شناسهٔ خبر: 44085591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مراقبت،حمایت و نظارت سه کارکرد طرح حافظان سلامت محلات

آیدا علی اکبری

طرح «حافظان سلامت» همزمان با هفته بسیج در سراسر کشور اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز (یکشنبه- دوم آذر) در نشست خبری مجازی در مورد اجرای طرح بزرگ حافظان سلامت محلات که با مشارکت معاونت بهداشت و سپاه صاحب الزمان (عج) اجرا می شود، اظهار کرد: این طرح همزمان با هفته بسیج در سراسر کشور اجرایی می‌شود و در استان نیز به صورت همزمان با کشور از امروز آغاز به کار می کند تا پس از ارائه آموزش های لازم طی یکی دو روز آینده اجرا شود.

کمال حیدری افزود: در این طرح افراد با آموزش هایی که می بینند در خصوص پیشگیری، آموزش و مراقبت و در مرحله بعد شناسایی بیماران وارد عمل می شوند.

وی با بیان اینکه استراتژی مهم مهار کرونا شناسایی و بیماریابی است که می تواند نقش موثری در کنترل بهتر بیماری داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر بیمارانی وجود دارد که دیر به بیمارستان مراجعه می کنند. در اجرای طرح «حافظان سلامت» علاوه بر آموزش به شهروندان شناسایی زودهنگام افراد مبتلا به کرونا را دنبال خواهیم کرد.

به گفته حیدری، در این طرح دو گروه تشکیل شده و دو هدف را دنبال می کنند تا با مراجعه به درب منازل و اصناف، شناسایی زودهنگام بیماران و نظارت بر پروتکل های بهداشتی انجام شود. تیم ها برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در قالب طرح «حافظان سلامت» در هر منطقه علاوه بر دریافت آموزش، موارد مورد نیاز را در محلات خود در بین اصناف و خانواده‌ها آموزش می‌دهند و در صورت تخلف واحدها به مرکز بهداشت و مراجع ذی‌ربط معرفی و با آنها برخورد خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر که بیماری اینگونه افسارگسیخته شده است این روش همچون انجام تست، کمک بسیاری در بیماریابی و کنترل بهتر بیماری دارد، خاطرنشان کرد: برای این کار علاوه بر سوالات، شناسایی و بیماریابی، شاخص های تب سنجی و بررسی اکسیژن خون در اختیار افراد است و بررسی ها انجام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در این بیماری یابی به دنبال این هستیم افرادی که زمینه خطر دارند شناسایی و اقدامات لازم در مورد قرنطینه خانگی آنها انجام شود. اگر فردی در این طرح علامت دار شناسایی شد، به نزدیکترین مرکز سلامت ارجاع داده می شود.

وی گفت: در قالب اجرای این طرح وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها نیز بررسی می‌شود و در صورت امکان کمک‌های مورد نیاز برای خانواده‌ها تأمین خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: دو هفته محدودیت را فرصتی ارزشمند دانست که بسیجیان به سرعت می توانند در این زمان شناسایی را آغاز کنند و اگر در این دو هفته پروتکل ها را نهادینه کنیم، بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه به دنبال تماس با ۷۵۰ هزار نفر از افراد پرخطر در شهر اصفهان، ۲۷ هزار بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است، افزود: این امر برای مدیریت بیماری بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم شهروندان در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: بسیجیان در این طرح ملبس به لباس مخصوص هستند که مشخص است و کارت شناسایی دارند.

وی افزود: طرح محله محور سه کارکرد اصلی شامل مراقبت (بیماریابی، آموزش و پیگیری)، حمایت (کمک های مومنانه و پشتیبانی افراد برای ماندن در قرنطینه) و نظارت است.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه در کل استان اصفهان یک هزار و ۲۰ پایگاه برای طرح «حافظان سلامت» تشکیل شده است، ادامه داد: چنانچه افرادی تمایل به حضور داشته باشند می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.

انتهای پیام

نظر شما