر گرفته شد امام چون از شهر دور بود از آن استقبال نکردند لذا  در نظر داریم در طرح اقدام ملی مسکن دولت با کمک اداره کل راه و شهرسازی به آن‌ها کمک شود.

وی با اشاره به تصاویری که زندگی مردم در کانکس‌ها در فضای مجازی زیر تیغ انتقاد قرار دارد اذعان می کند: دولت تمام تلاش خود را برای کمک به مردم زلزله‌زده انجام می‌دهد و مشاهده می‌کنید که مشکلی برای واگذاری زمین هم نداشتیم اما هنوز برخی افراد در این رابطه مخالفت می‌کنند.

بازسازی واحدهای شهری و روستایی

وی بابیان اینکه پس از زلزله ۷.۳ ریشتری استان ، ۱۰۹ هزار و ۸۲۳ واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده بازسازی و احداث‌شده اظهار  می کند: یعنی اگر جمعیت هر خانواده را پنج نفر در نظر بگیریم برای ۱۱ شهر ۵۰ هزارنفری در طول سه سال خانه بازسازی و احداث‌شده است.

سالاری با اشاره به اینکه در جریان این زمین لرزه  ۲۴۷ واحد درمانی تخریب و نیازمند تعمیر بود عنوان می کند: در زمینه زیرساخت خسارت بسیاری وارد شد که به‌طور عمده بازسازی شد و تنها در حوزه راه‌ها و معابر به دلیل ادامه ساخت‌وسازها باقی‌مانده است.

وی با اشاره به اینکه امسال اولویت با زیرساخت‌ها و واحدهای اداری است خاطر نشان می کند: بسیاری از بخش‌های اداری ازجمله فرمانداری ثلاث باباجانی اکنون نیز در کانکس حضور دارند.

وی ساخت و بازسازی ۱۰۹ هزار و ۸۲۳ واحد مسکونی روستایی و شهری، ۲۵ هزار و ۱۹۱ واحد دامی و ۲۲ هزار و ۱۱۸ واحد صنفی در طول سه سال را یک رکورد بزرگ در جهان عنوان کرده و می افزاید: با تلاش مردم و مسئولان توانستیم تهدید زلزله را به یک فرصت تبدیل کنیم و برابر ۱۱ سال برنامه‌ریزی بنیاد مسکن بحث مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی استان را جلو بیندازیم.

سالاری در ادامه بابیان اینکه پس از زلزله چندین زلزله بالای پنج ریشتری و حتی ۶.۴ ریشتری کیفیت واحدهای احداثی و بازسازی‌شده مناطق زلزله‌زده را محک زده است یادآور می شود: متأسفانه تاکنون به دلیل مشغله فراوان نتوانسته‌ایم‌ این دستاورد بزرگ را آن‌چنان‌که هست، بازتاب دهیم.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه ۷۸ مراکز آموزشی نیز در جریان این زلزله تخریب اما ۲۳۰ واحد باهمت خیران ساخته شده است بیان می کند:  سرانه آموزشی کشور ۵,۲۱ متر است و این در حالی است که با ساخت‌وساز انجام‌شده در استان به  ۶.۴۱ مترمربع رسیده است.

وی هم چنین خاطرنشان می کند: شرایط و امکانات خوب ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده باعث شده تا  ۲۲ هزار واحد مسکونی بیشتر از موارد آسیب‌دیده و تخریبی ساخته شود.

مشکلات مسکن مهر هم حل می‌شود

سالاری در پاسخ به اقدامات دولت برای بازسازی«مسکن مهر» توضیح می‌دهد: بازسازی سه بلوک مسکن مهر تخریب‌شده در زلزله سرپل ذهاب تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه بابیان اینکه دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان برای زلزله استان کرمانشاه هزینه کرد می افزاید: سه بلوک از مسکن مهر شهید شیرودی باقی‌مانده است که مجبور به تخریب بودیم که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی ادامه می دهد: بنیاد مسکن سالانه به دو هزار واحد مسکونی تحت عنوان مقاوم‌سازی تسهیلات پرداخت می‌کند و علاوه بر تحقق این موضوع با ۲۲ هزار واحد اضافی ساخته‌شده درواقع ۱۱ سال کار مقاوم‌سازی جلو افتاده است.

نظر شما