شناسهٔ خبر: 44097123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

تخریب مسکن‌های غیررسمی:

بولدوزرهایی که خانه های ‌لاکچری‌ را تخریب نمی کنند

رکنا: اخبار تخریب مسکن‌های غیررسمی روز به روز عجیب‌تر می‌شود؛ بعد از اقدام بنیاد مستضعفان برای تخریب روستای ابوالفضل اهواز، خانه کوچک یک زن بندرعباسی تخریب شد تا بار دیگر افکار عمومی جریحه‌دار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، اخبار تخریب مسکن‌های غیررسمی روز به روز عجیب‌تر می‌شود؛ بعد از اقدام بنیاد مستضعفان برای تخریب روستای ابوالفضل اهواز، خانه کوچک یک زن بندرعباسی تخریب شد تا بار دیگر افکار عمومی جریحه‌دار شود. این در حالی است که باستی‌هیلز، ویلاهای مجلل در لواسان و فشم و بسیاری بناهای لاکچری و غیرقانونی دیگر سر جای خود باقی است و کسی هم اقدام به حذف آنها نمی‌کند. اگر هم خبر تخریب ویلای مسئولی به گوش می‌رسد، اندکی بعد کاشف به عمل می‌آید که اشتباهی در آدرس یا اطلاعات رخ داده و اصلا قرار نبوده که این ویلا تخریب شود! پس چه چیزی باعث می‌شود مسکن فقرا به راحتی روی سر آنها خراب شود؟ این شائبه وجود دارد که تفاهم‌نامه‌های وزارت مسکن و شهرسازی با نهادها و بنیادها در زمینه ساخت مسکن انبوه به چنین شرایطی دامن زده است. بر اساس مصوبه‌ای که وزارت مسکن و شهرسازی با وزارتخانه‌ها دارد، اگر مجموعه‌ای دولتی زمین در اختیار این وزارتخانه قرار دهد، 50 درصد مسکن ساخته‌شده در اختیار اعطا‌کننده زمین قرار می‌گیرد تا با شرایط خاصی به پرسنل همان مجموعه واگذار شود. این شرایط درباره نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان هم صادق است؟ علی فرنام، کارشناس حوزه مسکن، به «شرق» می‌گوید: نمی‌دانم دولت با چه نهادهایی قرارداد بسته است اما با برخی نهادها تفاهم‌نامه دوطرفه دارد و 50 درصد مسکن انبوهی که ساخته می‌شود، به قشر واجد شرایط اعطا خواهد شد.

به‌ظاهر تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز حاشیه شهرها مطابق قانون انجام می‌شود اما این قانون فقط شامل حال آنهایی می‌شود که با چند بلوک سیمانی، خانه‌ای کوچک و محقر برای خود ساخته‌اند تا فقط سقفی بالای سر آنها باشد. ویلاهای سر به فلک کشیده فشم و لواسان، خانه‌های لوکس باستی‌هیلز یا بسیاری از ساخت‌وسازهای مجلل غیرمجاز دیگر در روستاهای خوش‌آب‌و‌هوای کشور گویا مصونیتی دارند که بولدوزرها به سمت آنها نمی‌روند. اگر خبری هم درباره تخریب ویلای فلان وزیر منتشر می‌شود، بعدا کاشف به عمل می‌آید که اشتباهی صورت گرفته و آدرس اشتباهی باعث شده ویلای غیرمجاز وزیر مربوطه تخریب شود اما درباره خانه‌های حاشیه شهرها، قانون مو به مو اجرا می‌شود.

تخریب در دستور کار

30 آبان خانه یک زن سرپرست خانوار در بندرعباس تخریب می‌شود و شهرداری این شهر اعلام می‌کند: زمین تصرفی بود، باید طبق قانون تخریب می‌شد. این زمین‌ها متعلق به مسکن و شهرسازی است و به قصد جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز این تخریب صورت گرفته است. این خانواده مجوز ساخت نداشتند و غیرقانونی این بنا را ساخته بودند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما