شناسهٔ خبر: 44099585 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سارکوزی به دادگاه می‌رود

رئیس جمهوری اسبق فرانسه که در طول سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲میلادی و تنها یک دوره قدرت را در این کشور در دست داشت، امروز - دوشنبه - به دلیل تخلفات مالی و فساد در دوران ریاست جمهوری‌اش محاکمه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، رادیو «آر. ت. ال» فرانسه روز دوشنبه گزارش کرد: این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه پس از جنگ جهانی دوم است که یک رئیس جمهوری اسبق این کشور به همراه دو تن از مقامات دولتش به اتهام فساد محاکمه می‌شود.

پیش از سارکوزی ۶۵ ساله، «ژاک شیراک» رئیس جمهوری سلف او، در ماه مارس سال ۲۰۱۱ -فروردین ۱۳۹۰- به اتهام اختلاس در اموال عمومی به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

دادگاه سارکوزی از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز به وقت محلی آغاز می‌شود و تا دهم دسامبر/۲۰ آذر ادامه خواهد داشت.

به گزارش این رادیو فرانسوی، سارکوزی همچنین قصد داشت با کمک وکیل خود و «ژیلبر آزیبر - Gilbert Azibert» قاضی ۷۳ ساله دادگاه عالی موقعیتی را که در موناکو می‌خواست به دست آورد. او مظنون به تلاش برای رشوه دادن به قاضی برای به دست آوردن اطلاعات است.

همچنین به نوشته روزنامه فرانسوی «کوریه پیکار»، با توجه به استراق سمعی که در سال ۲۰۱۳ و با تصمیم قاضی‌های پرونده صورت گرفت، اوایل سال ۲۰۱۴ و پس از ۸ ماه شنود مکالمات، متوجه شدند که سارکوزی برای ارتباط با وکیل خود «تیری ارزوگ - Thierry Herzog» که او نیز به همراه رئیس جمهوری اسبق فرانسه باید در دادگاه امروز حاضر شود، از یک خط ارتباطی محرمانه با نام مستعار «پل بیسموت - Paul Bismuth» استفاده می‌کرده است.

تحقیق از رئیس جمهوری پیشین فرانسه به اتهام دریافت کمک انتخاباتی از «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی به صورت رسمی آغاز کردند؛ سارکوزی متهم است که در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ میلادی، ۵۰ میلیون یورو از قذافی برای ستاد انتخاباتی خود دریافت کرده است. این ادعا برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ توسط پسر قذافی مطرح شد.

شواهد کافی مبنی بر اتهام‌های وارده به سارکوزی دراین‌باره به اندازه کافی وجود دارد؛ تحقیقات درباره این ادعا زمانی جدی شد که یک تاجر لبنانی- فرانسوی در سال ۲۰۱۶ ادعا کرد که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ سه چمدان پر از پول را از لیبی آورده و به رئیس دفتر و مدیر ستاد انتخاباتی سارکوزی داده است.

منبع: ایرنا

نظر شما