شناسهٔ خبر: 44079050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

می‌توانیم در یک سال ناوشکن بسازیم/ عقب‌نشینی 800 کیلومتری دشمن از مرزهای آبی ایران/ اقتصاد بدون امنیت مثل سراب است

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: از موقعی که ما در جاسک مستقر شدیم و زیردریایی‌ها و ناوشکن‌های خود را بردیم، نقاط ایستایی دشمن در دریا تغییر کرده و فاصله زیادی از سواحل ما گرفتند و حدود 700، 800کیلومتر دورتر از سواحل ایران پراکنده هستند.

صاحب‌خبر - امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با روزنامه خراسان گفتگویی داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.
می‌توانیم در یک سال ناوشکن بسازیم
- ساخت تمام ناوشکن‌های ما بین 10 تا 13 سال طول کشید (جماران 10سال  و دنا 13سال ) و دماوند جدید کار طراحی و اتمام ساختش سه سال به طول انجامید. الان همه چیز دماوند نصب شده و در مرحله به آب انداختن قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال، دریای آزمایشی خود را هم برود و این یعنی در ساخت ناوشکن‌های کلاس جماران به سطحی رسیدیم که می‌توانیم ظرف کمتر از سه سال ناوشکن بسازیم. حتی امروز ادعا می‌کنم که ما می‌توانیم در یک سال ناوشکن بسازیم بدون هیچ محدودیت یا وابستگی به بیرون.
- اگر امروز می‌گوییم ناوشکن را یک ساله می‌سازیم چون سال‌ها تجربه پیدا کردیم و به بلوغ رسیدیم پس ویژگی دیگر این است که فناوری بومی می‌شود. مهم تر این‌که امنیتی که از این طریق به دست می‌آید عاریه‌ای نیست. 
 
 آن قدر انباشت فناوری و دانش داریم که با کمک مجموعه‌های وزارت دفاع و ظرفیت‌های کشتی‌سازی ملی ان شاءا... در سال 1400 با یک رشد ویژه در ساخت تسلیحات دفاعی روبه‌رو خواهیم شد.
- هدف بسیار مهم ناو خلیج فارس هم برای نیروی‌دریایی و هم برای کشور به عنوان یک کشور دریایی، موضوع آموزش کارکنان است. امروز از شناورهای رزمی برای آموزش کارکنان‌مان استفاده می‌کنیم اما با حضور ناو خلیج فارس یک جریان پیوسته برای کشور در حوزه آموزش‌های دریایی و دریانوردی ایجاد می‌شود.
اقتصاد بدون امنیت مثل سراب است
- حوزه امنیت جایی است که با خط‌کش اقتصاد نباید آن را سنجید چون اگر امنیت نباشد دیگر هیچ چیز پایدار نخواهد بود. برای امنیت بهایی پرداخت می‌کنند که سایر فعالیت‌ها در بستر آن شکل می‌گیرد اما واقعیت این است که بین امنیت و اقتصاد یک رابطه دوسویه وجود دارد یعنی اقتصاد بدون امنیت مثل سراب است و به راحتی از بین می‌رود و امنیت بدون اقتصاد هم دست‌نیافتنی است یعنی در امنیت هم نمی‌شود بدون حساب و کتاب هزینه کرد.
- قیمت ناوشکنی که در جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شود یک‌چهارم ناوشکنی است که بخواهیم از خارج بخریم یعنی با پول یک ناوشکن چهار ناوشکن می‌سازیم و من تاکید می‌کنم که باید خودمان ناوشکن بسازیم مگر این‌که سطحی از فناوری باشد که ما نداشته باشیم و نیاز هم باشد، هرچند فعلا این احساس وجود ندارد.
- یک روزی خارجی‌ها به ما تسلیحات می‌دادند و می‌دانستند داخل این شناور چه گذاشته‌اند و توانایی آن چیست اما امروز وقتی ما ناوشکن می‌سازیم هیچ اطلاعی از داخلش ندارند چون این ها را نمی‌دانند. به نوعی کارکرد این سلاح حتی بدون شلیک یک گلوله بیشتر از آن چیزی است که ما از خارج بخریم. این امنیت بومی است که به دست فرزندان این کشور تولید می‌شود و بازدارندگی که تولید می‌کند خیلی بیشتر از تسلیحات خارجی خواهد بود.
 
 
 
هر آنچه را می‌خواستیم ساختیم
- ما در دوره‌هایی برای تهیه تجهیزات به شدت احساس نیاز می‌کردیم اما امروز در نیروی‌دریایی این‌که تحریم تسلیحاتی برداشته یا موضوعی اضافه شود، برای ما مهم نیست و مسئله تاثیرگذاری بر نیروی‌دریایی محسوب نمی‌شود چون امروز دیگر آن نیاز وجود ندارد و ما آن را چه می‌خواستیم، ساختیم و به همه آن چه نیاز داشتیم رسیدیم.
نگاهی به جدیدترین تجهیزات نیروی دریایی ارتش
- امروز با ورود اژدرهای بومی و آزمایش صددرصد موفق آن ها اوضاع تغییر کرده و حتی توانایی اژدرهای ما نسبت به ابتدای کار هم چند برابر شده و آن را به زیردریایی‌های دیگر تعمیم دادیم یعنی بی‌دلیل دنبال تنوع نرفتیم. بنابراین تحریم برای نیروی‌دریایی بی‌معنی بوده و امروز توجه و نگاهی به بیرون نداریم.
- ساخت ناوشکن دنا از 13سال قبل شروع شده بنابراین در ظاهر تفاوت زیادی با جماران ندارد چون ساخت بدنه و طراحی در آن زمان انجام شده بود اما از لحاظ سیستم رانش و فناوری‌هایی که در دنا به کار گرفته شده و توانایی‌های فنی و تسلیحاتی و راداری این شناور نسبت به جماران جلوتر است و چون انتهای تولید آن هم‌عصر با ناوشکن سهند بوده برخی فناوری‌های به کار رفته در آن تشابه زیادی با سهند دارد.
- ناو موشک‌انداز کلاس پیکان به نام ‌زره نیز برای اولین بار در ناوگان جنوب ساخته شده و به زودی در ناوگان جنوب نداجا به کار گرفته می‌شود چون سایر نمونه‌هایی که از کلاس پیکان ساختیم در ناوگان شمال بود. شناور بسیار تند و تیز و توانمندی است و بیشتر برای بهره‌برداری در مناطق دریایی تحت حاکمیت استفاده می شود یعنی تا 200 مایل دریایی از ساحل، از این شناور استفاده خواهیم کرد.
- از این تیپ شناور چندین فروند در اختیار داشتیم و بعد از زره، تعداد دیگری در مجموعه وزارت دفاع در حال ساخت داریم که سال آینده به ثمر می‌رسد. پس از آن سراغ پروژه سینا تیپ3 خواهیم رفت که بسیار پیشرفته‌تر بوده و یک کلاس جدید به شمار می‌رود.
- یکی از موضوعاتی که ما حتما روی آن تمرکز خواهیم داشت و آن را توسعه می‌دهیم زیرسطحی است. نیروی‌دریایی ایران در مجاورت با اقیانوس هند و تهدیداتی که دارد، حتما باید یکی از جهت‌گیری‌هایش زیردریایی باشد که هست. این نوید را می‌دهیم که هرگاه نیاز به ناوهواپیمابر باشد آن را هم می‌سازیم و توانش را داریم.
- زیردریایی فاتح تا اعماق بسیار زیاد دریا غوص کرده و شلیک اژدر داشته و در رزمایش اخیر هم به کار گرفته شد. فاتح 2و 3 هم در برنامه ساخت قرار دارند،کار ساخت بدنه‌ها تمام شده و یکی از بدنه‌ها مونتاژ هم شده و کار تجهیزش در حال انجام است.
- فاتح 4 را با یک گام بلندتر به جلو می‌بریم و می‌خواهیم یک فناوری جدید در رانش فاتح4 به کار بگیریم. این فناوری در صنعت داخلی تقریبا به انتها رسیده و نامش فناوریAIP، سامانه تحرک مستقل از هواست یعنی برای شارژ باتری‌ها نیاز دارد به سطح آب بیاید. در واقع یک مجموعه رانشی ویژه دارد که کمک می‌کند مدت بیشتری زیر آب بماند.
- بیشتر زیردریایی‌های تاکتیکی دنیا اژدر و مین همراه دارند و خیلی کم هستند زیردریایی‌هایی که علاوه بر این دو، موشک هم حمل کنند. زیردریایی وقتی موشک دارد یعنی نیاز نیست خیلی خودش را بیش از اندازه به هدف و صحنه عملیات نزدیک کند. زیردریایی با موشک مثل یک دست بلند در هر نقطه‌ای اثرگذار است.
- اتفاقا موشکی برای این کار استفاده شده که دقت بسیار بالایی دارد. موشک جاسک‌2 تا به حال هر آزمایشی داشته با موفقیت به هدف زده است. در رزمایش اخیر هم این موشک با موفقیت تست شد. البته این موشک تست‌شده از نسل قبلی است و در نسل جدید هم برد افزایش داشته و هم تغییرات دیگری داشته که قابلیت‌های تاکتیکی بیشتری به زیردریایی می‌دهد ضمن این‌که این موشک از همه زیردریایی‌های موجود ما قابل پرتاب است.
- هدف عمده استفاده از موشکی که عمودپرتاب باشد در تمام دنیا برای دفاع ضدهوایی است یعنی علیه یک سکوی پرنده‌ای که یا خودش موشک و راکت در دو ارتفاع کوتاه و متوسط پرتاب می‌کند یا بمب می‌آورد. در ناوشکن دماوند طراحی بر مبنای نصب این موشک است. کار صنعتی هم در وزارت دفاع با سرعت در حال انجام است و چون نمونه زمینی را داشتیم، مشکلی نیست و امیدواریم تا پایان امسال نمونه دریایی هم آماده شود.
- این کار در ناوشکن دنا پس از آزمایش در ناوشکن دماوند به صورت اصلاحی انجام خواهد شد چون ساخت دنا از قبل بوده و حالا باید اصلاحاتی برای نصب موشک عمودپرواز انجام شود اما روی دماوند این موشک پیش‌بینی شده است.
- نوع دیگر این موشک عمودپرواز که کروز هم نیست از نوع بالستیک است و در آینده از آنها برای ناوشکن‌های سنگین‌تر و زیردریایی‌های سنگین‌تر استفاده خواهیم کرد چون ما انواع موشک بالستیک در خشکی داریم و بردن موشک بالستیک از خشکی روی شناور و زیردریایی برای ما محدودیتی ندارد.
- پهپاد سیمرغ با سقف پروازی بالا و مداومت پروازی و برد بسیار زیاد با این رویکرد است که دست‌بلند ایجاد شده باشد و این دست‌بلند در نیروی‌دریایی هر لحظه در حال تکمیل است. 
- در خصوص پهپادهای عمودپرواز هم باید گفت که فناوری پیشرفته‌ای دارد اما در حال مرزشکنی هستیم. امروز پهپادی که داریم برای شناسایی استفاده می‌شود یا حمل برخی محموله‌ها؛ اما کارهای فناورانه خیلی خوبی در جریان است که باید صبر کنید تا اخبار خوبش را در آینده بشنوید.
- همه انواع موشک‌های کروز را که به صورت بومی تولید شده‌اند در اختیار داریم. موشک‌ها را بر مبنای قابلیت‌های تهدید طراحی کردیم یعنی اگر ناوشکن دشمن قابلیت سرعت 35گره  را در دریا دارد، موشک‌های کروز طوری طراحی شده که با آن سرعت و جابه‌جایی به هدف بخورد.
- موشک کروز دریایی شهیدابومهدی که برای نیروی‌دریایی ارتش طراحی شد و با موفقیت تست خود را انجام داد و بیش از هزار کیلومتر پرواز کرد، یک موشک قابل برنامه‌ریزی است یعنی اگر بخواهید این موشک در نقطه‌ای بچرخد می‌تواند این کار را انجام دهد و طبق برنامه و مسیر تعریف شده به سمت هدف برود.
هیچ محدودیتی در اقیانوس‌های دنیا نداریم
- امروز نیروی‌دریایی ارتش هیچ محدودیتی برای رفتن به هر اقیانوسی در دنیا را ندارد و به هر جا نیاز باشد و نظام صلاح بداند، می رود و محدودیت فنی و عملیاتی وجود ندارد و با اقتدار هم در این دریاها حاضر می‌شویم. اگر لازم باشد شناورهای تجاری و نفتکش‌های خودمان را به هر نقطه و هر بندری اسکورت می‌کنیم و این کار را با اقتدار انجام می‌دهیم و توانایی آن را هم خیلی خوب داریم.
- به کشورهای عضو آیونس (اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند) هم اعلام آمادگی کردیم تا رزمایشی را که سال گذشته به واسطه کرونا عقب افتاد، به محض مناسب شدن شرایط در سال 2021 انجام دهیم.
عقب‌نشینی 800 کیلیومتری دشمن از مرزهای آبی ایران
مقام معظم رهبری بارها گفته‌اند که سواحل مکران عقبه خلیج‌فارس است و اگر در خلیج‌فارس دنبال امنیت هستیم نقطه دفاعی و عقبه آن باید در دریای عمان شکل بگیرد. حتما جاسک به شکل سپری برای تنگه هرمز عمل می‌کند. از موقعی که ما در جاسک مستقر شدیم و زیردریایی‌ها و ناوشکن‌های خود را بردیم، نقاط ایستایی دشمن در دریا تغییر کرده و فاصله زیادی از سواحل ما گرفتند و حدود 700، 800کیلومتر دورتر از سواحل ایران پراکنده هستند.
 

نظر شما