شناسهٔ خبر: 44113532 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

آزمایش‌های آتی دانشمندان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی

ایتنا - نخستین مأموریت عملیاتی، نه‌تنها فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد، بلکه امکان چند آزمایش‌های علمی بی‌نظیر را هم برای سرنشینان فراهم خواهد کرد.

صاحب‌خبر - چند روز پیش شاهد بودیم که مأموریت کرو-۱ چهار فضانورد ناسا را سوار بر کپسول کرو دراگون به ایستگاه بین‌المللی برد. به گزارش ایتنا و به نقل از Space، برخی از آزمایش‌هایی که فضانوردان مأموریت کرو-۱ سرگرم انجام آنها خواهند بود، عبارتند از سنگ‌های میکروب‌خوار، آزمایش قطعات اصلی نسل جدید لباس فضایی و همینطور یک پروژه ژنتیک دانش‌آموزی. بخشی از فهرست مربوط به آزمایش‌های این مأموریت شامل موارد زیر است:

به گزارش ایتنا از Space، فیزیولوژی تغذیه (پروژه Food Physiology): چند ماه غوطه‌وری می‌تواند سیستم ایمنی یک فضانورد را تغییر دهد. بنابراین آزمایش فیزیولوژی تغذیه بررسی خواهد کرد که تغییرات غذایی در فضانوردان در حال چرخش، چگونه می‌تواند عملکرد ایمنی بدن آنها را تغییر دهد یا تقویت کند. هدف کلی این آزمایش عبارت است از بهبود رژیم غذایی در پرواز فضایی و سلامت سرنشینان.

ژن در فضا (پروژه Genes in Space-7): این آزمایش دانش‌آموزی، یکی از گزینه‌هایی است که برنده مسابقه ژن‌ها در فضا شد و برای دانش‌آموزان در کلاس‌های هفتم تا دوازدهم درنظر گرفته شده بود. دو دانش‌آموزی که برنده این مسابقه شدند، قرار است بر روی تغییرات عملکرد مغز مطالعه کنند و این کار با هدف کمک به فضانوردان در انجام مأموریت‌های طولانی‌مدت در ایستگاه فضایی، ماه و سایر مقاصد اعماق فضا، در طی پرواز فضایی انجام خواهد شد.

لباس فضایی (پروژه SERFE): ناسا سرگرم چاره‌اندیشی برای لباس فضایی بعدی خود که «واحد تحرک خارج از وسیله نقلیه» یا xEMU نام دارد. بر خلاف EMU فعلی ناسا که برای راهپیمایی‌های فضایی خارج از آزمایشگاه درحال‌چرخش مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسل جدیدتر لباس‌های فضایی برای حذف گرما از بدن یک فضانورد و حفظ درجه حرارت ایمن در طول راهپیمایی‌های فضایی، از تبخیر آب استفاده می‌کند.

زیستگاه گیاهی (پروژه Plant Habitat-02): گفته می‌شود ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار خود به باغبانی هم می‌پردازد و مأموریت کرو-۱ گیاهانی همچون کاهو، گل و گیاهان دیگر را هم به پژوهش‌های پیشین خواهد افزود. به‌تازگی یک مأموریت توانسته است بذر تربچه را هم به این ایستگاه تحویل دهد و فضانوردان این بذرها را برای آزمایش خود، در زیستگاه پیشرفته گیاهی پرورش می‌دهند. گفتنی است سرنشینان آینده در مأموریت‌های طولانی‌مدت برای تأمین بخشی از رژیم خود، از گیاهان استفاده خواهند کرد و تربچه به‌دلیل مغذی بودن و توانایی رشد سریع بسیار مفید خواهد بود.
 

زیست‌سیارک (پروژه BioAsteroid): فضانوردان ایستگاه فضایی به‌عنوان بخشی از آزمایش خود، به بررسی دقیق میکروبهایی خواهند پرداخت که می‌توانند با سنگها ارتباط برقرار کنند. استفاده بالقوه از این پژوهش شامل پدیدآوری سامانه‌های پشتیبانی از زیست خواهند بود که از سنگ رگولیت (خاک غبارآلود روی ماه و سیارک‌ها) استفاده خواهند کرد، یا تجزیه سنگها به خاک برای استفاده گیاهان یا استخراج مواد معدنی از سنگها. این امید وجود دارد که موارد استفاده بیشتری در ماه، مریخ یا سایر مقاصد پیدا شود تا به سرنشینان آینده در ساخت پایگاه‌ها کمک کنند و برای صرفه‌جویی در هزینه‌های ترابری، باعث حمل منابع کمتری از زمین شوند. قرار است ابزار و ادوات مربوط به این پژوهش نیز با یک فضانورد باری جداگانه در ماه دسامبر برای سرنشینان فرستاده شود.

تراشه‌های بافتی (پروژه Tissue Chips): این آزمایش زیست‌شناختی بی‌نظیر، سلولهای انسانی را روی یک ماتریس سه‌بعدی به اندازه انگشت شست قرار می‌دهد و نوعی عضو مصنوعی کوچک ایجاد می‌کند که عملکردهای اندام را شبیه‌سازی می‌کند. این آزمایش قرار است به بررسی نحوهٔ واکنش سلولهای انسانی و انطباق آنها با داروها، استرس و تغییرات ژنتیکی در حین پرواز فضایی بپردازد. قرار است ابزار و ادوات مربوط به این پژوهش نیز با یک فضانورد باری جداگانه در ماه دسامبر برای سرنشینان فرستاده شود.

قلب کاردینال (پروژه Cardinal Heart): یکی از اعضای بدن که تحت تأثیر پرواز فضایی قرار می‌گیرد، قلب است. محققان برای درک بهتر بافت‌های قلب، قلب (مصنوعی) نصب شده بر روی تراشه‌های بافت استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود این تحقیق برای افرادی که در کره زمین در معرض بیماری قلبی هستند نیز سودمند باشد. قرار است ابزار و ادوات مربوط به این پژوهش نیز با یک فضانورد باری جداگانه در ماه دسامبر برای سرنشینان فرستاده شود.

نظر شما