شناسهٔ خبر: 44116142 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شهر ۱۰۰ هزار نفری با بازار ۲ میلیارد نفری / چابهار، آسیای میانه را به اقیانوس هند متصل می‌کند

چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور را دارد و همسایگی اش با دریای عمان و اقیانوس هند، و دسترسی‌اش به آسیای میانه، بازاری 2 میلیارد نفری را در اختیارش قرار داده است.

صاحب‌خبر -

مجله فارس‌پلاس: چابهار شهری است در جنوب شرق ایران، واقع در استان سیستان و بلوچستان؛ شهری در نزدیکی مرز پاکستان با جمعیت حدود ۱۰۰ هزار نفر. همسایگی چابهار با دریای عمان و اقیانوس هند، آن را به بهترین نقطه برای دسترسی ایران و کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد تبدیل کرده است. موضوعی که این بندر کوچک را برای اقتصادهای بزرگی همچون هند و چین نیز جذاب کرده و می‌تواند آن را به کانون ترانزیت کالا در منطقه‌ای با جمعیت حدود ۲ میلیارد نفر تبدیل کند.

 

بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور

 

چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور را دارد. بندر شهید بهشتی حدود ۱۷۰ کیلومتر با بندر گوادر پاکستان و کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر با بمبئی در هند فاصله دارد. این بندر با قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما، ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۱ میلیون تن کالا را در سال دارد، که می‌تواند تا ۱۵ میلیون تن نیز ارتقا پیدا کند. این اعداد وقتی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که بدانیم بیش از ۹۰ درصد تمام تجارت خارجی ایران از طریق مرزهای دریایی صورت می‌گیرد و چابهار حداقل ۵۰۰ کیلومتر از بندرشهید رجایی بندرعباس به اقیانوس‌ها نزدیکتر است. با این حساب، تجارت در این منطقه می‌تواند هزینه‌ها و مخاطرات واردات و صادرات را به شکل محسوسی کاهش دهد. این قابلیت‌ها باعث شده که توسعه چابهار در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه قرار بگیرد. در این بندر بیش از ۲۰۰ هکتار زمین جدید از دریا با استفاده از لایروبی استحصال شده است.


بندر چابهار می‌تواند نقطه اتصال آسیای میانه به جهان باشد

 

راه آهنی از چابهار تا چند کشور

این بندر قرار است از طریق خط آهنی به طول ۱۴۰۰ کیلومتر به زاهدان و سپس سرخس در شمال‌شرقی کشور متصل شود. با این کار، علاوه بر دسترسی به نقاط مختلف کشور، از طریق دو خط آهن خواف- افغانستان و همچنین زاهدان-میرجاوه-پاکستان به دو کشور افغانستان و پاکستان نیز متصل می‌شود. طبق برنامه این راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰ به زاهدان می‌رسد ضمن آن که دو قطعه از این خط قرار است تا پایان امسال افتتاح شود. به این ترتیب، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، بار ترافیکی و تعداد مرگ و میرهای جاده‌ای شاهد تسریع در تخلیه و بارگیری کشتی‌های پهلو گرفته در بندر شهیدبهشتی خواهیم بود.

همین ظرفیت ها باعث شده است که هند ترغیب به سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری در راه آهن چابهار-زاهدان و راه های ترانزیتی این منطقه گردد. علاوه برآن قرار است هند سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری را نیز برای توسعه شهر چابهار انجام دهد، چرا که زمینه دستیابی به مناطق غرب آسیا و آسیای مرکزی را برای آن کشور فراهم می‌کند و رقابتش با چین و پاکستان او را مصمم کرده است که این طرح را شتاب نیز بدهد.


راه‌آهن چابهار-سرخس باعث تسریع دسترسی به آسیای میانه می‌شود

 

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در خدمت توسعه چابهار

مسئولیت ساخت خط آهن استراتژیک چابهار-زاهدان بر عهده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است. این قرارگاه هم برای ساخت این خط از توان و ظرفیت داخلی استفاده کرده است. قرار است حدود ۹۰ هزار تن آهن و ریل مورد نیاز را ذوب آهن اصفهان تامین کند. اتفاقی که می‌تواند علاوه بر تسریع ساخت این خط آهن و بومی‌سازی آن، موجب رونق تولید داخل و افزایش اشتغال هم بشود. ساخت این خط آهن موجب اشتغال زایی ۱۳ هزار نفر و اشتغال مستقیم بیش از ۳ هزار نفر و کاهش هزینه سوخت مصرفی شده است. طبق محاسبات، اگر این خط آهن بتواند تنها ۱۰ درصد از ترافیک جاده‌ای مناطق مرتبط را کاهش دهد، می‌تواند باعث کاهش یک سومی سوخت مصرفی در این مناطق گردد.


پروژه خط آهن چابهار-زاهدان با ریل ملی تولیدی ذوب آهن اصفهان ساخته می‌شود

 

 

 

سیلوی ۱۰۰ هزار تنی ذخیره گندم

طرح بزرگ دیگری که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای افزایش بهره‌وری بندر شهید بهشتی در حال اجراست سیلوی ۱۰۰ هزار تنی آن است. این سیلو ضمن تسریع تخلیه و بارگیری کالاها از تجمع کامیون ها و خرابی محصولات نیز جلوگیری می‌کند.

 

چابهار و ظرفیت گردشگری سلامت

چابهار به دلیل فاصله کم  و ارتباطش با دو کشور افغانستان و پاکستان و فاصله ۷۰۰ کیلومتری از شهر ۲۰ میلیونی کراچی می‌تواند ظرفیت فوق العاده ای نیز در حوزه صادرات و گردشگری باشد. از این رو پروژه هایی چون بیمارستان تخصصی چابهار قرار است بخشی از نیاز گردشگری سلامت را تامین کند. هتل ها و ورزش های آبی نیز برای جذب گردشگران طراحی شده و صنایع تبدیلی مواد تولیدی در استان قرار است در خدمت صادرات قرار گیرد.

 

چابهار و چندین پروژه بزرگ دیگر

البته این تمام پروژه هایی نیست که قرار است در راستای توسعه سواحل مکران در چابهار ایجاد شود. شهرک های خودور که قرار است در اولین فاز خود به مونتاژ خودورهای سنگین بپردازد، شهرک انرژی های نو، شهرک صنعتی تجهیزات پزشکی و شهرک تخصصی فرآوری خرما و دو پروژه بزرگ و مهم فولاد مکران و صنعت پتروشیمی سایت نگین مکران که تا سال ۱۴۰۰ اولین فاز های آنها مورد بهره برداری می‌رسد از دیگر طرح هایی است که در این شهر در حال اجرا هستند.

 

انتهای پیام/

نظر شما