شناسهٔ خبر: 44123302 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور:

قیمت مرغ کیلویی 26 هزار تومان منطقی است!/ وزارت صمت باید پاسخگوی گرانی مرغ باشد

محمد علی کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: در حال حاضر متوسط قیمت کشوری مرغ گرم 32 تا 36 هزار تومان است که نشان‌دهنده گران فروشی در بازار است که پاسخگوی آن باید وزارت صمت باشد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| در روزهای اخیر قیمت مرغ به شکل شتابزده‌ای افزایش یافت و در برخی مناطق به مرز 40 هزار تومان برای هر کیلوگرم رسید. کارشناسان دلایل متعددی را برای افزایش قیمت مرغ عنوان می‌کنند اما همگی آن‌ها معتقدند در حاضر در بازار مرغ گران فروشی اتفاق می‌افتد.

 

محمد علی کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، کاهش تولید مرغ را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار روزهای اخیر عنوان کرد و گفت: کاهش تولید مرغ به نتیجه کاهش تولید جوجه یک روزه، کاهش جوجه ریزی، ‌کاهش سهمیه نهاده‌های دامی متناسب با طول دوره پرورش، تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی و بی کیفتی نهاده‌های دامی بوده است.

 

وی ادامه داد: موارد مذکور موجب کاهش حجم مرغ تولید نیز شده است به نحوی که دست کم وزن هر مرغ 500 تا 600 گرم کاهش داشته است.

 

کمالی سروستانی در مجموع میزان کاهش حجم مرغ عرضه شد در بازار را 90 هزار تا 120 هزار تن اعلام کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغدار چقدر است، گفت: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران 19 هزار و 500 تا 21 هزار تومان است.

 

کمالی سروستانی قیمت منطقی هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده 25 هزار تا 26 هزار تومان دانست.

 

 به گفته وی؛ در حال حاضر متوسط قیمت کشوری مرغ گرم 32 تا 36 هزار تومان است که نشان‌دهنده گران فروشی در بازار است که پاسخگوی آن باید وزارت صمت باشد.

 

کمالی سروستانی با اشاره به افزایش قیمت مصوب نهاده‌های دامی در چند هفته اخیر، یادآور شد: قبل از افزایش نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار، ما اعلام کردیم در صورتی که 85 درصد ذرت و 50 درصد کنجاله سویا با نرخ مصوب به دست مرغدار برسد قیمت تمام شده تولید برای آن ها بیش از 16 هزار و 800 تومان خواهد بود.

 

وی ادامه داد: اما با افزایش نرخ مصوب ذرت از یک هزار و 500 تومان به یک هزار و 700 تومان و نرخ مصوب کنجاله سویا از 2 هزار و 700 به 3 هزار و 126 تومان، قیمت تمام شده با شرایط ذکر شده به بیش از 17 هزار و 500 می رسد .

 

کمالی سروستانی تاکید کرد: این در حالی است حداکثر قیمت مصوب برای مرغ 13 هزار و 100 تومان با 10 درصد نوسان در نظر گرفته شده است.

 

وی در عمل میزان نهاده‌های دامی که با نرخ مصوب به دست مرغداران می‌رسد را حداکثر 30 تا 40 درصد عنوان کرد. 

کمالی سروستانی گفت: در حال حاضر مرغداران 60 تا 70 درصد نهاده‌های دامی را با چندین برابر نرخ مصوب از بازار سیاه خریداری می‌کنند.

 

منبع: ایلنا

نظر شما