شناسهٔ خبر: 44105700 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات عراق؛

شرط انتخاباتی مقتدی الصدر برای جریان صدر/ جنایت جدید داعش در عراق/ انتخاب دبیرکل جدید الحشد الشعبی

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رهبر جریان صدر حمایت از این جریان برای شرکت در انتخابات پارلمانی عراق را منوط به دستیابی صدری‌ها به اکثریت در پارلمان دانست.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق، دیروز طی پستی در توئیتر، حمایتش از این جریان برای شرکت در انتخابات را منوط به امکان رسیدن صدری‌ها به پست نخست‌وزیری دانست و درباره سوگندش بر عدم مشارکت در انتخابات آتی توضیح داد.
وی در این پست نوشت: اگر عمری باقی بماند، تحولات را از نزدیک و با دقت دنبال خواهم کرد، اگر دیدم این انتخابات به ورود اکثریت (صدری) منجر خواهد شد و آنها نخست وزیر آینده را انتخاب خواهند کرد، لذا خواهم توانست به آنها کمک کنم.
در ادامه این پست توئیتری مقتدی الصدر آمده است: همانطور که قول داده بودیم برای تکمیل پروژه اصلاحات از داخل، ورود شما به انتخابات را تایید خواهم کرد و دلیلی که منجر به سوگند من مبنی بر عدم شرکت در انتخابات شد، از بین خواهد رفت و من از سوگندی که یاد کرده بودم رها می‌شوم و این تنها برای رهایی عراق از فساد، وابستگی و انحراف است».
وی افزود: عزیزان، دین، مذهب و وطن در خطر است و همه شما مسئول هستید.
مقتدی الصدر پیشتر ضمن استقبال از برگزاری انتخابات زودهنگام گفته بود که انتخابات عراق باید در کمال سلامت و تحت نظارت منصفانه سازمان ملل غیر از کشورهایی که اشغالگر هستند، برگزار ‌شود.

 دبیرکل جدید الحشد الشعبی تعیین شد
ریاست سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق بامداد دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از انتخاب ارتشبد "تحسین مطر العبودی " به سمت دبیرکلی این سازمان خبر داده است.
به گزارش پایگاه اینترنتی الحشد الشعبی، العبودی پیش از این و در جریان حمله داعش در سال 2014 مسؤول عملیات الحشد الشعبی در جنگ برای آزادسازی علیه این گروهک تروریستی بوده است.
العبودی فارغ التحصیل دانشکده جنگ عراق در سال 1981 و از دانشگاه بغداد نیز مدرک حقوق دارد.
وی در سال 2005 به عنوان مشاور امنیتی وزارت کشور عراق و نیز به عنوان عضو جمعیت ملی عراق فعالیت کرده است.
از دیگر مناصب العبودی می‌توان به عضو کمیته امنیت و دفاع در دوره اول مجلس عراق و معاون کمیسیون عدالت پارلمان عراق تا سال 2010 اشاره کرد.

برنامه‌ریزی داعش برای عملیات در پنج استان عراق
منابع امنیتی عراقی از نشست فرماندهان داعش در استان الانبار در غرب این کشور و برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی در پنج استان عراق خبر دادند.
منابع عالی‌رتبه امنیتی عراقی خبر دادند که تروریست‌های داعش برای عملیات تروریستی در پنج استان عراق برنامه دارند و همزمان تعدادی از عوامل انتحاری وارد منطقه «الحویجه» در جنوب غرب استان کرکوک شده‌اند.
این منابع امنیتی به وبگاه شفق نیوز گفتند که فرماندهان داعش نشست مهمی را در منطقه «الثرثار» در استان الانبار برگزار کرده و برای حمله به نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی و عشایر در استان‌های الانبار، نینوی، نجف، دیالی و کرکوک برنامه‌ریزی کرده‌اند.
به گفته این منابع، طبق اطلاعاتی امنیتی به دست آمده، فرماندهان داعش به عناصر خود دستور داده‌اند که عملیات‌های خود را به صورت مخفیانه و شبانه و بدون مواجه شدن با نیروهای امنیتی انجام دهند. تروریست‌ها همچنین سلاح تک‌ تیرانداز جدید و پیشرفته در اختیار دارند.
بنابراین گزارش، عناصر داعش بیش از دو سال است که دیگر با نیروهای عراقی به طور مستقیم درگیر نمی‌شوند و عملیات‌های خود را به صورت شبانه انجام می‌دهند.
در همین راستا، یک منبع امنیتی دیگر نیز از آماده‌باش نیروها در مناطق مختلف جنوب غرب کرکوک و عملیات جست‌و‌جو برای دستگیری دو عامل انتحاری خبر داد.

جنایت جدید داعش در عراق
داعش 3 شهروند عراقی را کشت و جسد قربانیان را سوزاند.
یک مقام سیاسی استان الانبار در غرب عراق اعلام کرد که سه تن در کمین گروهک تروریستی داعش در این استان کشته شدند.
پایگاه خبری "شفق نیوز" اعلام کرد، عماد الریشاوی فرماندار شهرستان "الرطبه" در غرب استان الانبار عراق بامداد دوشنبه خاطرنشان کرد که این سه شهروند عراقی در ناحیه "الجنسیه" کشته شده‌اند.
به گفته الریشاوی عناصر گروهک تروریستی داعش با کمین در اتوبان شرق شهرستان "الرطبه" به روی یک خودروی سواری "سوناتا" و یک کامیون باربری آتش گشودند که در جریان آن سه تن از اهالی ناحیه "جنسیه" کشته شدند.
به گفته این مقام سیاسی عراقی، گروهک تروریستی داعش پس از کشتن این غیرنظامیان، در اقدامی غیر انسانی، جسد آنان را سوزاندند.
این حمله یک روز پس از آن روی می‌دهد که حمله داعش به منطقه "المسحک" در شهرستان بیجی در شمال استان صلاح الدین جان 11 عراقی از جمله 9 نظامی این کشور را گرفت.
پنج تن از کشته شده‌ها نیروهای پلیس بودند که سرهنگ ابراهیم معجل ابراهیم رییس پلیس المسحک نیز جزو کشته شدگان بود.
علاوه بر این، 2 نیروی ارتش،2 نیروی الحشد الشعبی و 2 غیر نظامی عراقی نیز در میان کشته شده‌ها یودند.

داعش حمله تروریستی در شمال بغداد را بر عهده گرفت
گروه تکفیری - صهیونیستی داعش‏، مسئولیت حمله‌ در شمال بغداد را که به کشته شدن 10 نفر منجر شد، بر عهده گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ گروه تروریستی داعش روز یکشنبه مسئولیت حمله‌ واقع در شمال بغداد را که به کشته شدن 10 نفر در شب قبل منجر شد، برعهده گرفت.
پلیس اعلام کرد گروه تروریستی داعش یک خودروی غیرنظامی را نزدیک کوهستان «مکحول» در 200 کیلومتری شمال پایتخت عراق با بمب کنار جاده‌ای هدف قرار دادند.
براساس اعلام منابع پزشکی محلی، زمانی که نیرو‌های امنیتی سر رسیدند، افراد مسلح شروع به تیراندازی کردند. در این حمله دست کم شش نیروی امنیتی و چهار غیر نظامی کشته شدند.
این خشونت‌ها در شرایطی روی داده که به اصطلاح ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در حال کاهش نیرو‌های خود از عراق است.
دو هفته پیش نیز حمله داعش در محله «الرضوانیه» واقع در حومه بغداد به کشته شدن 11 نفر منجر شد.
استان صلاح الدین واقع در شمال بغداد، که صحنه این حمله بود، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

نظر شما