شناسهٔ خبر: 44109472 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر علمی همایش بین المللی صلح و حل منازعه:

رشد جوامع در سایه صلح و مدنیت شکل می‌گیرد

تهران-ایرنا- دبیر علمی همایش بین المللی صلح و حل منازعه گفت: بر مبنای گفت و گو و توافق است که مدنیت شکل می‌گیرد و در سایه آن پیشرفت، رشد و تعالی به وجود می‌آید، جنگ زمانی آغاز می‌شود که گفت و گو به پایان می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، «علی اکبر علیخانی» روز دوشنبه در دومین همایش بین المللی صلح و حل منازعه که به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص «نقد نظریه های جنگ عادلانه با رویکرد ایرانی اسلامی» اظهار داشت: هر مفهومی معنای خاص خود را دارد. جنگ ماهیت معنایی روشنی دارد  جنگ یعنی تخریب، کشتن، قتل و نابودی و آوردن کلمه عادلانه در کنار آن معنای آن را تغییر نمی دهد.

وی ادامه داد: در ترکیب دو مفهم جنگ عادلانه تناقض مفهومی و کارکردی وجود دارد و با وجود کلمه عادلانه هیج جنگی عادلانه نمی شود. دومین نقد معنایی برخی از نظریه های جنگ عادلانه سعی کرده اند خود را به یک دفاع متصل کنند و از دفاع کسب مشروعیت کنند.

 دبیر علمی همایش بین المللی صلح و حل منازعه با بیان اینکه دفاع هم یک امر عادلانه نیست، ادامه داد: دفاع یک ضرورت عقلی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی برای همه است اما عادلانه نیست زیرا دفاع به دلیل ظلمی که اتفاق افتاده است صورت گرفته و کسی که با دفاع کشته می شود شهید است و شایسته تقدیر و تکریم است و در فرهنگ اسلامی بالاترین مقام را دارد.

علیخانی در ادامه  تصریح کرد: شهید در راه دفاع با ظلم کشته شده و عادلانه کشته نشده است. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: جنگ زمانی آغاز می شود که گفت و گو به پایان می رسد و توافق به اتها می رد و همراه با جنگ خشم و نفرت و کینه به میان می آید. کینه و خشونت خصلتی حیوانی است بنابراین شروع جنگ گذر از انسانست به حیوانیت است که نمی تواند عادلانه باشد.

علیخانی عنوان کرد: صلح بسیار مطلق است و به دلیل اینکه جان انسان و کرامت انسانی را حفظ می کند در ادبیات فارسی بسیار بیان شده است و جنگ شر مطلق است و عزت نفس انسان را از بین می برد موجب فساد می شود و شر مطلق نمی تواند عادلانه باشد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: نظریه های جنگ عادلانه یک انتخاب را برای دیگران تجویز می کنند اجازه می دهند یک کشور قدرتمند برای آینده و سرنوشت یک ملت دیگر در یک جای دیگر دنیا تصمیم بگیرد و این سرنوشت مبنی بر تخریب، نابودی و جهت دادن کشور آنها به سمت آشفتگی و ویرانی است. بر اساس هیچ منطقی قابل قبول نیست که سرنوشت یک کشور را کشور دیگری تعیین کند.

به گزارش ایرنا، همایش بین المللی صلح و حل منازعه با تلاش دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران روزهای دوشنبه و سه شنبه ۳ و ۴ آذر برگزار می شود.

نخستین دوره این همایش ۸ و ۹ اردیبهشت سال ۹۸ برگزار شد و قرار بود دومین همایش ۱۹ و ۲۰ خرداد ۹۹ برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا به ۳ و ۴ آذر ماه موکول شد. انتظار می رفت همایش حضوری برگزار شود، ولی با ادامه بحران کرونا،‌ همایش در موعد مقرر ولی به صورت مجازی و آنلاین برگزار می شود.

مهمترین هدف همایش تقویت فرهنگ صلح و گفت و گو و سعه صدر در جامعه است، انسان ها ابتدا باید از درون با خود در صلح باشند؛ زیرا تضادهای درونی، بروز و ظهور بیرونی پیدا می کند و به منازعات دامن می زند. اختلاف بین انسان ها امری طبیعی است به همین دلیل اختلافات در جامعه، خانواده ها و بین افراد ایجاد می شود، مشکل این است که نحوه مواجهه با اختلافات و حل آنها را بلد نیستیم، در نتیجه به منازعه و بحران تبدیل  می شود.

همچنین مهمترین هدف دیگر همایش، تبیین اهمیت آموزش مهارت ها و تکنیک های حل منازعه است. امروز در دنیا دانشگاه های متعددی متخصصان حل منازعه تربیت می کنند و تکنیک ها و مهارت های پیچیده علمی را برای مدیریت و حل منازعات یاد می دهند. در ایران این رشته وجود ندارد. حل منازعه مثل روانشناسی بالینی، تکنیک ها و شیوه ها و مهارت های خاص خود را دارد که پیچیده و بین رشته ای است.

نظر شما