شناسهٔ خبر: 44110625 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

چهره ها

صاحب‌خبر - نباید فرصت استفاده از پتروپالایشگاه‌‌ها را در بازار بورس از دست داد مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: درصورت اصلاح بند ۴ طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ درخصوص "تحویل خوراک از جمله نفت خام و میعانات گازی" می‌توان از سرمایه مردمی در بازار سرمایه استفاده کرد. نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون قبلی مجلس و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی برای توسعه پالایشگاه‌ها و پرهیز از خام‌فروشی تاکید شده است لذا این مصوبه نیاز به اصلاح دارد، به همین دلیل شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد و اصلاح آن پس از بازگشت از شورای نگهبان در دستور کار قرار می‌گیرد. وی با اشاره به دلایل ضرورت اصلاح این مصوبه توضیح داد: به‌منظور جلوگیری از نقض "قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی" این مصوبه نیاز به اصلاح دارد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی پیش‌بینی شده است که با استفاده از30 درصد سرمایه مردمی جذب شده از طریق بورس، این قانون اجرا شود و اگر این مصوبه اصلاح نشده و قانون قبلی در آن لحاظ نشود عملا ما فرصت بی‌نظیر برای استفاده از بورس و عمق بخشی به بازار سرمایه را از دست می‌دهیم اما درصورت اصلاح، می‌توان از سرمایه مردمی در بورس با استفاده از قانون قبلی پتروپالایشگاه استفاده کنیم و به این بازار رونق دهیم. علت گرانی مرغ و گوشت علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسه سوالات نمایندگان بررسی و توضیحات لازم ارائه شد؛ همکاری مناسبی میان کمیسیون صنایع و وزارت صمت در حوزه خودرو، فولاد و معادن وجود دارد که موجب اتفاقات خوب در این حوزه‌ها شده است. رزم حسینی درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی به ویژه مرغ با وجود ترخیص نهاده‌های دامی و کالاها از گمرکات و بنادر، اضافه کرد: براساس تقسیم وظایفی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفته، مسئولیت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. وی با بیان اینکه تاکنون ۱/۴ میلیون تن کالا از گمرکات ترخیص شده است، افزود: در مجموع ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) وجود داشت که با توجه به دستور رئیس جمهور و بازدید بنده به سرعت در حال ترخیص است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کالا‌های ترخیص شده تحویل وزارت جهاد کشاورزی می‌شود که این وزارتخانه باید از طریق سامانه بازارگاه توزیع کند. وی با بیان اینکه هرچند وزارت جهاد کشاورزی خواستار افزایش قیمت برخی کالا‌های اساسی بود اما ستاد تنظیم بازار در برابر آن مقاومت کرد، ادامه داد: باید به این نکته نیز توجه شود که اگر تولیدکنندگان نتوانند به تولید خود ادامه دهند ناچارند واحد‌های تولیدی دام و طیور را تعطیل کنند؛ اقدامات ما باید به گونه‌ای تنظیم شود که از یک سو تولیدکنندگان امکان ادامه تولید داشته باشند و از سوی دیگر قیمت در بازار داخل متعادل باشد. رزم حسینی درباره قاچاق سیگار، تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئول کنترل قاچاق در کشور است و وزارت صمت تنها یک عضو این ستاد است؛ آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم در حوزه تولید داخل است که خوشبختانه برای افزایش تولید داخل اقدام کرده‌ایم. وی درباره تعیین تکلیف معادن حبس شده، گفت: براساس تصمیم اخذ شده مقرر است، افرادی که پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و مجوز اکتشاف داشتند اما معادن را بلااستفاده رها کرده‌اند، حداکثر 3 ماه فرصت داشته باشند تا معادن را فعال کنند، در حال حاضر 2 ماه از این مهلت زمانی گذشته و در صورتی که در یک ماه آینده معادن فعال نشود، به مزایده گذاشته و به افراد دارای اهلیت واگذار می‌شود. کاهش تعرفه واردات خودرو حاشیه قیمت بازار را از بین می‌برد علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه می‌توان با کاهش تعرفه واردات خودرو، حاشیه قیمت در بازار را از بین برد، گفت: باید با مدیریت دقیق از افزایش بی ضابطه قیمت مواد اولیه داخلی موردنیاز تولید خودرو جلوگیری کرد چراکه با تحقق این مهم، بهای تمام شده تولید خودرو کم می‌شود. وی درباره گرانی خودرو، گفت: در حال حاضر حاشیه‌ی بازار عجیب و غریبی در حوزه خودرو ایجاد شده که غیرمنطقی است و بیانگر وجود تقاضای کاذب است زیرا تولید کنونی می‌تواند نیاز بازار را تامین کند. نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای ساماندهی بازار خودرو، افزود: می‌توان با کاهش تعرفه واردات خودرو، حاشیه قیمت در بازار را از بین برد زیرا در حال حاضر قیمت برخی خودروها درب کارخانه 120 میلیون تومان است اما مصرف کننده ناچار است آن را در بازار آزاد با قیمت بیش از 300 میلیون تومان خریداری کند. وی بخشی از افزایش قیمت خودرو را ناشی از رشد بهای مواد اولیه داخلی موردنیاز تولید مانند ورق فولادی دانست و اضافه کرد: باید با مدیریت دقیق از افزایش بی ضابطه قیمت مواد اولیه داخلی موردنیاز تولید خودرو جلوگیری کرد، چراکه اگر بهای فولاد کاهش یابد، قیمت تمام شده تولید خودرو نیز کم می‌شود در نتیجه قیمت‌ها نزولی خواهد شد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تولید خودرو در ایران گران است، ادامه داد: بخشی از قیمت تمام شده خودرو ناشی از بهای مواد اولیه نبوده و در اثر نیروی انسانی مازاد در شرکت‌های خودروسازی ایجاد شده است، از سوی دیگر شرکت‌های واسطه‌ای میان خودروسازان و قطعه سازان محلی برای دلالی و کسب سود توسط سوداگران هستند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار خودروسازی‌ها به اصلاح نیازمند است تا قیمت تمام شده تولید کاهش یابد، ادامه داد: افزایش قیمت کالاها به ویژه خودرو در شرایط کنونی ناشی از سوءمدیریت‌ها یا بلاتکلیفی مدیریتی است.

نظر شما