شناسهٔ خبر: 44098791 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برنامه‌ریزی ابوظبی برای 122 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز

ابوظبی قصد دارد، طی 5 سال آینده با هدف افزایش تولید 122 میلیارد دلار در بازارهای نفتی و گازی خود سرمایه‌گذاری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل بلومبرگ، مقامات ابوظبی در امارات قصد دارند، علی رغم محدودیت‌های اعمال شده توسط اوپک برای عرضه نفت به بازار جهانی طی 5 سال آینده 448 میلیارد درهم معادل 122 میلیارد دلار در حوزه نفتی و گازی سرمایه‌گذاری کنند تا تولید خود را بالا ببرند.

خبرگزاری دولتی WAM اخیراً گزارش داده که شورای عالی نفتی امارات که وظیفه تدوین سیاست‌های این کشور در حوزه نفتی را دارد، تخصیص این بودجه به شرکت ملی نفت ابوظبی را تصویب کرده است. 

بنا به بیانیه منتشرشده در این باره این حجم سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌ها مربوط به نفت و گاز از تولید گرفته تا پالایش و فروش آن انجام خواهد شد. 

ابوظبی بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفتی در سطح امارات است و اخیراً یک میدان نفتی با 2 میلیارد بشکه نفت  کشف کرده است. با احتساب این میدان، حجم کل ذخایر نفتی امارات به 107 میلیارد بشکه رسیده است. این کشور البته یک میدان دیگر با 22 میلیارد بشکه نفت غیرمتعارف کشف کرده که تولید نفت از آن سخت‌تر بوده و احتمالا نخواهد توانست همه آن را برداشت کند. 

شرکت آدنوک امارات که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در این کشور به شمار می‌رود، قصد دارد تا سال 2030 میزان تولید نفت خود را از 4 میلیون بشکه روزانه کنونی به 5 میلیون بشکه افزایش دهد. 

بر اساس توافق اوپک سهم امارات از عرضه نفت به بازار جهانی تا پایان امسال روزانه 2.6 میلیون بشکه است. به خاطر پایین بودن صادرات نفت امارات ناشی از توافق اوپک، مقامات ابوظبی هفته گذشته موضوع خروج این کشور از اوپک را به صورت غیرعلنی مطرح کردند. در صورتی که امارات دست به این اقدام بزند، بسیار غیرمعمول بوده و به بی‌ثباتی در بازار نفت منجر خواهد شد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات البته پس از اخبار در این زمینه گفت: این کشور همواره یکی از اعضای متعهد اوپک بوده است.

مزروعی اما درباره آینده حضور امارات در اوپک حرفی نزد. 

انتهای پیام/ب

نظر شما