گردشگرانی که در آنتالیا ماندگار شدند

گردشگران خارجی که استان جنوبیِ ترکیه، آنتالیا، را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کرده‌اند، معتقدند ترکیه به لحاظ گسترش ویروس کرونا محیط امنی دارد و ترجیح می‌دهند به جای بازگشت به خانه، همان‌جا بمانند.

صاحب‌خبر -

اقدامات مقابله با ویروس کرونا در زمینه‌های سلامت و گردشگری باعث جلب اعتماد مسافران داخلی و خارجی در ترکیه شده است. به گفته شهردار محله محموتلار در آنتالیا،  تعداد ساکنان خارجی در آنتالیا در سواحل مدیترانه‌ای ترکیه، بعد از بازگشایی پروازهای بین‌المللی و برداشته شدن محدودیت‌های سفر افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

احمد تاپ عنوان کرده است که ۱۲ هزار نفر از ۴۰ کشور مختلف در این محله زندگی می‌کنند. جالب اینجاست که بدانید محله محموتلار فقط ۶۵هزار نفر جمعیت دارد. به گفته این مسئول، روس‌ها نیمی از این ساکنان را تشکیل می‌دهند و در رده‌های بعدی کشورهایی مانند نروژ، سوئد، سوئیس و ایران قرار دارند که با خرید یا اجاره منزل در این محله ساکن شده‌اند. به گفته شهردار این محله، هیچ بیمار کوید ۱۹ بدحالی در واحدهای خدمات بهداشتی یا بیمارستان‌های این منطقه بستری نیست. به گفته او تعداد موارد بیماری در مقایسه با کشورهایی که این گردشگردان در آنها سکونت داشته‌اند بسیار کمتر است و این بدان معناست که اقدامات مقابله با کرونا ویروس در این محله به‌شکلی سختگیرانه و صحیح اجرا شده‌اند.

به گفته ایرینا بالچی، رئیس انجمن هنر و فرهنگ روسیه، «گزینه اول روس‌ها آنتالیاست، چه برای تعطیلات و چه برای ماندن. بیش از ۱۰۰ هزار خارجی در آنتالیا ساکن هستند که بیشترشان از روسیه آمده‌اند.»

زمانی که روس‌ها از اجرایی شدن اقدامات مقابله با ویروس و شروع پروازها مطمئن شدند، به این منطقه هجوم آوردند و تعداد زیادی از آنها تصمیم گرفتند در آنتالیا خانه اجاره کنند و بمانند. اینجا برایشان احساس امنیت بیشتری به همراه داشت و شاید بسیاری از آنها تا پایان یافتن پاندمی همین‌جا بمانند.

یک ایرانی که مدت ۱۴ ماه در آنتالیا سکونت کرده بود عنوان کرد که در ترکیه اقدامات بسیار موثری برای مقابله با ویروس کرونا صورت گرفته است و ریسک ابتلا پایین‌تر آمده است.

تعداد کل مبتلایان کرونا کمتر از ۴۵۰ هزار نفر بوده است و تعداد فوتی‌ها زیر ۱۲ هزار نفر اعلام شده است. تاکنون نزدیک به ۳۶۵ هزار بیمار ترکیه‌ای نیز از کرونا بهبود یافته‌اند.

بر طبق داده‌های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، این کشور در طول ۹ ماه ابتدایی سال گذشته میزبان ۹,۴۶ میلیون گردشگر خارجی بوده است. امسال این رقم به خاطر محدودیت‌های سفر و  نگرانی‌های شیوع ویروس کرونا به ۷۴% از مبنای سالانه کاهش پیدا کرده است. بر اساس داده‌ها، در دوره ذکرشده آنتالیا ۲.۴ میلیون گردشگر خارجی را جذب کرده بود و بعد از استانبول با ۳.۶ میلیون گردشگر، در رده دوم قرار داشت.

روس‌ها ۱۵% (حدود ۱,۴ میلیون گردشگر) از گردشگران ورودی ترکیه را تشکیل می‌دهند و بعد از آنها آلمان‌ها با ۹.۷%، و اوکراینی‌ها با ۸.۲% قرار دارند. بر اساس موسسه آمار ترکیه (TurkStat)، عواید ترکیه از گردشگری نیز در چهارماهه سوم امسال ۷۱.۲% کاهش دداشته است و به ۴ میلیارد دلار رسیده است. در سال ۲۰۱۹، بیش از ۴۵ میلیون خارجی وارد ترکیه شدند که نسبت به سال ۲۰۱۸ با ۳۹.۵ میلیون گردشگر، رشد چشمگیری را تجربه کرده بود.

نظر شما