شناسهٔ خبر: 44091057 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

رييس كميسيون امنيت ملي مجلس باز هم به رييس‌جمهوري و دولت حمله كرد

روياي تصاحب « پاستور»

نمايندگان به‌ دنبال طرحي براي ممنوع‌الخروج كردن مسوولان جمهوري اسلامي هستند

صاحب‌خبر -

يك روز از تصميم دونالد ترامپ در قامت رييس‌جمهوري ايالات‌متحده امريكا گذشته بود، دقيقا يك روز. نوزدهم ارديبهشت‌ماه سال 97 بود و جلسه علني مجلس رو به پايان بود. مجتبي ذوالنوري و ياران تندرواش در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه اقليتي قدرتمند را تشكيل داده بودند، به جايگاه ناطقان مجلس رفته و در شرايطي متن توافقنامه هسته‌اي موسوم به برجام را به آتش كشيدند كه اقدام دولت امريكا در خروج يك‌جانبه از اين توافق برخلاف قوانين و حقوق بين‌المللي بود و با مخالفت روسيه و چين و كشورهاي تروييكا روبه‌رو. قابل‌كتمان نيست كه خواسته قلبي رييس فعلي كميسيون امنيت ملي مجلس يازدهم آن روزها خروج ايران از برجام و نابودي هميشگي اين توافق بود اما با تصميم سران جمهوري اسلامي اين اتفاق رخ نداد و ايران در شرايطي تحريم‌هاي يكجانبه ايالات‌متحده امريكا را تحمل كرد كه مخالفان داخلي حسن روحاني و دولت تدبير و اميد بارها و بارها از مرگ برجام سخن به ميان آوردند. برجامي كه حالا و با تغيير دولت در واشنگتن و احتمال بازگشت اين كشور به توافق هسته‌اي، جاني تازه گرفته و در آستانه احيا قرار دارد و اين يعني ذوالنوري و دلواپسان دوباره فعال خواهند شد و از تريبون مجلس انتقاداتي تند و تيز را متوجه دولتمردان خواهند كرد؛ انتقاداتي كه مطابق معمول كليدواژه «عزت» جزيي جدانشدني از آنهاست.

 قسم حضرت عباس!
پيروزي جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا سبب شد تا بسياري از مسوولان دولتي بار ديگر از لزوم استفاده از فرصت‌ها براي رفع شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي تاريخ جهان بگويند. تحريم‌هايي كه فروش نفت ايران را به ميزاني قابل‌توجه كاهش داد و به علت قرارگيري در ليست سياه گروه ويژه اقدام مالي، كشورهايي نظير روسيه و چين را نيز معذور از همكاري با ايران كرد. بسياري از پول‌هاي حاصل از صادرات مواد نفتي ايران در بانك‌هاي جهاني بلوكه شد و اوضاع اقتصادي و معيشتي مردم در ايران به يكي از بحراني‌ترين حالات خود رسيد. در اين ميان ويروس كرونا نيز مزيد بر علت شد تا اوضاع به مراتب بدتر از گذشته شود. در چنين شرايطي با اتكا به نوع نگاه مخالفان دولت روحاني به مسائل و مباحث در ارتباط با حوزه سياست خارجي، طبيعي است كه مجددا دوگانه مذاكره و مقاومت در ايران ايجاد شود؛ دوگانه‌اي كه مي‌تواند نقش بسزايي در سرنوشت انتخابات رياست‌جمهوري 1400 بگذارد و معادلات ذوالنوري و يارانش را به كلي برهم زند. شايد به همين دليل بود كه رييس كميسيون امنيت ملي مجلس كه علاوه بر تلاش چندين و چند باره براي استيضاح و اثبات عدم كفايت رييس‌جمهوري، تهديد عالي‌ترين مقام انتخابي ايران به «اعدام» را نيز در كارنامه دارد، از موافقت تمامي نمايندگان مجلس با رفع تحريم‌ها سخن گفت.
نماينده نزديك به جبهه پايداري قم در مجلس در همين راستا در شرايطي گفت «به حضرت عباس، به هركسي كه شما قبول داريد، هيچ‌كس در اين مجلس مخالف برداشتن تحريم نيست ولي از موضع اقتدار و عزت ورود كنيد كه حق مردم را تضييع نكنيد» كه آنچه در سال‌هاي اخير عيان شده، تعريف كليدواژه عزت از ديد اين جريان سياسي است. آنان سعيد جليلي را مذاكره‌كننده‌اي توانمند دانسته و اقدامات او تحت لواي مذاكره را موجب عزت ايران و ايراني مي‌پندارند؛ حال آنكه تجربه مذاكرات صورت گرفته توسط اين چهره سياسي با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه فعلي ايران به‌خوبي مي‌تواند تفاوت‌هاي ميان آنان را آشكاركند. ذوالنوري البته طعنه‌هاي تند و تيز را فراموش نكرده و با بيان اينكه «برجام بدبختي بود و ادامه‌اش بدبختي بيشتر براي مردم ايران»، عملا مخالفت خود با مذاكره و توافق هسته‌اي را اعلام كرد ولي همزمان به تندي از دولتي‌ها انتقاد كرد و گفت كه «يعني چه كه دوروبري‌هاي شما هر كدام در تمجيد امريكا حرف زده به بهانه اينكه مي‌خواهيم تحريم‌ها را‌برداريم، تمام حملات‌شان به نيروهاي منتقد داخلي است؟ شما در امتيازگيري از طرف مقابل متمركز شويد نه اينكه مرتب فرياد ننه من غريبم سر دهيد!»

 جدال انتخاباتي
همه اين مباحث و اظهارات كنار هم حاكي از آن است كه احتمالا اظهارات مطرح شده ازسوي ذوالنوري در قامت رييس كميسيون امنيت ملي مجلس به انتخابات مربوط است و تلاش اصولگرايان براي جلوگيري از استفاده دوباره دولت روحاني از بليت رفع تحريم‌هاي ايران. پيش از ذوالنوري نيز حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه صراحتا اعلام كرده بود كه موضوع مذاكره جمهوري اسلامي با ايالات‌متحده امريكا نه خط قرمز است و نه امري لاينحل، منتهي مذاكره‌كننده بايد اصولگرا باشد. اين اظهارنظر صراحتا بدان معناست كه اصولگرايان نهايت تلاش خود را خواهند كرد كه در فاصله چندماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري 1400 و پايان دولت دوازدهم، ايران و امريكا به تفاهمي براي لغو تحريم‌ها دست پيدا نكنند؛ اقدامي كه مي‌تواند دوباره فضاي سياسي ايران را تند كرده و دوقطبي تمام‌عياري را در كشور ايجاد كند. فضايي كه انگار سعيد جليلي چندان به ايجادش بي‌ميل نيست؛ چنان‌كه در توييترش با طعنه نوشت: «مي‌گفتند آمده‌ايم تحريم‌ها را‌برداريم. امروز افتخارشان اين است كه تحريم‌ها در دولت ما بي‌سابقه است! بعد مي‌گويند باز برويم امتياز بدهيم! معلوم است كه اين سياست غلط است!»

 پارلمان و تناقض‌هاي كرونايي
ذوالنوري و حملاتش به دولت دوازدهم اگرچه تازگي نداشت ولي تنها حاشيه جلسه روز گذشته مجلس يازدهم نبود. يكي از نكاتي كه با آغاز جلسه علني مجلس جلب‌توجه مي‌كرد، فاصله 3 متري درنظر گرفته شده ميان نمايندگان بود و جمعيت كمتري كه در صحن علني حاضر شده بود. پيش از اين هيات رييسه مجلس اعلام كرده بود كه اين مساله براي اجراي دستورات ستاد ملي مقابله با كروناست ولي از قرار معلوم نمايندگان چندان دل خوشي از آن ندارند؛ چنان‌كه محمدتقي نقدعلي، نماينده خميني‌شهر در اظهاراتي از تصميمات اتخاذ شده براي تعطيلي و كاهش ساعت تردد در ايران براي كنترل كرونا انتقاد كرد. او راهكاري جايگزين براي اين مسائل ارايه نداد ولي «آرامش معنوي» و «طب سنتي» را تلويحا راهكار خلاصي از ويروس كرونا اعلام كرد و در شرايطي گفت «امروز مسجد و معنويت جلوي كرونا و بيماري‌ها را مي‌گيرد» كه در موج نخست شيوع اين ويروس در ايران، مساجد و اماكن متبركه با دستور ستاد ملي مقابله با كرونا و البته موافقت عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي براي جلوگيري از شيوع كرونا تعطيل شد؛ تعطيلي كه البته به مزاج تندروها خوش نيامد و جالب آنكه اين گروه نيز در مجلس يازدهم نماينده دارند ولي خبري از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان نيست كه نيست.

نظر شما