شناسهٔ خبر: 44123213 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

بیماران کرونا را درنقاهتگاه ها ایزوله می کنیم

رکنا: رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: در طرح بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا موسوم به شهید حاج قاسم سلیمانی، افراد بیمار شناسایی، ردیابی و رهگیری می شوند و بسته به شرایط افراد در نقاهتگاه های از پیش تعیین شده ایزوله و یا قرنطینه خواهند شد.

صاحب‌خبر -

کرونا/ به گزارش رکنا، این مطلب را پیرحسین کولیوند در نخستین جلسه مربوط به مدیریت فضاهای نقاهتگاهی به منظور ایزولاسیون بیماران و قرنطینه افراد مواجهه یافته با آنان در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی (مدیریت و کنترل اپیدمی کووید-19 به شیوه محله و خانواده محور) برگزار شد، عنوان و با بیان اینکه یکی از علت های افزایش بیماران مبتلا به کرونا نبود توان رعایت قرنطینه در خانواده ها است، افزود: این طرح بر مبنای شناسایی محیط هایی برای ایجاد نقاهتگاه شروع شده و به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ خواهد شد که از آن محیط ها برای قرنطینه افراد مبتلا به کرونا استفاده کنند.

وی افزود: برای اجرای این طرح دستورالعمل هایی طراحی و تجهیزات و امکانات مناسب جهت استفاده در آن نقاهتگاه ها پیش بینی خواهد شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور ضمن اشاره به همکاری با سازمان های دیگر در اجرای این طرح گفت: از ظرفیت نیروهای مسلح، سازمان حج و زیارت ، آموزش و پرورش، گردشگری و همچنین خیرین استفاده و از تجربیات دستگاه هایی که از قبل در بحث قرنطینه سوابقی داشتند بهره مند خواهیم کرد.

کولیوند گفت: در راستای اجرای این طرح قبل و بعد از بیمارستان استانداردهایی تنطیم خواهد شد که افرادی که داوطلب قرنطینه در نقاهتگاه هستند و توان مالی ندارند از این طرح استفاده کنند.

مسئول امور پشتیبانی طرح حاج قاسم سلیمانی با اشاره به استقبال وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با اجرای این طرح گفت: وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در نامه ای به وزیر بهداشت آمادگی آن وزارت خانه در راستای اجرای هرچه بهتر طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با استفاده از ظرفیت هتل ها و مهمانسراها، هتل های ایران گردی و جهان گردی در سراسر کشور را اعلام کرد.

شناسایی بیماران مبتلا به کرونا

وی اضافه کرد: پس از بازدید نمایندگان سازمان گردشگری و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور از محل های مورد نظر برای ایجاد نقاهتگاه، لیستی از هتل ها و مهانسرا ها که ظرفیت ایجاد محل مناسبی برای قرنطینه دارند، آماده و برای استفاده هموطنان به روسای دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد.

کولیوند با اشاره به استفاده از ظرفیت مدارس و خوابگاه های دانشجویی در اجرای این طرح افزود: ابعاد مختلف استفاده از این محل ها بررسی خواهد شد و حتی از مساجد و حسینیه ها و ظرفیت نیرو های مسلح نیز بر اساس استاندارد های تعریف شده می توان استفاده کرد.

وی توضیح داد: پس از تنظیم سند این طرح و تایید توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مکلف به اجرای این طرح خواهند شد.

خطر در قرنطینه خانگی و غیرخانگی

رئیس سازمان اورژانس کشور با تاکید بر این که اجرای این طرح باید در قالب الزامات قانون باشد گفت: در تنظیم سند این طرح به چگونگی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا، انتقال افراد به نقاهتگاه، تامین دارو و خدمات پرستاری از شناسایی تا بهبودی کامل پرداخته خواهد شد.

هدف از اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی، هماهنگی بین بخشی و بهره گیری از کمک نیروهای بسیجی و داوطلب مردمی است.

در این طرح با ارائه مراقبت ها و خدمات ضروری بهداشتی، شناسایی زود هنگام کووید 19 در افراد در معرض تماس نزدیک در خانوار و محل کار مبتلایان، قرنطینه خانگی و غیر خانگی و مراقبت از گروه های در معرض خطر، توسعه درمان سرپایی و ارتقاء کیفیت مراقبت های بستری سیاست گذاری شده است و به راهبردهایی از جمله قطع زنجیره انتقال با افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی، انجام تست گسترده هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند، آموزش و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، حفاظت از گروه های آسیب پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای، تعیین و اعلام هوشمند و هدفمند محدودیت ها و تقویت فرآیند درمان سرپایی و کاهش حداکثری موارد بستری توجه شده است.

در طرح شهید قاسم سلیمانی افراد بیمار و مواجهه یافته با آنان شناسایی، ردیابی و رهگیری می شوند و بسته به شرایط افراد در نقاهتگاه های از پیش تعیین شده ایزوله و یا قرنطینه خواهند شد.

ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیر عمدی، حوادث غیرمترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و مأموریت‌های اصلی سازمان اورژانس کشور است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

برچسب‌ها:

نظر شما