شناسهٔ خبر: 44085675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

گزارش جروزالم پست از ناو اقیانوس‌پیمای ایران؛ این یک زرادخانه شناور است

خبرگزاری فارس

یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به رونمایی از ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی سپاه پاسداران نوشت، ناو جدید ایران یک تهدید نامتقارن و یک زرادخانه شناور است.

صاحب‌خبر -

به  گزارش بولتن نیوز، روزنامه جروزالم پست در گزارشی به رونمایی ایران از ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی و توانمندیهای این ناو جدید پرداخت. 

در این گزارش آمده است، ایران طی روزهای اخیر از یک کشتی جنگی خود رونمایی کرد. این ناو متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است و در بندر عباس، نقطه نزدیک به تنگه راهبردی هرمز حضور دارد.

جروزالم پست افزود: رونمایی از این ناو برای ناظران بر فعالیتهای نظامی ایران آنقدر مهم است که موسسه دریایی ایالات متحده نیز درباره آن یک گزارش منتشر کرد. 

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: روی سطح، این ناو فقط یک ناو حمل و نقل است، اما ایران عرشه آن را با انواع تسلیحات مجهز کرده است تا نشان دهد چه قابلیتهایی دارد. طبق تصاویر هوایی و توضیحات، کشتی با چندین سیستم موشک انداز که روی قایقهای تندرو سوار می‌شوند مجهز شده است. آنجا همچنین یک سامانه دفاع هوایی «سوم خرداد» و بالگردهای نظامی و پهپاد و موشکهای ضدکشتی نیز دیده می‌شود. این ناو، یک «زرادخانه شناور» یا بازار(تسلیحات) شناور است.

در ادامه این گزارش آمده است، بالگردهای Bell-412  که آمریکایی هستند نیز در این ناو وجود دارد. اما سامانه سوم خرداد جدید است، همان که پهپاد «گلوبال هاوکِ» 200 میلیون دلاری آمریکا را در ژوئن 2019 ساقط کرد.
 
6 پهپاد ابابیل نیز که بخشی از برنامه توسعه ناوگان پهپادی ایران طی سالهای اخیر است نیز در عکسها دیده می‌شود.
 
 روزنامه جروزالم پست همچنین بر استقرار موشکهای ضد کشتی «قادر» که نسخه ایرانی سیستم موشکی C-802  چین است در این ناو تاکید کرد و نوشت: این ناو ۴۹۲ فوت طول دارد و ۷۲ فوت نیز عرض آن است که با مسلسل ضد هوایی ۲۳ میلیمتری هم مجهز است. 
 
موسسه دریایی ایالات متحده(USNI) در تحلیل خود روی این ناو اقیانوس‌پیما نوشته، این ناو احتمالا در زمان عملیات، آرایش آن(با آنچه که در رونمایی از آن دیده می‌شود) فرق دارد. در مجموع ارزیابی این است که این ناو قادر انجام ماموریت و پشتیبانی طولانی مدت است. 
 
روزنامه جروزالم پست همچنین بر اساس گزارش موسسه دریایی آمریکا در ادامه گزارش داد، اگر چه قدرت نیروی دریایی ایالات متحده زیاد است اما ناو جدید ایران می‌تواند یک تهدید نامتقارن برای آمریکا باشد.
 
در ادامه این گزارش آمده است، اگر چه تمرکز عملیاتی نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس است اما به عنوان مثال این ناو می‌تواند به دریای مدیترانه نیز اعزام شود و یا در جمع آوری اطلاعات در آبهای یمن به ایران کمک کند.
 
دیگر متخصصان مانند «جرمی بین» از «هفته نامه دفاعی جینز» می‌گوید که این ناو احتمالا مجهز به یک واحد راداری ۲۰۳۱ است که برای ماموریتهای پشتیبانی دوربرد موشکهای ضدکشتی استفاده می‌شود. 

آئین  الحاق  ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی به نیروی دریایی سپاه روز پنجشنبه با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از مقامات و مسئولین  لشکری و کشوری برگزار شد.

براساس این گزارش، ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی شناوری سنگین، چند منظوره و دوربرد است که قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع پهپاد و  سامانه های موشکی، پدافندی و راداری را دارد.

این ناو با تناژ ۱۲ هزار تن و طول ۱۵۰ متر و عرض ۲۲ متر دارای رادار آرایه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه‌های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشکی سوم خرداد با قابلیت حمل بالگردها، پهپادها و شناورهای عملیاتی است که همه آنها از تولیدات داخلی بوده  و توسط جوانان متخصص مومن انقلابی طراحی و عملیاتی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما