شناسهٔ خبر: 44074465 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

سخنگوی گمرک در گفتگو با «بازار» خبر داد

ضبط ۴۲۰ کانتینر لوازم خانکی وارداتی به نفع دولت/ کالاهای متروکه ای که مرجوع نمی شوند

سخنگوی گمرک گفت: پس از بررسی های دقیق چگونگی واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی مشخص شد که این کالاها در زمان ممنوعیت وارد کشور شده است و طبق قانون به نفع دولت ضبط می شوند.

صاحب‌خبر -

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با «بازار» گفت: لوازم خانگی بوش در پی رای دیوان عدالت اداری به ثبت سفارش این کالا در مرحله رسیدگی بدوی امکان واردات پیدا کرده بود اما گمرک با تحت بررسی قرار دادن واردات این کالا مانع از ترخیص آن شد تا ابهامات برطرف شود که در نهایت مشخص شد این کالاها ممنوعه هستند و باید به نفع دولت ضبط شود.
وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری به دلیل مشخص بودن ارزمرجع (ارز متقاضی) و نیز تمدید ثبت سفارش ابتدا واردات این کالا را حقوق مکتسبه وارد کننده اعلام کرد، گفت:  در پی شکایت وارد کننده از سه دستگاه بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک برای ترخیص واردات لوازم خانگی، گمرک نسبت به این موضوع اعتراض کرد و و خواهان بررسی و واکاوی بیشتر شد حال از آنجایی که وزارت صمت ۵ روز بعد از مهلت قانوی شکایت وارد عمل شده بود دیوان عدالت ادرای رای به ثبت سفارش این کالا را صادر کرد.
وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که در مرحله تجدید نظر وزارت صمت در مهلت ۲۰ روزه قانونی به رای اعتراض نکرد، رای بدوی در خصوص ثبت سفارش به قوت خود باقی ماند اما گمرک به رای ترخیص کالا اعتراض کرد بنابراین چون گمرک در مرحله تجدید نظر و در مهلت قانونی توانسته بود اعتراض کند در دادگاه تجدید نظر، دیوان عدالت اداری رای به عدم ترخصیص کالا را صادر کرد. حال از آنجایی که مقام قضایی مستقیما به گمرک دستور قضایی عدم ترخیص داده است، حکم فوق نافذ بوده  و گمرک ملزم به اجرای آن است.

عدم ترخیص، آخرین رای برای لوازم خانگی رسوبی در گمرک
وی خاطرنشان کرد: عدم ترخیص ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش آخرین رای است و گمرک در چارچوب قانون مجاز نیست کالایی که در زمان ممنوع بودن واردات آن وارد کشور شده است را ترخیص کند و حتی این کالا حق مرجوع شدن را نیز ندارد و چنانچه به مرحله متروکه برسد به نفع دولت ضبط خواهد شد.  

گفتنی است؛ واردات لوازم خانگی بوش در شرایطی مطرح شد که از دو سال پیش واردات کالاهای گروه چهار که عمدتا مصرفی و غیرضرور هستند از جمله لوازم خانگی، ممنوع شده و تحت هیچ شرایطی این کالاها امکان ورود به کشور را نداشته اند. از طزفی طبق گفته معاون فنی گمرک منشأ ارز این کالاها به وضوح مشخص نیست و شائبه‌هایی در رابطه با واردات این کالا با ارز نیمایی و حتی دولتی وجود دارد تا جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مدعی شده کانتینرهای لوازم خانگی بوش با ارز متقاضی تامین ارز شده است، هرچند که بانک مرکزی تاکنون در این رابطه توضیحی اعلام نکرده است.

وی گفت: شرکت کاسپین کالا دریا مالک ۴۲۰ کانتینر در دیوان عدالت اداری علیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک ایران در سال گذشته شکایت و طی آن اعلام کرده که با توجه به این که ثبت سفارش توسط شرکت انجام شده و طبق مقررات چنانچه واردات کالایی ممنوع شود نسبت به ثبت سفارش قبلی بی تاثیر است، از این رو سازمان‌های طرف شکایت در خصوص کالاهای وارداتی مرتکب تخلف شده اند و از اعمال مقررات خودداری کرده اند و تقاضای رسیدگی داشته است.

وی ادامه داد: در جلسه دیوان عدالت اداری بر اساس ضوابط مربوط به واردات و صادرات کالا به موجب قانون صادرات و واردات و همچنین ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی این قانون، تاکید شده چنانچه سود بازرگانی کالا در جهت افزایش تغییر کند و نیز کالایی که ممنوعیت واردات دارد یا شرط ورود آن‌ها در جهت محدودیت تغییر پیدا کند در صورت انطباق با شرایط و رعایت مقررات قانونی طبق ضوابط قبل ممنوعیت قابل ترخیص است، یعنی حقوق گمرکی و سود بازرگانی آن‌ها افزایش نمی‌یابد و مشمول ممنوعیت ورود نمی‌شود، همچنین کالاهای وارداتی شاکی با توجه به تاریخ ثبت سفارش مشمول این مورد و مفاد مصوبه بوده و بدون انتقال ارز و بدون تعهد نظام بانکی بوده است، از سویی اولین بار نامه حمل طبق اسناد ارائه شده و به طرف‌های شکایت قبل از تغییر شرایط یعنی محدودیت و ممنوعیت و افزایش سود ارائه و کالا وارد قلمرو گمرکی شده است.

وزارت صمت مکلف به تمدید ثبت سفارش شد
ارونقی تاکید کرد: با توجه به ادله‌های مطرح شده، وزارت صمت و گمرک محکوم شده و از این رو وزارت صمت مکلف به تمدید ثبت سفارش و گمرک موظف به ترخیص می‌شود و البته بانک مرکزی تبرئه شده است. وی گفت: گمرک در زمان مقرر نسبت به رای صادره اعتراض کرده و با ارائه مستندات درخواست تجدیدنظر را مطرح می‌کند که در نهایت با نقض رأی بدوی دیوان عدالت اداری، به گمرک اعلام می‌شود از ترخیص کالاهای شاکی (کانتینرهای لوازم خانگی بوش) جلوگیری شود. معاون فنی گمرک افزود: البته وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در رابطه با محکومیت خود اعتراض و درخواست تجدید نظر را مطرح می‌کند، ولی علی الظاهر اعتراض پذیرفته نشده و در نهایت وزارت صنعت، معدن مکلف به تمدید ثبت سفارش می‌شود.

ارونقی یادآور شد: در این حالت دو حکم وجود دارد؛ اول این که تمدید ثبت سفارش از سوی وزارت صمت انجام شود و از سوی دیگر ترخیص کالا از سوی گمرک که برای ترخیص ممنوع شده است که در نهایت از ترخیص کالاهای مربوط به شرکت کاسپین دریا کالا ممانعت شد و درحال حاضر امکان واردات کانتینرهای لوازم خانگی بوش وجود ندارد.

نظر شما