شناسهٔ خبر: 44097353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/ خبر امیدوار کننده« آفتاب یزد» درباره واکسن کرونای ایرانی/ دلایل کندی سرعت اینترنت در کشور به روایت«رسالت»/ انتقاد صریح«شرق» به بی توجهی مسئولان درباره ویلاهای غیر مجاز

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان  ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

 

به گزارش شفقنا رسانه، بیم و امیدها برای ساخت و توزیع واکسن کرونا در خارج و داخل کشور افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر رسانه ها هم با دریافت خبرهای جزئی از این واکسن سعی می کنند اطلاعات تکمیلی را به دست مخاطب برسانند. امروز آفتاب یزد با اختصاص تیتر یک خود به این موضوع نوشت:«عیارسنجی واکسن ایرانی» و از موفقیت های نسبی واکسن ایرانی خبر داد و به نقل از معاون وزیر بهداشت می نویسد: «گروه‌های متعددی در مراحل مختلفی از تولید واکسن در داخل هستند. چند واکسن در حال پشت سر گذاشتن مرحله آزمایش حیوانی هستند و به زودی وارد مرحله تحقیقاتی و آزمایش انسانی خواهند شد. بعد از موفقیت در مرحله آزمایشات انسانی ان شاءالله به زودی قابل استفاده خواهند شد. از اواسط آذرماه آزمایشات انسانی شروع خواهد شد و چندین ماه این مراحل طول خواهد کشید. می‌توانیم با تولید این واکسن‌ها به بی‌نیازی از واکسن‌های خارجی امیدوار باشیم البته زمان تولید و ظرفیت تولید هم موضوع مهمی است و ما همزمان خرید واکسن‌های خارجی را هم انجام داده‌ایم.»

این روزنامه در ادامه گزارش، هدف اصلی تولید واکسن‌های ایرانی را از زبان مینو محرز این گونه بیان می کند:«هدف اصلی این است که با تولید واکسن‌های ایرانی از واکسن‌های خارجی بی‌نیاز شویم. این واکسن‌ها در مراحل آزمایشات حیوانی موفق بوده‌اند و ما منتظر نتایج مراحل بعد هستیم تا ببینیم تا چه حد می‌تواند پادتن تولید کند و از این طریق مصونیت ایجاد شود. ما امکان خودکفا شدن در تولید واکسن را داریم و برای کنترل این بیماری باید هم در تولید واکسن خودکفا شویم تا منتظر دسترسی از طریق دیگر کشورها نمانیم. »

 

روزنامه رسالت امروز به بررسی اینترنت ملی از زبان کارشناسان فضای مجازی پرداخته و در تیتر صریحی نوشت:«شبکه ملی اطلاعات متضمن امنیت، کیفیت و سرعت اینترنت». این روزنامه  مهمترین دلیل کندی اینترنت و قمیت بالای آن را در عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می داند، روزنامه رسالت با ارائه آماری از مشترکان پیام رسان روبیکا ادامه می دهد:« در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون نفر از مردم در پیام‌رسان روبیکا هستند. زمانی که تلگرام فیلتر شد بیش از ۳۵ میلیون نفر از دوپوسته تلگرامی آن‌که سرورهایشان  داخل کشور بود استفاده کردند. بااین‌حال چرا جریانی در داخل کشور که به قول رهبر فرزانه انقلاب به جریان تحریف معروف است، اجازه نمی‌دهد شبکه ملی اطلاعات درست راه‌اندازی شود یا شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، سرویس‌ها و خدمات بومی پا گرفته و بتوانند خدمات حداکثری به مردم ارائه بدهند؟ باید گفت آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند داخل کشور ما بحث بومی‌سازی فضای مجازی به جد دنبال بشود. مـتأسفانه در این‌که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی رشد نکنند و حتی شبکه ملی اطلاعات به سرانجام نرسد، کارشکنی می‌کنند. مع‌الأسف شاهد این هستیم به‌جای این که بیایند جوانان نخبه وطن را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و سخت‌افزار و نرم‌افزار حمایت کنند با اتوبان کشی برای تلگرام،  اینستاگرام و واتساپ  پهنای باند کشور را که در سال چند میلیارد دلار می‌شود در اختیار این سرویس‌های خارجی قرار می‌دهند و برای جوانان آمریکایی که پشت این سرویس‌ها هستند شغل ایجاد می‌کنند و البته  نباید از این نکته غافل شد که از محل خرید پهنای باند خارجی و دلالی آن عده‌ای هم به منافع سرشار مادی دست پیدا می‌کنند. این عده مشخصا حامیان تلگرام، اینستاگرام و واتساپ و فضای مجازی رهاشده فعلی در داخل کشور هستند.»

 

تخریب خانه زن بندرعباسی همچنان با واکنش اهالی رسانه همراه است. روزنامه شرق به بهانه این اتفاق در تیتر یک امروز  به سوالات مهمی درباره دلایل تخریب نشدن ویلاهای غیرمجاز پرداخت و نوشت« چرا ویلای مجلل جاده فشم که آن را به یکی از شخصیت‌های ورزشی منتسب می‌دانستند، هیچ‌گاه تخریب نشد؟ از ساخت‌وسازهای غیرمجاز لواسان چه خبر؟ در ارتفاعات شمال کشور و شهرهای خوش‌آب‌وهوای دیگر، قانون اثری ندارد؟مجموعه این تناقضات در کنار تفاهم وزارت مسکن و شهرسازی با دستگاه‌های دولتی برای ساخت مسکن انبوه در زمین‌های دولتی با شرایط خاص و ویژه، شائبه‌هایی را در ذهن‌ها ایجاد کرده است. بر اساس تفاهمی که وزارت مسکن و شهرسازی با دستگاه‌های دولتی انجام داده است، در صورت تخصیص زمین از سوی وزارتخانه‌ها برای ساخت مسکن انبوه، ۵۰ درصد خانه‌های ساخته‌شده به دستگاه عرضه‌کننده زمین اختصاص می‌یابد. آیا این مصوبه شامل حال نهادها هم می‌شود؟ آیا چنین مصوبه‌ای می‌تواند انگیزه‌ای برای تخریب خانه حاشیه‌نشینان بر سر آنها باشد تا بر رویش مسکن انبوه سبز شود، در حالی که ویلاهای مجلل روی قله کوه‌ها جا خوش کرده‌اند؟»

علی فرنام، کارشناس حوزه مسکن، در گفت‌وگو با «شرق» درباره مصوبه مشارکت در ساخت مسکن انبوه بیان می‌کند:« تا جایی که می‌دانم این مصوبه شامل حال اراضی دولتی می‌شود. نهادهای عمومی غیردولتی هستند. استفاده از زمین‌های متعلق به مجموعه‌های دولتی یک ظرفیت است که باید از آن استفاده شود. این صرفا یک نگاه دستگاهی نیست و یک نگاه مشترک به منفعت عمومی است.»

به گفته فرنام، زمین‌هایی که در اختیار دولت برای ساخت مسکن انبوه قرار می‌گیرد، پس از ساخت در اختیار دستگاه‌ها برای تأمین نیازهای مسکن پرسنلشان قرار می‌گیرد اما مسکن‌های تحویل‌‌شده با شروطی در اختیار افراد قرار می‌گیرد؛ یعنی فرد باید نیازمند مسکن باشد، از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشد و حتما برای مدت طولانی ساکن آن شهر باشد. در حال حاضر مدت طولانی را پنج سال در نظر گرفته‌اند اما نظر ما این است که این دوره باید به ۱۰ سال افزایش یابد.»

 

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید….

نظر شما