شناسهٔ خبر: 44122759 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا؛

۲۰ میلیارد ریال اعتبار به حوزه فناوری لارستان اختصاص یافت

لارستان- ایرنا- مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مردادماه گذشته در سفر به لارستان و پس از بازدید و بررسی وضعیت و ظرفیت های بالقوه فناوری این شهرستان و امضای تفاهم نامه‌ای، قول حمایت‌های مالی و معنوی داده بودند که بنا بر اعلام مسئولان،‌ درگام نخست مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -

کارشناسان و مدیران حوزه ستادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سفرو بازدید از برخی زیرساخت های فناوری و اقتصادی و همچنین نشست هم اندیشی با مسئولان و خیرین و نیک اندیشان این خطه بر ضرورت ارتباط مستمر و تنگاتنگ این معاونت و همچنین رسیدن به یک فهم مشترک در مسیر شکوفایی استعدادها و ظرفیت های نهفته منطقه تاکید کرده بودند.

هماهنگی های نهایی برای جذب اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
رئیس مرکز رشد واحدهای فناورلارستان سه‌شنبه در این باره گفت: با توجه به هماهنگی های انجام شده اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی اختصاص یافته از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری در اسرع وقت جذب خواهد شد و البته این تخصیص در گام نخست همکاری ها بوده است.
فرزاد قناعت پور یادآور شد: از آغاز فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور لارستان، با توجه به ظرفیت های منطقه ای در زمینه  تعاملات بین المللی به ویژه با حوزه خلیج فارس، ماموریت ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق کریدور صادراتی محصولات دانش بنیان در سرفصل سیاست های راهبردی پارک علم و فناوری استان برای این مرکز تعریف شد و امروز راه برای تحقق این مهم، نزدیک تر از گذشته است.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور لارستان عنوان کرد: البته کمک ها و حمایت های حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری تنها منحصر به حوزه حمایت های مالی نیست و در زمینه تسهیل گری و ارایه برخی مشوق ها و مجوزها نیز این معاونت آماده همکاری است.
قناعت پور یادآور شد: با توجه به ابراز رضایت این هیات از شرایط موجود، پیشنهاداتی در زمینه کمک به تجهیز ساختمان و همچنین استقرار صندوق شتابدهی صادرات در برج فناوری داده شد که تا حدود زیادی این وعده ها تحقق یافته است.
وی تصریح کرد: هم اینک ۱۰ شرکت فناور و دانش بنیان در حوزه های فناوری زیستی، نانو فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و مکانیک و تجهیزات پیشرفته حوزه نفت و گاز در سطح شهرستان فعال است.

پیشرفت بالای ۷۰ درصدی ساختمان مرکز رشد لارستان
وی با اشاره به مراحل اجرای ساختمان مرکز رشد واحدهای فناوری لارستان نیز گفت: ساختمان مرکز رشد و برج فناوری با پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی مراحل پایانی خود را طی می کند و تعهدات مربوط به ساخت که به عهده نیک اندیشان و خیران است تا قبل از پایان سال انجام خواهد شد.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور لارستان افزود: در زمینه تعهدات بخش دولتی برای تجهیز مناسب این مرکز نیز اقدامات لازم آغاز شده و بخشی از هزینه ها تامین شده است.
قناعت پور گفت: زیربنای مفید ساخمان این مرکز رشد بیش از سه هزار و ۳۵۰ متر مربع است.
به گفته وی، این ساختمان در توسعه عادلانه ظرفیت ها در کشور کمک کند و پیش قدمی مردم و خیرین در ساخت مرکز رشد واحدهای فناورلارستان در سطح کشور بی نظیر است.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور لارستان گفت: بدون احتساب زمین تاکنون رقمی افزون بر ۱۴۰ میلیارد ریال از سوی خیرین برای این مرکز رشد هزینه شده است.
وی، همچنین ساختمان مرکز رشد لارستانی را مجموعه ای کامل و اکوسیستم برای توسعه صادرات و رونق حوزه های فناوری در لارستان و استان فارس دانست.
قناعت پور تصریح کرد: از آغاز فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور لارستان، با توجه به ظرفیت های منطقه ای در زمینه تعاملات بین المللی به ویژه با حوزه خلیج فارس، ماموریت ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق کریدور صادراتی محصولات دانش بنیان در سرفصل سیاست های راهبردی پارک علم و فناوری استان برای این مرکز تعریف شد و امروز راه برای تحقق این مهم، نزدیک تر از گذشته است.

قدردانی نماینده منطقه در مجلس
نماینده مردم شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از نگاه ویژه و راهبردی حوزه معاوت علمی ریاست جمهوری گفت: تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی برای گام نخست انگیزه متولیان امرو مسئولان استانی و محلی را به آینده امیدوارتر می کند.
حسین حسین زاده در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: ضروری است مسئولان استانی و محلی و مرکز رشد فناوری شهرستان در اسرع وقت نسبت به جذب این مبلغ اقدام کنند.
وی بیان کرد: البته این حرکت امیدبخش حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری می تواند الگویی برای سایر وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی در مرکز شود.
وی به حضور و مشارکت خیرین و نیک اندیشان این شهرستان در اجرای طرح ها و رفع نیازمندی ها در سطح شهرستان و همگامی آنان با مسئولان دولتی اشاره کرد و گفت: مصداق عینی در کمک ها و مشارکت خیرین لارستانی که در بسیاری از مناطق کشور بی نظیر است، کمک برای ایجاد زیرساخت های شرکت های دانش بنیان، ایجاد مراکز رشد و سرمایه گذاری بر روی حوزه آی تی و فناوری ارتباطات بوده است.
حسین زاده ادامه داد: مهمترین ظرفیت و موقعیت خاص این شهرستان اکنون در در حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان متمرکز شده و این مهم اکنون در کانون توجه دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز قرار گرفته است.
حسین زاده یادآور شد: امروزه دولتمردان و بسیاری از کارشناسان و تصمیم سازان در سطح ملی به این نتیجه رسیده اند که مسیر توسعه و شکوفایی کشور با سرمایه‌گذاری بر اقتصاد بدون اتکا به نفت یعنی اقتصاد دانش بنیان قابل تحقق است.
وی ابراز داشت: حوزه معاونت علمی و ریاست جمهوری با این نگاه ویژه و هدفمند به حق مغفول مانده شهرستان لارستان در سالیان متمادی نیز پاسخ مثبت داده و این مهم می تواند افق جدیدی را در سیر تحولات فناورانه برای آینده این خطه به ارمغان آورد.
حسین زاده یادآور شد: سرمایه گذاری های هنگفت و هدفمند در زمینه زیرساخت های حوزه فناوری و مراکز رشد در لارستان این امکان را نیز برای توسعه و تحولات فناوری اطلاعات در سطح استان فارس و حتی سایر مناطق جنوبی کشور نیز فراهم می‌کند و البته معاونت علمی ریاست جمهوری به خوبی به این قابلیت ها و ظرفیت های عظیم پی برده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

نظر شما