شناسهٔ خبر: 44109956 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

صباح زنگنه‌:

رژیم سعودی صلاحیت مسوولیت اماکن مقدسه را ندارد

سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی سفر نتانیاهو به عربستان را به نفع او و ترامپ و همچنین حاکمان سعودی ندانست و گفت: این سفر جایگاه و موقعیت خاندان آل سعود را در جهان اسلام خدشه‌دار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، رسانه‌ها امروز (دوشنبه) از دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان سعودی خبر دادند و خبرگزاری «رویترز» هم اعلام کرد که نتانیاهو شب گذشته (یکشنبه) به صورت مخفیانه به عربستان سعودی سفر کرده و با بن‌سلمان، ولی عهد عربستان دیدار کرده و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نیز در این دیدار حضور داشته‌اند.

* اقداماتی که به نفع ترامپ و نتانیاهو تمام نخواهد شد

در همین زمینه «صباح زنگنه» سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار فارس درباره اهداف این سفر بیان کرد: به نظر می‌آید نتانیاهو از یک طرف در تنگنای مسائل سیاسی داخلی قرار دارد و فشار مخالفان و تظاهرکنندگان و احزاب رقیب بر او شدت بیشتری پیدا کرده و از طرف دیگر تلاش می‌کند در روز‌های باقیمانده ترامپ کمکی به او شود تا بتواند در فضای رقابت‌های داخلی آمریکا نیز به نفع ترامپ گامی بردارد.

وی با بیان اینکه این اقدامات در وقت اضافی در حال انجام است، یادآور شد: این اقدامات به نفع نتانیاهو یا ترامپ تمام نخواهد شد، بلکه بر عکس به ضرر جایگاه و موقعیت حکومت خاندان سعودی خواهد بود. چرا که ورود اسرائیل به هر کشوری از کشور‌های اسلامی عملا آن کشور را آلوده می‌کند و علاوه بر از بین رفتن امکانات و توان و ظرفیت‌های اقتصادی، اعتبار آن کشور نیز دچار آلودگی و خدشه خواهد شد، به خصوص برای کشوری که مدعی حمایت از حرمین شریفین است.

* خدشه‌دار شدن اعتبار خاندان آل سعود در جهان اسلام

به گفته صباح زنگنه اگر این اعتبار خدشه دار شود، عملا آثار و پیامد‌های سیاسی بزرگی در سطح جهان اسلام نیز رخ خواهد داد و کشور‌های اسلامی دیگر به عربستان به عنوان کشوری که دارای حکومت حامی حرمین شریفین و حامی اسلام و مسلمین است، نگاه نخواهند کرد و حکومت آل سعود را به کنار گذاشتن مسئولیت اماکن مقدسه دعوت می‌کنند، چرا که بیم آن خواهد رفت که دست رژیم صهیونیستی که اشغالگر، آدمکش، نژادپرست و ضد اسلام است، بر اماکن مقدسه باز گذاشته شود و این قضیه را هیچ مسلمانی نخواهد پذیرفت.

وی درباره تاثیرگذاری این گونه اقدامات بر آینده سیاسی بن سلمان نیز بیان کرد: آثار منفی از بین رفتن ثروت و دارایی‌ها و ذخایر عربستان و کسری بودجه‌ای که بن سلمان برای عربستان ایجاد کرده و کشتاری که در یمن به راه انداخته و آن را گسترش داده، همه بر سرنوشت بن سلمان تاثیرگذار خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ادامه داد: متصل شدن به رژیم صهیونیستی که خودش دچار هزار مشکل است و در حال غرق شدن در منطقه می‌باشد، تا چه حد به اعتبار دادن به بن سلمان یا ایجاد امنیت برای او کمک می‌کند. این‌ها همه توهماتی است که توسط مشاوران در ذهن بن سلمان تزریق می‌شود و هر کدام از این مشورت‌ها و طرح‌ها، فشار بیشتری بر موجودیت، ولی عهد آل سعود وارد خواهد کرد و آن را بیشتر غرق در مشکلات می‌کند.

* سفر نتانیاهو به عربستان گامی در راستای عادی سازی روابط

وی در پاسخ به این سوال که آیا سفر نتانیاهو به عربستان را گامی در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌دانید؟ خاطرنشان کرد: بله، این هم در ادامه موضوع عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی است، ولی هم روز‌های آخر دعوا‌های سیاسی احزاب صهیونیستی است و هم روز‌های آخر حاکمیت ترامپ است و بنابراین سعی می‌کنند امتیاز بزرگی به دست بیاورند و این دو حاکم منفور از نظر مردم، خودشان را نجات بدهند و تطهیر کنند.

* تلاش برای تخریب ذهنیت رئیس جمهور منتخب آمریکا

سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی درباره هدف این سفر برای اعمال فشار بیشتر بر ایران و اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان که خواستار حضور این کشور در هرگونه مذاکره با ایران شده است نیز گفت: این سفر به لحاظ ایجاد فضا و جو سیاسی به منظور اعمال فشار بر ایران قطعا استفاده شده و خواهد شد، اما آیا این اعمال فشار می‌تواند تغییراتی در موقعیت جمهوری اسلامی ایران یا پرونده هسته‌ای ایران ایجاد بکند؟ باید گفت که یکی از اهداف این نوع اقدامات و سفر‌ها تخریب ذهنیت رئیس جمهور منتخب آمریکاست و با اقدامات سیاسی صهیونیست‌ها و کمک‌های مالی عربستان یا امارات، سعی می‌کنند بر ذهنیت رئیس جمهور منتخب آمریکا تاثیر بگذارند و او را از همین حالا با ذهنیت منفی وارد معادلات منطقه کنند.

زنگنه با ذکر این نکته که باید از شیاطین و آدم‌های منفی و نژادپرست هر کاری را انتظار داشت و البته باید در برابر آن نیز آمادگی‌های لازم را داشت، یادآور شد:، ولی در حقیقت در بحث هسته‌ای این رژیم صهیونیستی است که باید پاسخگو باشد و نسبت به داشتن پروژه‌ها و برنامه‌های عملی تولید سلاح هسته‌ای پاسخگو باشد. جمهوری اسلامی ایران همواره دعوت کرده و می‌کند که کل منطقه خاورمیانه باید از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای تخلیه بشود و این تنها رژیم صهیونیستی است که دارای زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای است که باید خلع سلاح بشود.

نظر شما