شناسهٔ خبر: 44124338 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

١.٢ تُن از عسل تولیدی خوشه‌های صنعتی آذربایجان‌غربی صادر می‌شود

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: سالانه یک‌هزار و ٢٠٠ تن از عسل تولیدی خوشه‌های صنعتی این استان به کشورهای قطر، کویت، عراق و کشورهای همسایه صادر می‌شود.

صاحب‌خبر -

حسن حاتمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: ١٣ واحد تولیدکننده عسل در قالب ۶ عضو کنسرسیوم این بخش فعالیت می‌کند که ٢١ هزار و ٨٠٠ تن عسل را تولید و بسته‌بندی و روانه بازار هدف می‌کند.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی فعال در صنایع وابسته نیز در بخش تولید کند و تولید عسل، تولید داروی مورد نیاز صنعت زنبورداری و صنایع وابسته به عسل فعال است و حدود ٨٠٠ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به دستاوردهای خوشه عسل اظهار داشت: تولید پودرعسل برای نخستین بار در کشور از جمله مهمترین اقدامات این خوشه صنعتی است.

حاتمی اضافه کرد: پودر عسل طبیعی همان عسل معمولی بوده و ماندگاری بیشتری دارد.

وی بیان کرد: پودرعسل در صنایع شیرینی سازی و صنابع وابسته به این امر کاربرد فراوانی دارد و بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ارمنستان و جمهوری آذربایجان را هدف قرار داده است.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی در قالب خوشه، فعالیت‌های همدیگر را هم‌پوشانی کرده و برای رسیدن به اهداف خود از جمله در حوزه تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب و بازاریابی با یکدیگر ارتباط و همکاری برقرار می کنند.

خوشه عسل این استان که از سال ١٣٩۴ فعالیت خود را آغاز کرده با تولید ٢۴ درصد عسل کشور، به عنوان خوشه برتر کشوری انتخاب شده است.

خوشه صنعتی (Industrial Cluster) به مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار گفته می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می‌پردازند و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردار هستند.

آذربایجان غربی از نظر صنعتی یکی از استان های کم برخوردار کشور به شمار می رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید آغاز شد.

در حال حاضر ۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی از ۳۵ مورد مصوب آذربایجان غربی فعال بوده که یکهزار و ۱۰۰ واحد صنعتی را در خود جای داده است و ۲۰ درصد از این واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین فعالیت می کند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک سازمان توسعه ای به شمار می رود.

نظر شما