شناسهٔ خبر: 44109779 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

افشین حبیب‌زاده/ عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر:

طرح تفصیلی مناطق ۹ و ۲۱ نیازمند بازنگری است

پروژه‌های عمرانی خرد و کلان فراوانی در سال‌های اخیر در محدوده غربی تهران اجرا شده است که برخی از آنها کارکرد و اثرگذاری فرا منطقه‌ای و حتی فراتر از شهر تهران داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:    این پروژه‌ها از منطقه ۹ تا ۲۲ پراکنده و گسترده هستند، اما چه به لحاظ کمی و چه کیفی، پراکندگی و جانمایی آنها در بین ۴ منطقه پهنه غربی شامل مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ یکسان نیست. در همین مناطق هم سهم‌محله‌ها از این توسعه و ساخت‌وسازها یکسان نبوده و برخی بیشتر و بعضی کمتر از آنها برخوردار شده‌اند. برای بررسی تفاوت کمی و کیفی پروژه‌های عمرانی مناطق ۹ و ۲۱ و توسعه کمتر آنها نسبت به مناطق ۵ و ۲۲ و نیز ارزیابی پروژه‌هایی که تا امروز در محدوده غرب پایتخت اجرا شده یا در دست اقدام است با «افشین حبیب‌زاده»، عضو شورای‌شهر تهران و عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل به گفت‌وگو نشستیم.

  در سال‌های اخیر پروژه‌های عمرانی متعددی در غرب تهران شامل مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ اجرا شده است. این پروژه‌ها را به لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پروژه‌های عمرانی، پروژه‌هایی هستند که با هزینه‌های سنگین، به قصد توسعه زیرساخت‌ها اجرا می‌شوند. البته در برخی از این پروژه‌ها، با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی، اهداف بلندمدت و دوربرد ملی را نیز مدنظر قرار می‌دهند. باتوجه به گسترش شهر تهران و افزایش جمعیت ساکن آن به‌ویژه در محدوه غربی پایتخت و مناطق ۵ و ۲۲، مدیران شهری ناچار به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در این محدوده‌ها شدند که نتیجه این امر، افزایش کمی پروژه‌های عمرانی در این ۲ منطقه بوده است. منطقه‌های ۹ و ۲۱ به دلیل قدمت و دارا بودن زیرساخت‌های لازم، در سال‌های اخیر، مانند مناطق ۵ و ۲۲ پروژه عمرانی به خود ندیده‌اند.

با این وجود، اجرای پروژه‌های مهم و مورد نیاز از جمله زیرگذر «استاد معین» و تقاطع‌های غیرهمسطح در بزرگراه «فتح» در این مناطق اجرا شده است. با توجه به جمعیت قابل توجهی که طی سال‌های اخیر در مناطق ۵ و ۲۲ سکنی گزیده‌اند، بایستی حداقل‌های زندگی شهری برای این شهروندان در نظر گرفته و تأمین شود. با توجه به این موضوع، هرچند پروژه‌های بسیاری برای آن مناطق در نظرگرفته و اجرا شده است، اما هنوز پاسخگوی همه مسائل و نیازهای شهروندان ساکن در آنها نیست.

افشین حبیب‌زاده/ عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر

  جدا از موضوع میزان جمعیت و قدمت مناطق ۹ و ۲۱ و نوپا بودن مناطق ۵ و ۲۲ و تفاوت تعداد پروژه‌های عمرانی در این ۴ منطقه، چه عوامل و شرایط دیگری باعث توسعه بیشتر مناطق ۵ و ۲۲ شده است؟
در منطقه ۹ شاهد یک بافت قدیمی و متراکم هستیم و بیشتر املاک پهناور و درشت آن هم کاربری نظامی دارند، هم‌چنین فرودگاه «مهرآباد» نیز در این محدوده واقع شده است. در نتیجه، در این منطقه فضای چندانی برای اجرای پروژه‌های عمرانی وجود ندارد. در منطقه ۲۱ هم موانع و محدودیت‌هایی مانند تعداد جمعیت، غالب بودن بافت صنعتی و نظامی و همچنین در حاشیه و جزیره بودن محله‌های مسکونی را داریم. اما در مناطق ۵ و ۲۲ زمین‌های بزرگی وجود دارد که موجب می‌شود اجرای پروژه‌های عمرانی در آنها آسان‌تر عملیاتی و در نتیجه توسعه شهری در این محدوده‌ها بیشتر شود.

از سوی دیگر، همان‌گونه که اشاره شد، افزایش جمعیت در منطقه‌ای مانند ۲۲ و همچنین وجود زمین‌های بزرگ موجب شده تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم برای اجرای پروژه‌های رفاهی و تفریحی نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند. یکی از راهکارها برای تغییر دادن این وضعیت، تغییر و بازنگری در طرح تفصیلی و نیز در نظر گرفتن مشوق‌های ساخت‌وساز در مناطق ۹ و ۲۱ است. با توجه به اینکه این مناطق در تقسیم‌بندی‌ها از جمله مناطق کم برخوردار محسوب می‌شوند، مدیریت شهری باید نگاه ویژه‌تری به این مناطق داشته باشد و با اولویت‌بندی نیازها و مشکلات اهالی این مناطق، برای رفع آنها برنامه‌ریزی و تلاش کند.

  از دیدگاه شما در سال‌های اخیر، شاخص‌ترین و گره‌گشاترین پروژه‌های عمرانی اجرا شده در پهنه غربی تهران کدام است؟
یکی از سیاست‌های شورای‌شهر پنجم در بخش عمران، تکمیل پروژه‌های عمرانی به جا مانده از سال‌های گذشته و دوران پیشین مدیریت شهری بود. در این‌باره با افزایش بودجه‌های عمرانی در طول ۲ سال اخیر، سعی و تلاش بر این بود تا با اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام و احصای ۶۷ پروژه شاخص، گام‌های اساسی در رفع مشکلات شهروندان برداشته شود که در این زمینه شاهد افتتاح پروژه‌هایی نظیر زیرگذر «گیشا» و زیرگذر استادمعین بوده‌ایم. از سوی دیگر، در بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران، حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌ها اختصاص داده شده که اکنون با مشورت و پیگیری شورایاران محله‌ها در پاسخ به مطالبات شهروندان در حال اجرا شدن است.

با این وجود، به برخی از پروژه‌های عمرانی که در محدوه غرب تهران اجرا شده است می‌توان به ادامه بزرگراه همت تا کرج، تکمیل دریاچه چیتگر(شهدای خلیج‌فارس) و مجموعه‌های تفریحی و رفاهی کنار آن، ساخت ادامه بزرگراه حکیم و اتصال به بزرگراه کرج، تعریض بزرگراه حکیم، مدیریت شبکه جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی، طراحی و اجرای پلازای خیابان آزادی ‌ـ استاد معین، ساخت رمپ و لوپ شمالی تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آزادگان‌ـ فتح، ساخت کندروهای بزرگراه فتح، تقاطع رودخانه وردآورد و احداث و توسعه تقاطع لشکری(دوگاز) اشاره کرد.

نظر شما