شناسهٔ خبر: 44105207 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس مسائل بین الملل:

شکست سیاست فشار حداکثری منجر به رویگردانی نخبگان حزبی از ترامپ شد

تهران-ایرنا- یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، در رویگردانی نخبگان جامعه آمریکا در هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از وی موثر بود.

صاحب‌خبر -

سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به ریشه های تاریخی سیاست خارجی آمریکای ترامپ اظهار داشت: پیش از جنگ جهانی اول، آمریکا از دکترین مونروئه پیروی می‌کرد که بر اساس آن، این کشور از دخالت در مسائل دیگر قاره ها خودداری می کرد و فقط مسائل مربوط به قاره آمریکا را دنبال می کرد.

وی، ورود آمریکا به جنگ جهانی اول در دوران وودرو ویلسون را عامل کمرنگ شدن نقش دکترین مونروئه در سیاست خارجی ایالات متحده عنوان کرد و افزود: ورود تمام عیار واشنگتن به جنگ جهانی دوم، مهر پایانی بر پیروی از سیاست مونروئه در ایالات متحده بود و آمریکا بعد از جنگ، مبتکر ایجاد سازمان ملل متحد شد که این سازمان به مرور گسترش یافت و به ایجاد دهکده جهانی به رهبری ایالات متحده کمک کرد.

ترامپ دکترین مونروئه را احیا کرد

سفیر پیشین ایران در انگلیس تصریح کرد: تلاش برای یکپارچکی و جهانی شدن از پایان جنگ جهانی دوم تا زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ ادامه داشت و ترامپ تلاش کرد دکترین مونروئه را احیا کند و به همین خاطر هم در شعارهای انتخاباتی تاکید کرد که منافع آمریکا در اولویت قرار دارد و بعد از روی کار آمدن از سازمان‌ها و معاهده های بین المللی مثل برجام، پیمان آب و هوایی پاریس، سازمان بهداشت جهانی، یونسکو  خارج شد.

ساداتیان خاطرنشان کرد: ترامپ با پیروی از سیاست مونروئه در شرایط شیوع بیماری کرونا، کمک ها به سازمان بهداشت جهانی را قطع کرد؛ از مهاجرت رنگین‌پوستان و مسلمانان به این کشور جلوگیری کرد و نسبت به وضعیت سیاه پوستان بی تفاوت بود.

وی، تلاش برای ساخت دیوار بین ایالات متحده و مکزیک و لغو نظام خدمات درمانی اوباماکر را از دیگر اقدامات ترامپ عنوان کرد و با اشاره به تخریب روابط واشنگتن با هم پیمانانش در ناتو و اتحادیه اروپا گفت: درخواست ترامپ برای افزایش کمک های کشورهای اروپایی به ناتو باعث شد که امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه خواستار ایجاد ارتش مستقل اروپا و خروج از ناتو شود.

این دیپلمات با یادآوری جنگ تعرفه ترامپ با چین و در عین حال تلاش وی برای از بین بردن تسلیحات اتمی کره شمالی در چارچوب مذاکرات دوجانبه را یادآور شد و افزود: علاوه بر این، ترامپ به تمام قطعنامه های سازمان ملل در خصوص حاکمیت سوریه بر جولان و فلسطینی بودن بیت المقدس پشت کرد و جولان را متعلق به اسرائیل و بیت المقدس را پایتخت این رژیم عنوان کرد.

ساداتیان، عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را بخش دیگری از کارنامه ترامپ ذکر کرد و افزود: تنها جایی که ترامپ نتوانست خواسته اش را اجرایی کند در حوزه مسائل مربوط به ایران بود و با اینکه برای مذاکره با جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرد اما هرگز پاسخ مثبتی در این باره از ایران دریافت نکرد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به دلایل شکست ترامپ در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: فراگیر شدن کرونا و پیامدهای اقتصادی و تلفات جانی آن، دستاوردهای اقتصادی ترامپ را از بین برد. علاوه بر این در حوزه هایی مثل اعمال تعرفه علیه چین و تحمیل تحریم به ایران در چارچوب شورای امنیت هم ترامپ مجبور به عقب نشینی شد.

 نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با یادآوری شکست مذاکرات ترامپ با کره شمالی و در عین حال ناتوانی وی از آوردن جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره گفت: ترامپ پیام های متعددی از طریق سران کشورها از جمله نخست وزیر ژاپن به ایران فرستاد تا زمینه مذاکره مستقیم با ایران را فراهم کند اما موفق نشد و سیاست فشار حداکثری وی در نهایت با شکست مواجه شد.

ساداتیان، رفتارهای نامتعادل ترامپ و عزل و نصب های بی اساس در کنار شکست در فشار به ایران، کره شمالی و چین را عامل رویگردانی نخبگان و جمهوریخواهان از ترامپ ارزیابی کرد و گفت: ترور سردار سلیمانی و اعتراف به آن در توئیتر نشان داد که وی از عقلانیت سیاسی کافی برخوردار نیست.

وی به شکست ترامپ در اجرایی کردن مکانیسم ماشه علیه ایران و همچنین تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و افزود: حمایت نکردن اعضای شورای امنیت به جز دومینیکن از طرح ضدایرانی آمریکا یک شکست بی سابقه و مفتضحانه برای این کشور در دوره ترامپ بود.

ترامپ یکپارچگی جامعه آمریکا را از بین برد

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ترامپ جامعه آمریکا را از وحدت و یکپارچگی دور کرد، گفت: ترامپ در جریان انتخابات اخیر آمریکا با نپذیرفتن نتایج انتخابات و دعوت از طرفدارانش برای آمدن به خیابان ها، هر روز کار را برای عادی شدن شرایط در ایالات متحده دشوارتر می کند.

ساداتیان، هدف ترامپ از دعوت مردم به تظاهرات را تاثیرگذاری بر نتایج دادگاه‌ها، فشار بر رسانه ها و تصمیم گیران سیاسی و ستادهای انتخاباتی عنوان کرد و افزود: بازشماری آرا خیلی تاثیری در تغییر نتایج نخواهد داشت چون آرا در ایالات متحده به صورت الکترونیکی شمارش می شود.

وی به وجود قوانین مختلف انتخاباتی در ایالت های مختلف آمریکا و وجود قوانینی در برخی ایالت ها برای دریافت رای پستی چند روز بعد از انتخابات، تصریح کرد: در برخی ایالت ها مهم این است که فرد در زمان رای گیری رای را در پست انداخته باشد و هر وقت در اختیار ستادها قرار بگیرد قابل شمارش است اما ترامپ این موضوع را قبول ندارد و آن را تقلب می داند و امیدوار است با ارجاع شکایت ها به دادگاه فدرال، نتیجه بگیرد.

این تحلیلگر ارشد مسائل بین المللی، هدف ترامپ از ایجاد دو قطبی در انتخابات آمریکا را افزایش مشارکت به نفع خود دانست و افزود: این دو قطبی خطرناک موجب گسست عمیق در جامعه آمریکا شده و بعید است در آینده نزدیک این کشور بتواند به شرایط طبیعی برگردد.

ترامپ دنبال سخت کردن شرایط برای بایدن است

ساداتیان درباره سیاست خارجی ترامپ در دو ماه آخر ریاست جمهوری نیز گفت: احتمالا ترامپ علاوه بر افزایش تنش های داخلی و دامن زدن به دوقطبی موجود، تلاش خواهد کرد تا با اعمال تحریم های جدید علیه ایران، شرایط را برای بایدن سخت تر کند.

وی، هدف از طرح مسائلی مثل ماجراجویی علیه ایران از سوی ترامپ را ایجاد زمین سوخته برای بایدن دانست تا رییس جمهوری بعدی ایالات متحده نتواند به راحتی سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی را کنار بگذارد یا به برجام برگردد.

این دیپلمات پیشین به روابط نزدیک ترامپ با لابی صهیونیست ها در آمریکا و همچنین تاثیرپذیری وی از مقامات سعودی اشاره کرد و گفت: فشار اسرائیل در کنار پول های بن‌سلمان، انگیزه ترامپ برای ماجراجویی را تقویت می کند اما بعید است ارتش و کنگره آمریکا در این باره با وی همراهی کنند.

ساداتیان، هرگونه تحریم بیشتر یا ماجراجویی علیه ایران در دو ماه باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ را انتقام جویی وی از دموکرات ها عنوان کرد و در خصوص احتمال برگشت بایدن به برجام نیز گفت: دموکرات ها هم محاسبات و محدودیت های خود را دارند و هرچند برجام را ممکن است بپذیرند اما به خطر افتادن امنیت اسرائیل را هرگز نخواهند پذیرفت.

دوستداران ترامپ، بایدن‌هراسی می کنند

وی افزود: بازگشت آمریکا به برجام در زمان دموکرات ها به متغیرهای مختلفی وابسته است که واکنش ایران در کنار واکنش دیگر اعضای برجام در کنار سیاست خارجی بایدن از جمله این متغیرها هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی، واکنش منفی بخشی از سیاسیون داخلی به انتخاب بایدن را یادآور شد و افزود: تهران و واشنگتن می توانند در صورت بازگشت آمریکا به برجام در چارچوب سازوکارهای برجام اختلافات خود را حل و اجرای برجام را پیگیری کنند و ایالات متحده می تواند تحریم ها را لغو و از طرف دیگر ایران هم گام های کاهش تعهدات برجامی را لغو کند.

ساداتیان، بازگشت احتمالی آمریکا به برجام را عامل آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران در خارج از کشور و فراهم شدن زمینه های صدور نفت و سرمایه گزاری در کشور دانست و گفت: بایدن‌هراسی در داخل کشور توسط کسانی دامن زده می شود که از رفتن ترامپ ناراحت هستند زیرا منافع سیاسی و اقتصادی آنها در گرو تداوم فشار حداکثری است.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ایران، ابراز امیدواری کرد دولت بعدی، مذکرات هسته ای را در اختیار فردی آشنا به مسائل بین المللی قرار دهد تا بتواند با در نظر گرفتن واقعیت های نظام بین الملل، منافع کشور را تامین کند.

نظر شما