شناسهٔ خبر: 44117606 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

«فرهیختگان» پیگیری کرد؛ آبی‌ها علاوه‌بر نادری، 2 پرسپولیسی دیگر را هم می‌خواستند؟

یک مدیر استقلال: نه دنبال آل‌کثیر بودیم نه نعمتی

یکی از مسئولان باشگاه استقلال در پاسخ به این سوال که آیا واقعا آل‌کثیر مدنظر کادرفنی باشگاه استقلال قرار داشت به «فرهیختگان» گفت: «به این شایعات توجه نکنید. الان اگر به پرسپولیسی‌ها باشد ما مربی و سرپرست و همه چیز آنها را می‌خواهیم!»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان»،   همواره انتقال بازیکنان تیم‌های استقلال و پرسپولیس از این دو تیم به مقصد تیم دیگر در فوتبال ایران حاشیه‌ها و سر و صدای زیادی به پا می‌کند تا جایی که هر زمانی که این اتفاق رخ داده تا مدت‌ها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و حتی واکنش هواداران این دو تیم را در پی داشته است. از قدیم‌الایام که بازیکنانی مانند شاهرخ بیانی و احمدرضا عابدزاده و حتی مجید نامجومطلق یکی از این دو تیم را به مقصد تیم دیگر ترک کردند تا دهه ۸۰ که نوبت به مهدی هاشمی‌نسب و علیرضا نیکبخت واحدی و علی انصاریان شد تا این امر را رقم بزنند همواره نقل و انتقالات اینچنینی در فوتبال ایران حواشی و جنجال به پا کرد و هنوز هم که هنوز است به خاطر حساسیت‌ها و وجود هواداران میلیونی برای دو تیم، چنین اتفاقی از دیدگاه طرفداران یک امر پراهمیت و پرحاشیه تلقی می‌شود که البته نسبت به اسم و رسم و تأثیرگذاری بازیکن فوق در ترکیب یکی از این دو تیم و میزان مهم بودن آن بازیکن در جمع سرخابی‌ها این اتفاق می‌تواند جنجالی و پرمجادله‌تر شده و حداقل در فضای رسانه‌ای و هواداری مدت‌های بیشتری زمان، درخصوص پرداختن به حواشی آن را به خود اختصاص دهد.

این درحالی است که محمد نادری مدافع هافبک چپ فصل گذشته پرسپولیس که از باشگاه کورتریک بلژیک به این تیم پیوسته بود امسال و طی یک انتقال پر سروصدا و جنجالی راهی استقلال شد تا همین امر اخبار نقل و انتقالات فوتبال ایران برای فصل بیستم را تحت الشعاع قرار دهد. این در حالی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم ادعا شده که چند بازیکن دیگر مثل سیامک ‌نعمتی یا عیسی آل‌کثیر نیز در رادار استقلالی‌ها قرار داشته‌اند و آبی‌ها برای تقویت خود در فصل جدید رقابت‌ها چشم به بازیکنان حریف سنتی خود دوخته‌اند. اما طبق ادعای مسئولان استقلال نادری که به‌صورت قرضی به پرسپولیس پیوسته بود بعد از عدم‌تعیین تکلیف سرخ‌پوشان با باشگاه بلژیکی مدنظر استقلال قرار گرفت اما تلاش برای جذب سایر نفرات که از آنها نام برده می‌شود مورد تایید مدیران استقلال قرار نگرفته است اما اینکه چرا چنین فضایی با وجود سپری شدن دو هفته از رقابت‌های لیگ و البته بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی فوتبال ایران همچنان در محافل رسانه‌ای وجود دارد و اخبار اینچنینی در این فضا جولان می‌دهد خود محل بحث و ابهام داشته و این سوال را به وجود می‌آورد که امروز و با پایان فرصت نقل و انتقالات چه کسانی از این اتفاقات و صحبت‌ها نفع و بهره می‌برند؟ این درحالی است که طبق ادعای مسئولان استقلال و بعد از جذب محمد نادری با دستور وزارت ورزش، نقل و انتقال مستقیم بین دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ممنوع شده و این دو تیم دیگر حق جذب بازیکن از یکدیگر را نخواهند داشت.

 شکوری استارت جنجال را زد؟

چند هفته از حضور ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی سابق فدراسیون فوتبال در باشگاه پرسپولیس سپری نمی‌شود که او بعضا با برخی اظهارنظرات خود در رسانه‌ها سروصدای زیادی به راه انداخته و حتی بر سر توافق بین دو باشگاه مدعی شد که اصولا چنین توافقنامه‌ای بین دو باشگاه پرسپولیس و استقلال وجود ندارد. در این خصوص هفته گذشته در «فرهیختگان» به تفصیل نوشته و از قول عبدیان اعلام کردیم که زمان مشخص می‌کند درخصوص این جریانات کدام تیم و چه کسی ضرر کرده است. با این حال یک اظهارنظر جدید و جنجالی دیگر از شکوری دوباره فضا را به این سمت برد که استقلالی‌ها به جز محمد نادری بازیکنان دیگری از باشگاه پرسپولیس را مد نظر داشته‌اند و حالا که فصل نقل و انتقالات به پایان رسیده اخبار آن علنی می‌شود تا هواداران از پشت پرده‌های نقل و انتقالات فوتبال ایران به‌نوعی خبردار شوند.

شکوری در آخرین اظهارنظر خود ضمن تاکید بر اینکه توافقنامه‌ای بین دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود نداشت درباره منتفی شدن فسخ قرارداد عیسی آل‌کثیر گفت: «ما دلمان نمی‌خواست عیسی را از دست بدهیم. او پیشنهادات خیلی گران‌تر از مبلغی که ما به او می‌دهیم از تیم رقیب پیشنهاد دارد که اگر با او فسخ می‌کردیم ممکن بود برای همیشه عیسی را از دست بدهیم.»

ابراهیم شکوری این دوگانگی را اینطور توضیح داد: «اگر می‌خواستیم یک بازیکن لیگ برتری جذب کنیم باید عیسی آل‌کثیر را از لیست خارج می‌کردیم که کار خوبی نبود. اگر قرارداد این بازیکن را فسخ می‌کردیم شاید با پیشنهادهایی از سوی باشگاه‌های قطری یا تیم‌های رقیب روبه‌رو می‌شد و به آن باشگاه‌ها می‌رفت چون دیگر آن زمان بازیکن ما نبود.»

البته شکوری در این خصوص هیچ گاه اسمی از استقلال نبرد اما طبعا رقیب برای هواداران پرسپولیس یعنی استقلال و بالعکس!

مقایسه آل‌کثیر و عابدزاده درست است؟

برخی رسانه‌ها بعد از صحبت‌های شکوری این اتفاق را با قضیه انتقال تاریخی احمدرضا عابدزاده از استقلال به پرسپولیس مرتبط دانسته و نگرانی پرسپولیسی‌ها را اینچنین تشریح کردند که در سال‌های نخست دهه ۱۳۷۰ مصدومیت احمدرضا عابدزاده و بی‌توجهی مدیران وقت استقلال نسبت به او، با ورود عابدینی مدیرعامل وقت پرسپولیس به ماجرا همراه شد و در نهایت ارائه خدمات پزشکی از سوی سرخ‌ها به عابدزاده سبب شد تا گلر مطرح آن روزهای استقلال راهی تیم رقیب شود و به محبوبیت بی‌حدوحصری نیز برسد. اما به‌نظر می‌رسد با گذشت حدود ۳۰ سال از آن ماجرا و حرفه‌ای شدن فوتبال و اتفاقات پیرامون آن، مقایسه این دو نقل و انتقال حتی در سطح ستاره بودن دو بازیکن نیز مقایسه درستی نبوده و اصولا چنین نگرانی‌ای نیز طبعا نمی‌تواند برای پرسپولیسی‌ها یک نگرانی منطقی و طبیعی باشد.

 پشت ترافیک مثلث زهردار استقلال!

همه این اتفاقات و اظهارات و حاشیه‌ها در حالی رقم خورد که به صورت طبیعی استقلال در خط حمله خود از بازیکنان قابل و مهاجمانی زهردار بهره برده و به صورت طبیعی حتی فکر کردن به جذب عیسی آل‌کثیر نیز نمی‌توانست یک امر منطقی باشد. استقلالی‌ها با حفظ صددرصدی مهاجمان گلزن و قهار فصل گذشته خود که اتفاقا یکی از آنها توانست عنوان آقای گلی را کسب کند و البته جذب بابک مرادی از باشگاه ماشین‌سازی و حتی آماده شدن شجاعیان و مرتضی تبریزی به هیچ وجه بازیکنی مثل آل‌کثیر را مدنظر نداشته و مشخص نیست که شکوری روی چه حسابی این صحبت را مطرح کرده است.

شیخ دیاباته، مهدی قایدی و ارسلان مطهری ۳ مهاجم استقلال به‌عنوان مثلث گلزن و زهردار این تیم در فصل جاری نیز آبی‌ها را همراهی کرده و این درحالی است که تا مدت‌ها صحبت از ترانسفر قایدی به گوش می‌رسید که این امر اتفاق نیفتاد اما درصورت تحقق آن به‌نوعی می‌شد این ادعای شکوری را باور کرد اما با این وضعیت و ترافیک در خط حمله استقلال شاید پای مسائل دیگری در میان بود که مدیر اجرایی پرسپولیس این اظهارنظر جنجالی را عنوان کرد.

 یک مدیر استقلال: به پرسپولیس باشد مربی و سرپرست‌شان را هم می‌خواستیم!

در همین خصوص یکی از مسئولان باشگاه استقلال که البته به‌خاطر موضوع ممنوع‌المصاحبه بودن مدیران از سوی وزارت ورزش قصد نداشت نامش افشا شود در پاسخ به این سوال که آیا واقعا آل‌کثیر مدنظر کادرفنی باشگاه استقلال قرار داشت به «فرهیختگان» گفت: «به این شایعات توجه نکنید. الان اگر به پرسپولیسی‌ها باشد ما مربی و سرپرست و همه چیز آنها را می‌خواهیم!»

وی افزود: «ما چه کسی را می‌خواستیم؟ ما سمت کسی که با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشت نرفتیم. اگر هم نادری را جذب کردیم چون با این باشگاه قرارداد نداشت و پرسپولیس اصلا نادری را نمی‌خواست وگرنه او که بازیکن پرسپولیس بود چرا یک ماه زودتر با او قرارداد نبستند؟ اینها ۶ بازیکن جدید گرفتند و به لیگ قهرمانان آسیا هم رساندند، ثبت هم کردند اما بازیکنی که برای خودشان بود اصلا دنبالش هم نبودند ضمن اینکه در همان پست محمد نادری دو بازیکن جذب کردند. این یعنی چه؟ یعنی سرمربی او را نمی‌خواهد، چطور باید این موضوع را می‌گفت که نادری را نمی‌خواهد؟ خود نادری هم هست و می‌توان از او سوال کرد.»

 نعمتی هم در رادار آبی‌ها نبود

تا چند روز پیش حتی این شائبه وجود داشت که سیامک‌ نعمتی هم مدنظر باشگاه استقلال قرار داشته و آنها تلاش می‌کردند تا این بازیکن را برای فصل بیستم رقابت‌های لیگ برتر جذب کنند این درحالی است که استقلالی‌ها این موضوع را هم تکذیب کردند. مسئول مذکور در این خصوص نیز به «فرهیختگان» گفت: «با جدیت و صراحت اعلام می‌کنم که نعمتی هم مورد نظر باشگاه استقلال نبود و هیچ مذاکره‌ای با این بازیکن صورت نگرفت و هر کسی در این خصوص سند یا مدرکی دارد آن را رو کند تا مشخص شود چه کسی حقیقت را می‌گوید. ما اصلا نعمتی را نمی‌خواستیم و هیچ صحبتی با او برای پیوستن به استقلال انجام ندادیم.»

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظر شما