شناسهٔ خبر: 44083188 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد:

نهایی شدن طرح حفاظت و مرمت مسجد تاریخی"رنگونی های آبادان"

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: طرح حفاظت و مرمت مسجد رنگونی های آبادان در مرحله نهایی شدن قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، محسن قنبری امروز با بیان اینکه این طرح توسط یکی از مشاورین متخصص و با سابقه در حال انجام است و به زودی برای اجرا برنامه ریزی خواهد شد، اظهار کرد: تا به امروز هیچ گونه طرح مدونی در این راستا وجود نداشته و تمام اقدامات انجام شده به صورت موردی بوده است.

او عدم برنامه ریزی یکپارچه را یکی از عوامل آسیب دیدن این بنای ارزشمند برشمرد و گفت: عمده آسیبی که تا کنون به مسجد رنگونی ها وارد شده؛ رطوبت صعودی است که از زمین به آن  وارد می شود و در حال تخریب بنا و تزئینات داخلی آن است. همچنین سازه ورودی آن به صورت موقت تثبیت شده که باید به صورت اصولی مرمت و تثبیت شود.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند افزود: از جمله اقداماتی که برای حفاظت از این بنای با ارزش تاریخی باید انجام شود، آزاد سازی حریم آن و حذف فضای سبز اطرافش است که در حال آسیب رساندن به پی ساختمان و به تبع آن دیوارها و تزئینات داخلی بنا است.

قنبری توضیح داد: امیدواریم شهرداری آبادان با توجه به وظیفه و مسوولیتی که در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی دارد در روند حفاظت و مرمت این پروژه همکاری لازم را داشته باشد. همچنین نیاز است اداره کل میراث فرهنگی استان با توجه به در اختیار داشتن این بنا و اینکه مسوولیت نگهداری و راه اندازی موزه آن بر عهده آنها است، برای شروع  مجدد عملکرد بنا به عنوان موزه و فضای فرهنگی در ساعات مناسب بازدید، تأمین نیروی لازم را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند در پایان بازگشایی این بنای ارزشمند برای بازدیدکنندگان را گامی در راستای توسعه گردشگری منطقه دانست و اضافه کرد: با گشایش درب های این مسجد تاریخی، بستر مناسبی برای بر پایی نمایشگاه های موقت، برنامه های فصلی و کارگاه های آموزشی ایجاد خواهد شد و می توان از این فضا استفاده و بهره لازم را برد.

لازم به ذکر است که اولین گروه انگلیسی که برای تاسیس پالایشگاه به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رانگون برمه(میانمار) بودند. این گروه با خود یک عده دستیار به آبادان آوردند که عمدتا رانگونی الاصل و مسلمان اهل سنت بودند به همین لحاظ پس از ورود خود به آبادان درصدد تاسیس یک مسجد بر آمدند که با موافقت پالایشگاه روبرو شد و بدین ترتیب مسجد"رَنگونی‌ها" در سال 1921م(1300ه.ش) حدودا اواخر دوران قاجار در ساحل اروندرود(مرز آبی ایران و عراق) و روبروی محله‌ی سیکلین احداث شد.

مسجد رنگونی‌ها دارای سازه‌ای منحصر به فرد است. اسکلت اصلی بنا را لوله های نفت و دیوارهای قطور آجری تشکیل داده ‌اند. استراکچر بنا به گونه‌ای طراحی شده که علی رغم اصابت یک خمپاره در طول جنگ ایران و عراق با سقف شبستان بجز ریختگی آن بخش از سقف و مقداری از تزیینات بنا و ایجاد تعدادی ترک در تیزه قوس ها آسیب جدی دیگری به بنا وارد نکرده و اسکلت کلی مسجد را از هم نپاشیده است. بنای تاریخی و ارزشمند مسجد رنگونی‌ها در تاریخ 78/1/9 با شماره‌ 2289 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.(ببینید)

 

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما