شناسهٔ خبر: 44111733 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جوان بررسی می کند:

بوستان بانوان اسلامشهر، ابزاری برای تبلیغات یا محلی برای اسکان اضطراری

جوان آنلاين

احداث بوستان بانوان در اسلامشهر ،بعنوان یک مجموعه تفریحی،فرهنگی،ورزشی مختص بانوان یکی از آرزوها ونیازهای ضروری شهروندان بویژه بانوان اسلامشهری است،که علی رغم وعده های مسئولین ،درحال حاضر به یک چهاردیواری بحرانی و ابزاری برای تبلیغات تبدیل شده است .

صاحب‌خبر -

در شهرستان اسلامشهر که شهر حافظان قرآن و دیار قهرمانان ورزشی نام گرفته، با وجود جمعیت حدود ۵۰۰ هزار نفری شهر اسلامشهر که نیمی از آن را بانوان تشکیل می‌دهند، به دلیل کمبود سرانه شهری و ورزشی بانوان نمی توانند به راحتی و به صورت مساوی از امکانات بوستان های موجود شهر استفاده کنند. در صورتی که حق مسلم بانوان اسلامشهری است که در دیار قهرمانان ورزشی برای امنیت، ایجاد آرامش بیشتر، شکوفایی و بالندگی، حس اعتماد به نفس، مشارکت، اشتغال، سلامت جسمانی و فعالیت فیزیکی از مراکز رفاهی، تفریحی و ورزشی ویژه بانوان استفاده کنند.

افزایش روحیه نشاط و شادابی، کاهش تنش‌های زندگی شهری، ادامه حیات و زندگی با انرژی بیشتر در کنار خانواده، حضور در دورهمی های زنانه و قرارهای دوستانه از جمله دغدغه‌های مهم بانوان است که مجبورند با صرف هزینه‌های گزاف و زمان بسیار و طی مسافتی طولانی مسیری را تا بوستان های بانوان تهران طی کنند.

جمعی از ورزشکاران ورزش های تیمی در گفتگو با خبرنگار جوان آنلاین در اسلامشهر، با گلایه از عملکرد مسئولین منطقه اظهار کردند: در شهرستان اسلامشهر زمین چمن برای ورزش فوتبال بانوان وجود ندارد و در صورت دیده شدن این فضا در بوستان ویژه بانوان، بسیاری از دغدغه‌های ما ورزشکاران برای تمرین و بازیهای تیمی کاسته می‌شود و با فراق بال و اسودگی خاطر و پوشش متعارف و استفاده از زمین چمن می توانیم به ورزش حرفه‌ای و حتی قهرمانی برسیم.

تعدادی از بانوان میانسال و سالمند نیز با اشاره به لزوم احداث استخرویژه در بوستان بانوان تاکید کردند: به دلایل مشکلات جسمانی، آرتروز زانو، کمر درد و... از سوی پزشک تجویز آب درمانی شده‌ایم و با توجه به اینکه فضای استخرهای شهرستان به دلیل سر پوشیده بودن و استفاده از کلر و دو چندان شدن سر و صدای کودکان و افراد در فضای بسته قادر به استفاده از این محیط ها نیستیم، در صورت تجهیز بوستان ویژه بانوان به استخر روباز می‌توانیم ضمن تفریح و استفاده از فضای بوستان به درمان نیز بپردازیم.

خانم علوی یکی از بانوان جوان شهر با تاکید بر لزوم وجود بوستان ویژه بانوان در اسلامشهر گفت: اگر مجموعه ای ویژه بانوان در اسلامشهر باشد، دیگر نیاز نیست با فرزند کوچکم مسافت طولانی و با صرف زمان و هزینه گزاف به تهران را برای استفاده از بوستان‌های شهر تهران طی کنم، در حالی که می‌توانم با صرف زمان و هزینه کمتر از امکانات در شهر خودم استفاده کنم.

خانم ورزشکاری که در بوستان تمرین می کند، در این باره اظهار کرد: در صورت وجود بوستان بانوان در اسلامشهر می توانم به راحتی و با پوشش متعارف به تمرین و ورزش بپردازم و از تجهیزات ورزشی این مجموعه استفاده کنم، در صورتی که در بوستان‌های شهر تنها می توانم پیاده روی کنم.

معصومه ممتازی معاون امور بانوان اداره ورزش و جوانان شهرستان اسلامشهر با اشاره به لزوم وجود بوستان ویژه بانوان برای ورزش بانوان ورزشکار و خانه‌دار، اظهار کرد: در اسلامشهر که شهر قهرمان پرور نام گرفته و بسیاری از بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی مقام های استانی، ملی و بین‌المللی کسب کرده‌اند، باید فضاهای فرهنگی، تفریحی و ورزشی مختص بانوان وجود داشته باشد تا قهرمانان ورزشی بتوانند به دور از خستگی تمرین های ورزشی و با هدف کاهش استرس تمرینات قهرمان شان به ورزش و تفریح بپردازند.

وی گفت: بوستان ویژه بانوان به لحاظ مهندسی و شهرسازی و تجهیزات مناسب باید امنیت کامل را برای همه بانوان اعم از خانه دار، ورزشکاران ورزش های همگانی، قهرمانان ورزشی و کودکان داشته باشد؛ نه اینکه فضایی تنها برای پیاده روی و نشست دورهمی های زنانه محصور شود.

این مربی و کارشناس ورزش با بیان اینکه مسئولین باید برنامه ریزی تخصصی و حرفه‌ای برای احداث و تجهیز بوستان بانوان داشته باشند، تاکید کرد: اغلب بانوان به دلیل داشتن مشکلات اسکلتی و عدم تحرک و فعالیت بدنی نمی‌توانند به راحتی در بوستان های عمومی فعالیت کنند و تنها به پیاده روی در این فضاها می پردازند، در صورتی که در بوستان ویژه بانوان که مجهز به لوازم ورزشی و فضای مناسب ورزش، تفریح و رفاه باشد، این افراد می‌توانند به راحتی فعالیت کرده از بسیاری مشکلات جسمی و روحی آنان کاسته و رفع می‌شود.

 ممتازی افزود: بوستان مختص بانوان زمینه فرهنگ سازی قوی تراین افراد شده و جمعیتی که بانوان و مادران در ‌آینده تربیت می‌کنند، در پیشرفت و افزایش قهرمانان ورزشی و افراد سالم جامعه تاثیرگذار بوده و با ارتقاء و دانش بیشتری فرزندان خود را برای آینده تربیت خواهند کرد .

معاون امور بانوان اداره ورزش و جوانان شهرستان اسلامشهر با اشاره به ضرورت تامین تجهیزات مورد نیاز ورزشکاران در بوستان مختص بانوان خاطرنشان کرد: برای اینکه بانوان بتوانند به راحتی و بدون حجاب و با پوشش متعارف به ورزش، تفریح و پیک نیک بپردازند، مستلزم فراهم نمودن تجهیزاتی از جمله آلاچیق، مجموعه ورزشی، استخر ویژه، چمن مصنوعی، مسیر پیاده روی، محلی برای ورزش صبحگاهی و عصرگاهی، خانه‌های فرهنگ، خانه سلامت، مهدکودک، مجموعه‌های آموزشی که در آن مباحث هنری، نمایشگاهی و مدل لباس دیده شود و بسیاری از موارد دیگر است تا بانوان شهرمان با آرامش بیشتر به تفریح بپردازند و با رسیدن به شکوفایی و بالندگی فردی با انرژی بیشتر به امور خانواده رسیدگی کنند.

فاطمه محمدی مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری اسلامشهر اظهار کرد: با توجه به وسعت مجموعه در نظر گرفته شده برای بوستان بانوان، بررسیهای میدانی نشان می دهد که تنها ۲ هزار متر فضا برای پارک ویژه بانوان اختصاص یافته و آن هم با وجود سکوهای بحران، عملاً قسمت عمده آن بلا استفاده می‌شود و تنها ۶۰۰ متر از آن برای تجهیز و احداث فضاهای ورزشی باقی می‌ماند و این مجموعه به هیچ عنوان شایسته و در شأن بانوان و متناسب با جمعیت این قشر در اسلامشهر نیست .

وی گفت: حتی حداقل‌های مورد نیاز بوستان بانوان نیز در این فضا دیده نشده، وسعت پارک باید به اندازه‌ای باشد که ضمن وجود زیرساخت‌های لازم، جوابگوی نیاز مردم شهرستان اسلامشهر باشد.

مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری اسلامشهر با بیان اینکه در شهرستان اسلامشهر با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر بوستان بانوانی غیر از این مجموعه در حال احداث نداریم، تاکید کرد: وعده‌هایی که در زمان کلنگ زنی بوستان داده شد، از جمله زمین چمن فوتبال، زمین خاکی بدمینتون، والیبال، پیست دوچرخه سواری و دیگر امکانات جنبی هیچکدام برآورده نشده و اگر قرار است این فضا به عنوان تنها بوستان مختص بانوان باشد، باید امکانات وعده داده شده در آن در حد توان تکمیل شود .

محمدی افزود: مناسب‌سازی فضای بوستان برای استفاده همه گروه‌های هدف سالمندان، معلولین و کودکان، کیفیت مصالح استفاده شده در ساخت برای افزایش عمر مفید بوستان، وجود جایگاهی برای اجرای تئاتر، سینما و برنامه‌های فرهنگی از اولویت‌های احداث بوستان ویژه بانوان است.

وی با بیان اینکه اغلب خانواده های ساکن در اسلامشهر از قشر کارگر در جامعه اند و تمکن مالی چندانی ندارند و این لازمه وجود چنین فضاهایی را دوچندان می‌کند، خاطرنشان کرد: در بوستان مختص عنوان باید محیطی فراهم شود تا با کمترین هزینه و صرف کمترین زمان بتوان فشارهای روانی زندگی شهری را به حداقل رساند، وسیله حمل و نقل عمومی برای تردد راحت تر بانوان و کودکان دیده شود و زمینه استفاده بانوان تسهیل گردد.

قابل ذکر است در هشتاد و ششمین نشست علنی دوره پنجم شورای شهر اسلامشهر، بر اساس مطالبه رئیس شورای اسلامی شهر و اظهارات شهرداراسلامشهر مشخص گردید، با توجه به اینکه سکوهای موجود در بوستان مدیریت بحران از محل اعتبارات استانی احداث شده و نمی توان تغییراتی در آن اعمال کرد، عملاً فضای باقی مانده از ۲۵۰۰ متر مجموعه به کمتر از ۶۰۰ متر می‌رسد که برای تجهیز این بوستان به فضاها و لوازم ورزشی و فرهنگی اختصاص یابد .

بر این اساس رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اسلامشهر به اتفاق تصمیم گرفتند تا پس از ملاحظات فنی و کارشناسی پروژه توسط شهرداری و بررسی مجدد در اسرع وقت به موضوع تکمیل و بهره‌برداری بوستان بانوان بپردازند.

 

 

 

نظر شما