شناسهٔ خبر: 44110247 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور:

واکسن ایرانی کرونا احتمالاً تابستان ۱۴۰۰ به تولید انبوه می‌رسد

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور گفت: ایران با تکیه بر دانش و تجربه طولانی خود در ساخت واکسن، در زمینه تولید واکسن کووید۱۹ به دستاورد‌های خوبی رسیده است.

صاحب‌خبر -




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کیهان آزادمنش در یک نشست تصویری (وبینار) رسانه‌ای اظهارداشت: ایران با تکیه بر دانش و تجربه طولانی خود در ساخت واکسن، در زمینه تولید واکسن کووید۱۹ به دستاورد‌های خوبی رسیده است و به احتمال قوی، واکسن ایرانی کرونا تا تابستان سال آینده وارد بازار می‌شود.
آزادمنش که یک شرکت پژوهشی در زمینه تولید واکسن را نیز مدیریت می‌کند، افزود: دانش ساخت واکسن در ایران قدیمی است و کشور ما تجربه فراوانی در این زمینه دارد، اما در شرایط کنونی و با توجه به روند تولید واکسن کووید -۱۹ در چند شرکت ایرانی، احتمالا مرحله تولید انبوه آن تا تابستان ۱۴۰۰ طول خواهد کشید.
وی ادامه داد: موضوع ناممکن بودن تولید واکسن کرونا در کشور که از سوی برخی افراد مطرح می‌شود، مردود است، زیرا دانش ساخت تولید واکسن در ایران قدیمی بوده و بومی شده است. آزادمنش که مدیر علمی شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور، یکی از شرکت‌های فعال در ساخت واکسن ایرانی است، گفت: برخی افراد می‌گویند ممکن است ما دانش و فناوری را داشته باشیم، اما احتمالا امکانات و تجهیزات دقیق مورد نیاز برای تولید این واکسن را در اختیار نداریم. در پاسخ به این افراد باید به سابقه ۶۰ تا ۷۰ ساله تولید واکسن در کشور در انستیتو پاستور و انستیتو رازی‌اشاره کرد و گفت که این دانشی دیرین در ایران است و حتی در موارد جدیدتر، آنتی بادی‌ها و HPV هم ما واکسن‌هایی تولید کرده‌ایم. بنابراین، تاکید می‌شود که از نظر دانش تولید واکسن در داخل مشکلی نداریم.
به گفته وی، اتفاقی که در موضوع کرونا افتاده، این است که به دلیل نیاز بالای جهان، اولا در کوتاه مدت هیچ مرکز تولید واکسنی نمی‌تواند برای همه دنیا واکسن تولید کند و ثانیا به دلایل سیاسی و اقتصادی، تضمینی هم وجود ندارد که واکسن را در اختیار ما بگذارند. در نتیجه تلاشی ملی شکل گرفته است تا ما حتما واکسن را تولید کنیم و من شک ندارم که به آن می‌رسیم و اکنون هم در مسیر آن هستیم. مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور در پاسخ به سؤالی که تاکنون در کشور واکسن آنفلوآنزا تولید نشده است، بنابراین آیا می‌توان واکسن کرونا را که جدید است، به مرحله تولید رساند؟، اظهارداشت: برای تولید واکسن آنفلوآنزا، فناوری مورد استفاده مبتنی بر کشت در تخم‌مرغ(Specific Pathogen Free ) بود و فکر می‌کنم تولید این تخم مرغ در کشور بسیار محدود است و وارداتش هم خیلی مشکل بود و این موضوع در تولید واکسن آنفلوآنزا اخلال ایجاد کرد، اما درباره واکسن کرونا آن مشکل را نداریم. واکسنی که ما در حال تولید آن هستیم، مبتنی بر روش واکسن سرخک و مشابه آن است و پس از تولید می‌توانیم سالانه ۴۰ میلیون دوز تولید کنیم.
3 مسیر ایران برای تهیه واکسن کرونا
وزیر بهداشت آخرین اقدامات انجام شده برای خرید واکسن خارجی کرونا و همچنین اقدامات انجام برای تولید واکسن ایرانی این بیماری را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، سعید نمکی در حاشیه دهمین جلسه کمیته ملی کووید۱۹، گفت: ما در کمیته واکسیناسیون با کمک دانشمندان، محققین و صاحب نظرانی که در کمیته حضور دارند کار واکسن کووید۱۹ را دنبال کردیم. نمکی افزود: ما از سه مسیر این فرایند را دنبال می‌کنیم‌. اول؛ خرید واکسن از منابعی است که در دنیا تایید شدند؛ ما جزو کشورهایی هستیم که اختیار تعیین منبع با خودمان است. ما چهار منبع را برای خرید انتخاب کردیم که حدود ۱۸ میلیون دوز قرار است خریداری کنیم و مقداری هم از منابع دیگر و واکسن‌سازهای دنیا که مازاد برتولید بود را مذاکره خرید کردیم. وی تاکید کرد: در مسیر دوم تهیه واکسن باید بتوانیم در قالب قرارداد مشترک، تولید داخل و دانش فنی بیرون مسیر را دنبال کنیم. گزارش امروز جلسه این بود که در این راه هم با دو و سه کشور خوب پیش رفتیم.
وزیر بهداشت درباره مسیر سوم تهیه واکسن، اظهارداشت: مسیر سوم تکیه بر دانش و تولیدات داخلی است که چهار مورد از اینها هفته پیش در قالب وبیناری با سازمان بهداشت جهانی مطرح شد و گزارشاتی ارائه شد و امیدواریم دو مورد از آنها در روزهای آتی و جلسه‌ای که روز چهارشنبه داریم اجازه فاز انسانی برای کلینیکال ترایال را دریافت کنند و از روزهای آینده حداقل یکی از آنها کار کلینیکال ترایال را روی مدل‌های انسانی شروع کند.

برچسب‌ها:

نظر شما