شناسهٔ خبر: 44123328 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حسینی مطرح کرد؛

آموزش وپرورش وبهزیستی هر دوبه دنبال تلفیق معلولان در جامعه هستند

آزاده سهرابی

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور گفت: تغییر جهت به سمت تلفیق از حالت تفکیک و عدم نگاه تک بینانه به جامعه معلولان هم مدنظر ماو هم سازمان بهزیستی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سیدجواد حسینی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان بهزیستی کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنائی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: خدا قوت می گوییم به دوستانمان در سازمان‬ بهزیستی کشور. ‬ همانطور‬ که‬ اعلام‬ شد‬ ‏‎۱۵۸ ‎هزار دانش آموز‬ را ما در سازمان استثنایی کشور تحت پوشش‬ داریم‬ که‬ ‏‎‬ هزار ۷۸ ‎دانش آموز تحت حمایت های سازمان بهزیستی برای دریافت کمک تحصیل هستند و ‏‎۵۸ ‎‬ هزار دانش آموز خدمات توانبخشی‬ دریافت‬ می کنند و‬ به ۲ هزار‬ دانش‬ آموز‬ نیز‬ به صورت‌ ویژه خدمات ارائه می شود.

وی‬ ادامه‬ داد: ‬ تغییر جهت به سمت تلفیق از حالت تفکیک و عدم نگاه تک بینانه به این قشر هم مدنظر ما و هم سازمان بهزیستی است. هیچ دو وزارتخانه یا سازمانی در کشور نیست که اندازه بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با هم همکاری داشته باشند. به طوریکه اگر ما به عنوان یکی از معاونان این سازمان فعالیت کنیم دور از ذهن نیست.

حسینی‬ در‬ ادامه‬ با اشاره‬ به اینکه ۴‬ نظریه‬ تلفیق‬ افراد‬ معلول‬ در‬ جامعه‬ که‬ مبنای‬ حرکتی‬ ما‬ و‬ سازمان‬ بهزیستی است را‬ پشتیبانی‬ می کند، ‬ گفت: چنظریه‬ اول‬ این است‬ که‬ امروزه‬ می گویند انسان‬ و‬ توسعه انسان مبناست. قبلاً ‏می گفتند‬ توسعه طبیعت محور، منابع محور و ثرومت محور و تکنولوژی محور است اما الان می گویند مبنای توسعه انسان است. زمانی این توسعه تحقق پیدا می کند که همه انسان ها با هر‬ توانایی‬ که‬ دارند‬ و‬ در‬ واقع‬ همه‬ توانایی‬ های‬ انسانی‬ توسعه‬ پیدا‬ کند. ‬ما دانش اموزی داشتیم قهرمان دو میدانی جهان شد که‬ نابینای کامل بود. ‬ ما ‏موظفیم توانایی‬ این افراد‬ را‬ در فرایند توسعه از قوه به فعل دربیاوریم و مبنا این است در جامعه همه انسان ها نقش آفرین‬ باشند. این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایه های انسانی تبدیل کند و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد مختلف خواهیم بود.

وی افزود: نظریه دوم نظریه دارایی محور است که به تفاوت های فردی انسان ها اشاره دارد. نظام تعلیم و تربیت باید این دارایی ها را بشناسد و تبدیل به فعل کند و این نگاه موجب ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت می شود. نظریه سوم نیز نظریه امتداد است که بر اساس این نظریه توسعه امتداد ارگانیسم موجود زنده است به این معنی که بلندگو توسعه حنجره انسان است و هوش مصنوعی امتداد مغز انسان است. در این میان افراد دارای معلولیت برخی توانمندی هایشان توسعه پیدا نکرده که بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی به لحاظ تجهیزاتی و علمی می‌توانند به دانش آموزان با نیاز های ویژه کمک کنند تا حس نداشته آنان با استفاده از تکنولوژی امتداد پیدا کند. چهارمین نظریه نیز نظریه عدالت ترجیحی است و اینکه عدالت حکم می کند به دانش آموزان با نیازهای ویژه توجه بیشتری شود.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی بعلاوه برخی ماموریت های سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت را دارد، اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توانبخشی این دانش آموزان را نیز بر عهده دارد. همچنین برای آموزش و پرورش و دانش اموزان عمومی نیز برنامه هایی دارد از جمله برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر و مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز خدمات عمومی است که آموزش و پرورش استثنایی به تمامی دانش آموزان ارائه می‌کند.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است اظهار کرد: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی‌در ۱۶۰۰ مدرسه ویژه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه عادی پذیرا قرار دارند.

معاون وزیر با بیان اهداف انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی اظهار کرد: توسعه کمی و کیفی خدمات آموزش ی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی مستلزم همکاری بین بخشی آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی است.

حسینی با اشاره به نکات مهم تفاهم نامه همکاری اظهار کرد: ایجاد سامانه جامع مدیریت خدمات آموزشی توانبخشی کودکان دارای معلولیت از مفاد همکاری مشترک بین دو سازمان است.

وی افزود: راه اندازی واحدهای تجمیعی ارائه دهنده خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی و مدارس استثنایی تحت عنوان مرکز مدرسه از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است.

حسینی تصریح کرد: انتقال دانش و تجارب در زمینه دستیابی به اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و همکاری در اجرای برنامه های غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است. در این زمینه ممکن است اختلاف نظرهایی باشد مثلاً در آموزش به کودکان ناشنوا عده‌ای بر آموزش زبان اشاره تاکید دارند و عده‌ای بر لب خوانی. این اختلاف نگاه ها باید کنار برود.

حسینی در پایان گفت: انتقال دانش و تجارب در زمینه آموزش های حرفه ای و شیوه های آماده سازی شغلی افراد دارای معلولیت و تشکیل کارگروه علمی پژوهشی به منظور برپایی نشست های علمی، تعیین اولویت های پژوهشی و اجرای پروژه های تحقیقاتی جزو مفاد مهم همکاری مشترک بین دو دستگاه است.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی بر خلاف آموزش و پرورش رسمی باید مداخله اش از بدو تولد باشد اما ما از شش سالگی رسماً کار را شروع می کنیم ولی باید از بدو تولد تحت پوشش قرار دهیم. اگر از ما سوال کنند همه دانش آموزانی که باید تحت پوشش باشند، شناسایی کردید یا استاندارد تحت پوشش قرار دادید، می گویم نه!

وی ادامه داد: یک غربالگری وزارت بهداشت در ۴ سالگی می کند که از نتیجه آن ما اطلاع نداریم. یک غربالگری بهزیستی در ۵ سالگی انجام می دهد که باز هم ما از نتیجه آن اطلاع نداریم و یک غربالگری وسیع برای یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر را ما بدو ورود به مدرسه غربالگری می کنیم که از نتیجه اش شما اطلاع ندارید. این یک ضعف است که اطلاعات رد و بدل نمی شود و باید یک تفاهم نامه‌ای میان سه وزیر صورت بگیرد تا بتوانیم یک همکاری بین بخشی کامل داشته باشیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: بحث توسعه آموزش های فردی و حرفه آموزی نیز در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده و در ۳۹ حوزه ۱۱ هزار دانش آموز را تحت پوشش داریم اما مشکلی که هست این است که ما توانمندشان می کنیم اما در بحث اشتغال باید بهزیستی به ما کمک کند.

نظر شما