شناسهٔ خبر: 44094134 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وحشت عربستان از بازگشت بایدن به برجام

سفیر عربستان در سازمان ملل متحد در سخنانی که بیانگر هراس کشور متبوعش از بازگشت دوباره "جوبایدن" رییس جمهوری منتخب آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران است، مدعی شد: بایدن خواهد فهمید که نیازمند یک توافق جدید با تهران است!

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، "عبدالله المعلمی" که یکشنبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ سخن می‌گفت، ادعا کرد: این اقدام دولت جدید آمریکا به خاطر آن صورت می‌گیرد که "برجام مرده است."

وی در بخش دیگری از سخنانش عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیست را رد نکرد و گفت که این کار مشروط به عقب‌نشینی اسرائیل از اراضی اشغالی فلسطینی و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شریف است.

المعلمی در خصوص روابط کشورش با دولت آمریکا هم تصریح کرد: در طول ۶۰ سال گذشته، روابط نزدیکی با تمام دولت‌های آمریکا داشتیم و تعامل ریاض با رییس جمهوری ایالات متحده نیست بلکه روابط ما مبتنی بر روابط با کل یک دولت است.

درحالی که بسیاری میزبانی عربستان برای نشست گروه ۲۰ را به خاطر پرونده‌های حقوق بشری عربستان زیر سؤال برده بودند، المعلمی مدعی شد که این نشست برای بهبود وجهه ریاض در جهان پس از حادثه ترور "جمال خاشقچی" صورت نگرفته بلکه به ادعای وی به خاطر نقش راهبردی، مؤثر و فعال سعودی‌های در نظام جهانی روی داده است.

وی در خصوص بازداشت "لجین الهذلول" فعال حقوق بشری و ۳۴ خبرنگار سعودی نیز مدعی شد: روند بررسی پرونده تمام این افراد با شفافیت کامل درحال انجام است و اگر در نهایت این افراد آزاد شوند، این کار نتیجه فشار [کشورهای خارجی برای آزادی زندانیان و فعالان سیاسی ] نخواهد بود، بلکه نتیجه طبیعی حوادث در حل این مسائل است.

المعلمی در خصوص وجود تنش در روابط کشورش با ترکیه گفت: ما با برادران ترک خود بسیار نزدیک و در بسیاری از موارد، دارای مواضع و منافع مشترکی هستیم، هرچند که ممکن است در برخی زمینه ها نیز اختلافاتی داشته باشیم اما این مسائل عمق روابط و جایگاه دو کشور را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

سفیر عربستان در سازمان ملل متحد بار دیگر به روابط کشورش با ایالات متحده پرداخت و هراس خود را از کاهش حمایت واشنگتن در دوران جدید از ریاض اینگونه ابراز داشت که کشورش نیازمند هیچ تضمینی از سوی دولت‌های آمریکا نیست، بلکه بیشترین خواسته ریاض آن است که دولت واشنگتن به تعهدات خود در خصوص مقابله با تروریسم و آنچه وی تحکیم دولت قانونی در یمن خواند، پایبند باشد.

بایدن نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که او روابط خود را با این کشور مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد.

وی حتی در سال ۲۰۱۹ تهدید کرد که مانع روند فروش تسلیحات به عربستان خواهد شد.

بایدن در دومین سالگرد قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در مورد جزئیات چگونگی توسعه روابط ایالات متحده و عربستان سعودی گفت: ما رابطه خود را با عربستان مورد ارزیابی مجدد قرار خواهیم داد، حمایت ایالات متحده از جنگ عربستان سعودی در یمن را خاتمه خواهیم داد و اطمینان حاصل خواهیم کرد که آمریکا در سیاست های خود با عربستان تنها به فروش تسلیحات و خرید نفت نخواهد پرداخت.

 

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما