شناسهٔ خبر: 44122109 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عراق|مناطقی که بقایای داعش در آن فعال هستند، کدام است؟

اخیرا تروریست‌های باقی مانده داعشی، تحرکات خود را در مناطق مختلفی از عراق به ویژه شرق و غرب و شمال عراق تشدید کرده‌اند و این موضوع نگرانی‌ها را در میان عراقی‌ها به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با گذشت سه سال از بازپس گیری سرزمین‌های اشغال شده از چنگ گروه تروریستی داعش، هنوز هسته‌ها  و شبکه‌های داعشی در عراق فعال هستند و به نیروهای امنیتی وغیرنظامیان و زیرساختهای عراق یورش می‌برند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید

حملاتی که داعش به شمال بغداد انجام داد نگرانی از بابت مرحله خونین جدیدی را که داعشی‌ها به دنبال راه اندازی آن هستند، ایجاد کرد و به گونه‌ای اوضاع رقم خورده است که اقدامات نظامی و امنیتی برای مقابله با تکفیری‌ها کافی نبوده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

داعش استان صلاح الدین را عزادار کرد

به تازگی استان صلاح الدین به علت کشته شدن 10 نفر به دست داعش، عزادار شد. در حمله ای که داعشی‌ها در نزدیکی سلسله جبال «مکحول» در دویست کیلومتری شمال بغداد در استان صلاح الدین انجام دادند، 6 نظامی و چهار غیرنظامی کشته شدند.

جنگ و گریز تکفیری‌ها با نیروهای امنیتی عراق

باوجود اینکه داعش اراضی تحت اشغال خود را از دست داده است؛ اما همچنان هسته های داعشی به جنگ و گریز با نیروهای امنیتی عراقی ادامه می‌دهند به ویژه در مناطق بازی که در امتداد شمال بغداد قرار دارد.

چندی قبل بود که در یورش داعش با بمب به پست بازرسی در منطقه «الرضوانیه» که اکثریت جمعیت آنرا سنی‌ها تشکیل می‌دهند، 11 عراقی از جمله رزمندگان حشد شعبی کشته شدند.

تشدید تحرکات داعشی ها از فوریه 2020 به بعد

جدیدترین گزارشی که مرکز مبارزه با تروریسم در لاهه منتشر کرده است نشان می‌دهد که تحرکات داعش از فوریه 2020 به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و به شرایط نگران کننده‌ای رسیده است که یادآور زمان قبل از یورش داعش به موصل و اشغال یک سوم اراضی عراق در سال 2014 است.

داعش از مرحله احیا به مرحله حملات بی رحمانه و جنگ چریکی روی آورده است و این همزمان با عملیات نیروهای عراقی برای بازداشت داعشی‌ها در مناطق صعب العبور و دست نیافتنی در شمال و غرب این کشور است؛ اما به نظر می رسد که این عملیات‌ها نتوانسته مانع از حملات تکفیری‌ها شود؛ زیرا هنوز چند روز از اعلام پاکسازی سلسله جبال مکحول نگذشته بود که حمله المسحک رخ داد.

چراغ سبز واشنگتن به داعش برای تشدید حملات با هدف ماندن در عراق

نکته قابل توجه این است که این همزمان با آن رخ می‌دهد که آمریکا دم از کاهش نظامیان خود در عراق می‌زند و اینکه 500 نظامی خود را از عراق خارج می‌کند تا 2500 نظامی این کشور در عراق بماند. گویا آمریکا به تروریستها چراغ سبز داده است که با حملات گسترده خود شرایط را به نفع واشنگتن رقم بزنند و اینگونه القاء شود که نظامیان آمریکایی باید در عراق بمانند و با داعش مقابله کنند.

این زمانی اهمیت پیدا می کند که توجه شود همه تحرکات داعش با همسویی آمریکایی‌ها و در خدمت آنهاست و مروری بر شرایط عراق از سال 2014 تاکنون گواه این مدعاست؛ از حملات به ظاهر سهوی به نیروهای امنیتی عراق که در حال مبارزه با داعش بودند؛ گرفته تا حملات به مواضع حشد شعبی در راستای خدمت به تکفیری‌ها.

راه ریشه‌کنی حملات داعش چیست؟

اما درباره کانون این حملات باید گفت که در غرب و شرق و شمال عراق است. همانطور که گفته شد، حمله داعش به «المسحک» از توابع بیجی در شمال استان صلاح الدین برای دومین بار ظرف مدت کوتاهی، این استان را داغ دار کرد زیرا چندی قبل داعش 13 نفر را از روستای «فرحاتیه» از توابع استان صلاح الدین ربوده و به قتل رسانده بود. حمله به روستای المسحک شدیدترین حملات داعش بود که سرهنگ ابراهیم معجل ابراهیم رئیس پلیس ناحیه المسحک هم از آن در امان نماند و کشته شد.

حمله به المسحک پس از حمله به منطقه الرضوانیه که 10 دقیقه بیشتر با بغداد فاصله ندارد، حمله‌ای مرگبار محسوب می‌شود. در آن حمله نیروهای ارتش و الصحوه هدف قرار گرفته بودند.

مناطقی که داعش در آن فعال است در عراق کدامند؟

بر اساس گزارش و اخبار امنیتی می‌توان گفت که مراکز فعالیت تروریستهای باقی مانده داعشی در غرب و شمال عراق و نیز مرزهای شمالی بغداد تا استان بابل است.

همچنین مناطق غربی عراق، منطقه‌ای مناسب برای داعشی‌هاست به ویژه مناطق «فلوجه»، «الرمادی»، «الحدیثه»، «الرطبه» در استان الانبار تا «وادی حوران» در نزدیکی سوریه. همچنین منطقه «الصکار»، «وادی الضالع»، «هیت»، جزیره «الخالدیه»، حومه الرمادی، مناطق واقع میان منطقه «کیلومتر 160 »، «الرطبه»، «الکرمه»، «عکاشات» غرب الانبار، مناطق مرزی صحرایی عراق با سوریه در الانبار کانون داعشی‌هاست.

در شمال عراق بر اساس گزارش‌های امنیتی، داعش در صحرای نینوا و مناطق که دارای پناهگاههای طبیعی و مناطقی صعب العبور است، حضور دارد.

سلسله جبال مکحول از دیگر مناطق حضور داعشی‌هاست.

در «داقوق» در جنوب کرکوک و نیز منطقه « وادی زغیتون و وادی الخناجر» در استان کرکوک و نیز «العباسی»، «الرشاد» و «الحویجه» در این استان، استان دیالی به ویژه مناطق حدفاصل این استان با صلاح الدین و سلسله جبال حمرین میان کرکوک و دیالی و شهرک الخیلانیه در المقدادیه در شمال شرق بعقوبه مرکز این استان و نیز خانقین و ناحیه العباره، داعشی ها حضور دارند.

در استان صلاح الدین تحرکات تروریستهای داعش بیش از مناطق دیگر است به ویژه که جنایت «المسحک» و «فرحاتیه» به تازگی در آن رقم خورده است. «جزیره صینیه» و مناطقی در «بیجی» در استان صلاح الدین از دیگر کانون های داعش در این استان است. منطقه «یثرب» که سکنه چندانی ندارد در این استان هم کانون تکفیری‌هاست. همچنین منطقه بلد که جنایت «فرحاتیه» در آن رقم خورد از دیگر مناطق تروریست‌های تکفیری در صلاح الدین است. همچنین منطقه جزیره «ام جریش» واقع در رود دجله در نزدیکی شهر سامراء در جنوب شرق صلاح الدین منطقه مکیشیفه در 40 کیلومتری جنوب تکریت مرکز صلاح الدین از دیگر کانون های داعشی است.

داعشی‌ها در استانهای صلاح الدین و کرکوک دست به تحرکات می زنند و از مناطق مرزی به سوی مناطق متروکه‌ای که قبلا تحت اشغال آنها بوده است، آمده‌اند تا دست به اقدامات در داخل عراق بزنند.

شگردهای کثیف داعش

داعشی ها به ویژه در استان صلاح الدین عراق، استراتژی «پنیر و موش» را با نیروهای امنیتی عراق دنبال می‌کنند. داعش شگرد جنگ 360 درجه‌ای را با هدف فرسوده کردن توان نظامیان عراقی دنبال می‌کند و این از طریق حملات روزانه به نیروهای امنیتی و منازل فرماندهان امنیتی و ربودن پرسنل نظامی انجام می‌شود و در کنار آن دست به یورش‌های آشکار با اهداف خاص و ضعیف نشان دادن اوضاع امنیتی می‌کنند.

هر چند اینکه داعش بتواند سناریوی ژوئن 2014 را اجرایی کند بسیار بعید به نظر می رسد زیرا توان لجستیک آنرا ندارد اما از روزنه‌ها و خلاء امنیتی بهره برداری می‌کند تا وجهه نیروهای امنیتی عراق را خدشه دار کند.

انتهای پیام/

نظر شما