شناسهٔ خبر: 44097243 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نصف منابع بودجه ۹۹ در ۷ ماه نخست سال محقق شد/ نقش دوگانه اوراق سلف نفتی در بودجه ۱۴۰۰

هرچند در هفت ماهه نخست سال تقریبا نیمی از درآمدهای بودجه ۵۷۰ هزار میلیارد تومانی سال جاری محقق شده، اما تنظیم اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۰ با وجود پیش بینی فروش ۶۵۰ هزار بشکه نفت تا حد زیادی به فروش اوراق گره خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی روزهای پیش رو لایحه بودجه 1400 از طرف دولت به مجلس ارائه خواهد شد. هرچند گمانه زنیها از رشد 40 درصدی منابع بودجه نسبت به قانون مصوب سال جاری خبر می دهند اما تا زمان تصویب نهایی لایحه در هیئت دولت نمیتوان هیچ گونه اظهار نظر دقیقی در این خصوص داشت. سال گذشته نیز در آستانه ارائه لایحه به دولت بحث حذف ارز 4200 تومانی به صورت جدی مطرح شد اما در نهایت در جلسات دولت مجددا شاهد بازگشت ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی در احکام بودجه بودیم.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

همانطور که در جدول زیر قابل مشاهده است، در قانون بودجه 1399 درآمدها 288 هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی سرمایه ای 107 هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی مالی 174 هزار میلیارد تومان  لحاظ شده بود. جمع منابع عمومی نیز 571 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به لایحه اولیه دولت 86 هزار میلیارد تومان رشد کرده بود.

در ادامه میزان تغییرات قانون بودجه نسبت به لایحه قابل مشاهده است. گفتنی است، منابع عمومی دولت در لایحه بودجه سال 1399 معادل 4845 هزار میلیارد ریال بود که پس از اعمال تغییرات در مجلس شورای اسلامی افزایش یافته و به رقم 5710 هزار میلیارد ریال رسید. درآمدهای پیش بینی شده دولت در سال 1399 از حدود 2610 هزار میلیارد ریال (در لایحه بودجه) پس از اصلاحات مجلس شورای اسلامی به رقم 2887 هزار میلیارد ریال افزایش یافت (277 هزار میلیارد ریال افزایش نسبت به رقم لایحه). واگذاری دارایی های سرمایه ای نیز با 86 هزار میلیارد ریال افزایش معادل 1074 هزار میلیارد ریال مصوب شد. همچنین ردیف واگذاری دارایی های مالی از رقم 1247 هزار میلیارد ریال (در لایحه بودجه) به میزان500 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.قابل ذکر است بخش قابل توجهی از این افزایش (حدود 420 هزار میلیارد ریال) به دلیل انعکاس برداشت از صندوق توسعه ملی (که در تبصره «4» مجوز آن اخذ شد)، در منابع و مصارف قانون بودجه سال 1399 است.

اما اخیرا معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از عملکرد بودجه سال 99 در هفت ماه امسال ارائه کرد. حمید پورمحمدی اعلام کرد از بودجه امسال 290 هزار میلیارد تومان محقق شده است؛ این یعنی تحقق تقریبا نیمی از بودجه 571 هزار میلیاردی سال‌جاری.

بر این اساس طی هفت ماهه امسال، در بخش مصارف 36 هزار میلیارد تومان کاهش رخ داده است.  همجنین طبق اعلام رسمی سازمان برنامه برآورد میزان فروش نفت در بودجه سال آینده را 650 هزار بشکه و قیمت هر بشکه را 40 دلار تعیین شده است. این در حالی است که در لایحه بودجه سال گذشته که آذر 99 تحویل مجلس شد، فروش نفت یک میلیون بشکه در روز و قیمت نفت 50 دلار در نظر گرفته شده بود.

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه  نیز هفته پیش مقدار فروش نفت تا این مقطع از سال را به‌طور متوسط حدود 600 تا 700 هزار بشکه اعلام کرده بود.

بر این اساس هرچند مقادیر فروش نفت و قیمت آن نشان می‌دهد بودجه 1400 به دنبال استفاده از اثرات لغو احتمالی تحریم‌ها نیست اما بررسیها نشان میدهد لحاظ شدن 300 الی 400 هزار میلیارد تومان اوراق(اوراق سلف نفتی و...) در لایحه بودجه سال آتی نقش دوگانه ای را برای اوراق بدهی و اوراق سلف در نظر گرفته است.

به این ترتیب هرچند در هفت ماهه نخست سال تقریبا نیمی از درآمدهای بودجه 570 هزار میلیارد تومانی سال جاری محقق شده است، اما تنظیم اعداد و ارقام لایحه بودجه 1400 با وجود پیش بینی فروش 650 هزار بشکه نفت تا حد زیادی به فروش اوراق گره خورده است.

انتهای پیام/

نظر شما