شناسهٔ خبر: 44114167 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

دور جدید دیپلماسی فشرده درخصوص برجام

خبرگزاری ایرنا

وزارت امور خارجه آلمان از رایزنی وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس درباره برجام و آمادگی برای آغاز مرحله جدید دیپلماسی فشرده در این باره خبر داد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه در توئیتی نوشت: هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس امروز درباره گام‌های بعدی حفظ توافق هسته‌ای ایران و آمادگی برای مرحله جدید دیپلماسی رایزنی کردند.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی امیدوارند که با انتقال قدرت در آمریکا بتوانند دورنمای تازه‌ای را برای حفظ برجام باز کنند. آن‌ها که تاکنون مدعی پایبندی و حفاظت از برجام هستند، امروز برای بررسی رویکرد آینده کلیه امضاکنندگان برجام در سایه روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات متحده در برلین گرد هم آمدند.

"آندریا زاسه" سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این باره به خبرنگاران گفت:‌ ما اطمینان داریم که رویکرد سازنده آمریکا در قبال توافق هسته‌ای وین می‌تواند به طور قابل توجهی دور منفی کنونی تعامل با ایران را از بین ببرد و چشم اندازهای جدیدی را برای حفظ برجام بگشاید.

"جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب آمریکا نسبت به بازگرداندن کشورش به توافق هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرده است. این درحالی است که ایران از سال گذشته در واکنش به خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های یکجانبه، گام‌هایی را برای کاهش تعهداتش ذیل این توافق برداشته است.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

"جوسپ بورل" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام هفته گذشته در گفت‌ وگو با نشریه تایمز بر لزوم تحقق مزایای اقتصادی توافق وین برای ایران تاکید کرد.

وی با بیان اینکه برجام فقط معاهده هسته‌ای نیست، خاطرنشان کرد که این یک توافق اقتصادی نیز به‌شمار می‌رود که ایران در ازای توقف برنامه‌های اتمی‌اش، انتظاراتی را از طرف مقابل طلب دارد. او بر همین اساس خواستار حضور آمریکا در مذاکرات با ایران شده است.

وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد که «ژان ایو لودریان» در جلسه امروز، در مورد آینده راهبرد دستیابی به اهداف مشترک، در رابطه با سایر قسمت‌های برجام پس از انتقال قدرت در آمریکا رایزنی کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما