شناسهٔ خبر: 44116598 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی «علم‌زدگی» در سلسله‌ جلسات حلقه‌ فلسفه و فیزیک ژرفا

انجمن علمی بین رشته‌ای ژرفا (فیزیک، ریاضی، فلسفه علم) دانشگاه صنعتی شریف در سلسله‌جلسات حلقه‌ فلسفه و فیزیک خود به بررسی موضوع علم‌زدگی (scientism) می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، اعتمادِ بیش‌از حد و اعتمادبه‌نفسِ کاذب به علم به‌عنوان منبع معرفت در مورد تمام جنبه‌های زندگی انسان و در نهایت همه مشکلات انسانی! این اعتمادبه‌نفسِ کاذب و اتکای بیش‌ازحد نقطه‌ی شروع درک علم‌زدگی است. به‌همین دلیل دانستن تمایز بین علم (science) و علم‌زدگی (scientism) حیاتی است.

اگرچه محدوده‌ی خاصی از تعاریف برای علم‌زدگی وجود دارد، اما می‌توان یک هسته‌ی منسجم از ویژگی‌های آن پیدا کرد که حامیان و مخالفان آن با آن موافق باشند. می‌توان گفت هسته‌ی مرکزی این عقیده بدین‌گونه است که علم و روش‌های آن، جدای از دیگر روش‌ها و نگرش‌ها، تنها راه کاملا معتبر برای کسب معرفت و پاسخ به پرسش‌ها را فراهم می‌کند.

در این ارائه با تبیین چیستی علم‌زدگی نشان داده می‌شود که برخلاف دیدگاه بسیاری از دانشمندان و خصوصا فیزیکدانان برجسته‌ی تاریخ علم جدید، علم‌زدگی اکنون بیش از هر زمان در حال گسترش در فضای علمی است. علم‌زدگی اگرچه در بدو امر، سوگیری‌ علیه الهیات و فلسفه و به سود انسان دارد، اما در ادامه به نفی انسان و مهم‌ترین ارکان سرشت آدمی منجر می‌شود. 

این برنامه با ارائه نیما نریمانی ـ دکتری فلسفه‌ی دین (دانشگاه تهران) روز چهارشنبه پنجم آذر ماه ساعت ۱۳:۳۰ به صورت مجازی برگزار می شود.

علاقه‌مندان می توانند جهت شرکت در این برنامه در زمان برگزاری به‌عنوان میهمان به لینک vc.sharif.edu/ch/physics-stu وارد شوند و جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی Zharfa90 @ مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظر شما