شناسهٔ خبر: 44110436 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -


استرالیا
فارس: در طی سه هفته‌ای از انتشار گزارش مربوط به ارتکاب جنایات جنگی توسط نیروهای استرالیایی در افغانستان می‌گذرد، یک سرباز زن و هشت سرباز مرد استرالیایی خود کشی کرده‌اند.
تصور می‌شود خودکشی این تعداد سرباز در چنین بازه زمانی‌اندک، در تاریخ نظامی اخیر استرالیا بی‌سابقه بوده است. همچنین تصور بر این است که استرس تحقیقات از این افراد،در خودکشی آنها نقش داشته است. نظامیان اشغالگر استرالیایی که به عنوان متحد آمریکا در افغانستان حضور دارند، پیش از سال 2016‌،تعداد 39 غیر نظامی بی‌گناه افغانستان را در این کشور کشته‌اند.
روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش داد، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این 9 نفر با جنایات جنگی گزارش شده، مرتبط بوده‌اند.
دست‌کم ۵۶ کهنه سرباز استرالیایی تنها طی سال جاری میلادی به خودکشی دست زده‌اند، که در مقایسه با ۴۰ نفر سال ۲۰۱۹‌، افزایش داشته است.
کویت
القبس: دادگاه کویت یک تبعه لبنانی، دو شهروند کویتی و دو تبعه خارجی را به اتهام حمایت مالی از گروه تروریستی داعش، به 10 تا 15 سال حبس محکوم کرد.
اتهام این افراد، استفاده از کمک‌های مالی اعطایی به ملت سوریه، برای خرید و صادرات موشک و اسلحه به داعش اعلام شده است.
یکی از لبنانی‌های محکوم شده، قراردادهای تجاری برای خرید اسلحه و موشک‌های نوع «اف ان ۶» برای داعش امضا کرده و به طور دائم با فرماندهان داعش در سوریه تماس داشته داشته است.
بلاروس
ایلنا: مخالفان دولت در بلاروس برای پانزدهمین یکشنبه متوالی از زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به خیابان‌ها آمدند. فعالان حقوق بشر اعلام کردند که در جریان این تظاهرات، بیش از ۳۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.
معترضان خواستار کناره‌گیری «الکساندر لوکاشنکو» از ریاست جمهوری هستند. او سه ماه قبل برای ششمین دوره متوالی، رئیس‌جمهور بلاروس شده است. مخالفان از بروز تقلب در انتخابات حرف می‌زنند، اما لوکاشنکو انتخابات را سالم می‌داند.
افغانستان
خبرگزاری جمهوری اسلامی: «احمدضیا سراج» سرپرست اداره امنیت ملی افغانستان، اعلام کرد که ۲۰ گروه تروریستی فعال در این کشور، مهاجمان انتحاری را بین خود خریدو فروش کرده و حتی به یکدیگر قرض می‌دهند! وی گفت که روابط طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر همچنان ادامه دارد و نسبت به گذشته، تقویت شده است.
سرپرست اداره امنیت ملی افغانستان افزود: در بسیاری ازمواقع، طالبان و گروه‌های تروریستی از توانمندی‌ها و آموزش‌های یکدیگر استفاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: بسیاری از حملات انتحاری، با مشارکت بیش از یک گروه تروریستی رخ می‌دهد.
این مقام امنیتی افغانستان خاطر نشان کرد همه گروه‌های تروریستی به دنبال کشتار مردم و نابودی ارزش‌های کشور هستند و تفاوتی با هم ندارند.

نظر شما