شناسهٔ خبر: 44076344 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

جایزه پسر طلایی اروپا برای ستاره دورتموند

هالند همچنان در اوج

هالند پیش از حضور در دورتموند به شدت مورد توجه منچستریونایتد قرار داشت اما در نهایت راهی آلمان شد و درخشش او در این مدت سبب شده تا تیم‌های بزرگی دیگری چون رئال مادرید هم به فکر خرید او باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان»، روزنامه توتواسپورت ایتالیا هرساله با رای‌گیری از روزنامه‌نگاران مختلف اروپایی اقدام به انتخاب بهترین بازیکن جوان این قاره می‌کند که امسال این جایزه به ارلینگ هالند، پدیده نروژی دورتموند رسید تا این مهاجم جوان پسر طلایی اروپا در سال 2020 لقب بگیرد. توتواسپورت این جایزه را از سال 2003 راه‌اندازی کرد که نخستین برنده آن رافائل فن‌درفارت هلندی بود. در سال‌های بعد ستاره‌هایی چون وین رونی، لیونل مسی و کیلیان امباپه موفق به کسب این جایزه شدند و البته در مواردی بازیکنانی نظیر اندرسون، هافبک برزیلی منچستریونایتد و رناتو سانچز پرتغالی نیز بوده‌اند که در سال‌های بعد نتوانستند درخشش دوران جوانی خود را ادامه دهند. این جایزه معمولا به مهاجمان یا هافبک‌ها می‌رسد و تنها استثنا در این زمینه در سال 2018 بود که ماتیس دلیخت، مدافع آژاکس با عملکردی عالی در این تیم هلندی جایزه پسر طلایی اروپا را تصاحب کرد.

پشت سر لوا

مطابق قوانین این جایزه، بازیکنانی که به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب می‌شوند باید زیر 21 سال سن داشته و همچنین در یکی از لیگ‌های معتبر اروپایی بازی کنند. هالند در پایان این نظرسنجی موفق به کسب 302 امتیاز شد و با فاصله خوبی نسبت به رقبا در صدر جدول قرار گرفت. ستاره نروژی دورتموند در طول یک سال اخیر 44 گل به ثمر رسانده که اوج درخشش او در میانه‌های فصل پیش بود که پس از جدایی از سالزبورگ اتریش و رفتن به بوندس‌لیگا در 18 مسابقه برای این تیم 16 گل زد تا خریدی فوق‌العاده برای زنبورها لقب بگیرد.

در میان تمام بازیکنانی که در فصل پیش بوندس‌لیگا موفق شدند بیش از 10 گل برای تیم‌های خود به ثمر برسانند تنها روبرت لواندوفسکی که فصلی استثنایی را با بایرن مونیخ سپری کرد آمار بهتری نسبت به هالند گلزنی داشت و هر 2.81 دقیقه یک گل به ثمر رسانده بود که این عدد برای هالند 7.81 بود. دورتموند در نهایت فصل پیش به عنوان نایب قهرمانی رسید و ستاره نروژی نقش مهمی در قرار گرفتن تیمش در این رتبه داشت. او در فصل جدید هم شروع خوبی با تیمش داشته و تا اینجا 6 گل برای زردها به ثمر رسانده است. او همچنین در لیگ قهرمانان نیز آماری عالی از خود به‌جای گذاشته است و با 4 گلی که در این فصل برای تیمش به ثمر رسانده است مجموع گل‌هایش در این تورنمت را به عدد 14 رساند و به این ترتیب به نخستین بازیکن تاریخ این مسابقات بدل شد که تنها در 11 مسابقه توانسته به چنین رکوردی برسد.

هالند پیش از حضور در دورتموند به شدت مورد توجه منچستریونایتد قرار داشت اما در نهایت راهی آلمان شد و درخشش او در این مدت سبب شده تا تیم‌های بزرگی دیگری چون رئال مادرید هم به فکر خرید او باشد. با این حال آلف‌اینگ هالند، پدر او که سابقه بازی در منچسترسیتی را دارد درباره احتمال انتقال پسرش می‌گوید: «وقتی شما به این خوبی بازی کنید منطقی است که باشگاه‌های بزرگ به‌دنبال خریدتان باشند اما فعلا قرار نیست اتفاقی رخ دهد و آنها تنها بازی‌های ارلینگ را زیر نظر دارند. نه من و نه پسرم فعلا به‌دنبال انتقال او به تیم جدیدی نیستیم. ما به تازگی قراردادی بلند‌مدت با دورتموند امضا کردیم و این باشگاه از همه لحاظ عالی است و ارلینگ مشکلی در اینجا ندارد. البته آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما فعلا هدف او موفقیت در آلمان و کسب جام با این تیم است. درحال حاضر برنامه‌ای برای جابه‌جایی او نداریم و فکر می‌کنم در شرایط فعلی آلمان بهترین گزینه برای اوست.»

با ادامه روند فعلی و درخشش او در بوندس‌لیگا بعید است این پدیده نروژی حضوری طولانی‌مدت در سیگنال ایدونا پارک و حتی بوندس‌لیگا داشته باشد و احتمالا به‌زودی پیراهن یکی از باشگاه‌های بزرگ اروپایی را به تن خواهد کرد.

2 رقیب اصلی

رقیب اصلی هالند در این نظرسنجی آنسو فاتی، پدیده جوان بارسلونا بود که او هم فصلی عالی را در این تیم و همچنین تیم ملی اسپانیا سپری کرد و درحالی که تنها 18 سال دارد توجهات زیادی را به سوی خود جلب کرد. درخشش فاتی در پیراهن آبی‌اناری از 16 سالگی آغاز شد و این بازیکن در ویل فصل پیش نامش را به عنوان ستاره‌ای آینده‌دار مطرح کرد. او خیلی زود رکوردهای متعددی ازجمله جوا‌‌ن‌ترین گلزن بارسا در لالیگا و لیگ قهرمانان، جوان‌ترین بازیکنی که در یک بازی لالیگا 10 گل زده و همچنین جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم ملی اسپانیا و همچنین تاریخ ال‌کلاسیکو را شکست و هواداران بارسا امیدوارند تا او در آینده بتواند جای خالی لیونل مسی را پرکند. اگر چه بارسا در دو فصل اخیر در فرم خوبی نبوده اما فاتی عملکردی قابل قبول داشته و خیلی زود توانسته به ترکیب اصلی تیمش برسد. او در این فصل یکی از نفرات اصلی رونالد کومان است و این مربی هلندی امیدوار است با درخشش او بتواند تیم را به روزهای خوبش برگرداند. فاتی در این رای‌گیری 239 امتیاز به‌دست آورد و در رده دوم ایستاد.

سومین ستاره این فهرست هم در بوندس‌لیگا حضور دارد و یکی از عوامل اصلی موفقیت‌های بایرن مونیخ در فصل گذشته و کسب سه‌گانه توسط شاگردان هانسی فلیک بود. آلفونسو دیویس کانادایی برای رقابت با داوید آلابا در ترکیب باواریایی‌ها به نظر کار سختی داشت اما فلیک خیلی زود متوجه استعداد بالای این ستاره جوان و 19 ساله شد و او را در ترکیب اصلی تیمش به میدان فرستاد. به این ترتیب او جای آلابا در پست دفاع چپ را گرفت و به عقیده کارشناسان یکی از بهترین‌های این پست در جهان به‌شمار می‌رود. دیویس درسال 2020 چهار جام مختلف را به همراه بایرن فتح کرد و امسال هم امیدوار است تا موفقیت‌های فصل پیش را تکرار کند. یکی از بهترین بازی‌های او در فصل گذشته لیگ قهرمانان و در استمفوردبریج برابر چلسی بود که نقش مهمی در پیروزی تیمش در این دیدار حساس داشت و باعث شد تا کار شاگردان لمپارد در همان دیدار رفت تمام شود.

ستاره‌های ناکام

یکی از نفراتی که در دو سال اخیر در کسب این جایزه ناکام بوده، جیدون سانچوی انگلیسی است که با وجود عملکرد خوبی که در دورتموند داشته است هر دو بار مغلوب رقبای خود شد. سانچو سال قبل در رقابت با ژوائو فلیکس بازنده شد و امسال نیز برابر درخشش هم‌تیمی‌اش حرفی برای گفتن نداشت و البته اگر عملکرد خوبی هالند نیز نبود احتمالا این جایزه به فاتی یا دیویس می‌رسید. این وینگر انگلیسی سال گذشته با وجود عملکرد خوبی که در دورتموند داشت اما در رقابت با فلیکس که 332 امتیاز کسب کرده بود و تنها 175 امتیاز به‌دست آورد و در رتبه دوم ایستاد. او که در تابستان امسال هدف اصلی نقل‌وانتقالاتی منچستریونایتد بود و درنهایت هم نتوانست راهی این تیم شود در این دوره با 80 امتیاز در رتبه چهارم قرار گرفت و البته در فصل قبل درخشش لازم را نداشت. او در این فصل هم نتوانسته عملکرد درخشان نخستین سال حضورش در دورتموند را تکرار کند و شاید فروش او به یونایتد می‌توانست تصمیمی منطقی برای دورتموندی‌ها باشد.

دو ستاره دیگر انگلیسی نیز که به نظر می‌رسید در این فهرست در رده‌های خوبی قرار گیرند در نهایت رای زیادی کسب نکردند. فیل فودن که به یکی از بازیکنان ثابت منچسترسیتی تبدیل شده و پپ گواردیولا بارها او را به عنوان یکی از بااستعدادترین بازیکنان جوان سال‌های اخیر مورد تمجید قرار داده با 36 امتیاز در رده هفتم قرار گرفت. میسون گرینوود نیز فصل گذشته در منچستریونایتد عالی کار کرد و خود را به عنوان یک پدیده آینده‌دار مطرح کرد اما او هم با کسب 7 امتیاز جایگاهی بهتر از دوازدهمی کسب نکرد. حواشی این دو بازیکن در اردوی تیم ملی انگلیس در ماه‌های اخیر و نیمکت‌نشینی آنها در برخی دیدارهای تیم‌هایشان مطمئنا در عدم توجه رای‌دهندگان به آنها تاثیرگذار بوده است.

ادواردو کاماوینگا، پدیده جوان رن هم با کسب 50 امتیاز در رده پنجم قرار گرفته و جایگاه خوبی را به‌دست آورده است. او که در تابستان موردتوجه رئال مادرید قرار داشت در نهایت در رن ماندنی شد اما امسال بالاخره فرصت بازی در تیم ملی کشورش را نیز به‌دست آورد و یکی از هافبک‌هایی است که احتمالا در تابستان آینده راهی تیم دیگری خواهد شد. اگر هموطنش، زیدان برای فصل آینده نیز همچنان هدایت رئال‌مادرید را برعهده داشته باشد احتمالا حضور او در برنابئو بسیار زیاد خواهد بود و خط میانی رئال با این پدیده فرانسوی قدرتمندتر از قبل خواهد شد.

در این فهرست همچنین نفراتی چون سرجینو دست(بارسلونا)، وینیسیوس جونیور و رودریگو(رئال مادرید)، فران تورس(منچسترسیتی) و بوکایو ساکا(آرسنال) نفراتی بودند که امتیازات زیادی کسب نکردند و در رتبه‌های پایین قرار گرفتند.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظر شما