شناسهٔ خبر: 44073488 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

علل خیانت همسر در زندگی زناشویی

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا - امروزه متاسفانه از دلایل رایج اختلاف میان زوجین، خیانت همسر است. در دهه گذشته، آمار خیانت به همسر در جامعه بسیار افزایش یافته و نه تنها مردان بلکه زنان نیز در مقایسه با قبل در میزان زیادی به همسران خود خیانت کرده‌اند.در ابتدا باید علل خیانت همسر، ریشه یابی شود تا بتوان به درمان آن پرداخت.
یکی از مهمترین و اصلی‌ ترین ارکان جامعه، خانواده می باشد که تاثیر مستقیمی در سلامت جسمی و روانی افراد خصوصا فرزندان دارد. تشکیل خانواده با ازدواج و شکل‌ گیری رابطه زناشویی میسر می‌شود. اما همواره مسیر ازدواج به یک زندگی موفق منتهی نشده و گاهی نیمه کاره رها می گردد. امروزه متاسفانه از دلایل رایج اختلاف میان زوجین، خیانت همسر است. در دهه گذشته، آمار خیانت به همسر در جامعه بسیار افزایش یافته و نه تنها مردان بلکه زنان نیز در مقایسه با قبل در میزان زیادی به همسران خود خیانت کرده‌اند. دلایل زیادی در رابطه با خیانت زناشویی وجود دارد. اما به طور کلی، در ازدواج هر نوع رابطه پنهانی و صمیمانه با جنس مخالف خیانت محسوب می‌شود. به بیان دیگر، وجود هرگونه رابطه ی جنسی و عاطفی خارج از چارچوب زوجین و ازدواج، خیانت بوده که منجر به تخریب رابطه زناشویی و عدم ثبات آن می گردد. تجربه مواجهه با خیانت عموماً آسیب زیادی به فرد وارد می‌کند و به نوعی، مشکلات روحی و روانی زیادی برای شخص آسیب دیده به وجود می‌آورد. گرچه در بسیاری از موارد، فرد خیانتکار نیز از عملکرد خود پشیمان شده و از نظر روحی و روانی رنج خواهد برد. اما در ابتدا باید علل خیانت همسر، ریشه یابی شود تا بتوان به درمان آن پرداخت.
image_71dbd9f183d360cdda32177879a82d96cbe09753
انواع خیانت باید توجه داشت که رابطه پنهانی از نظر عاطفی و یا جنسی خیانت بوده و به این صورت، ابعاد گسترده ای را در بر خواهد داشت. به همین جهت خیانت به همسر دارای انواع مختلفی است که به آن اشاره خواهیم کرد:
خیانت رفتاری: در این حالت یکی از زوجین با فرد دیگری ارتباط عاطفی و... برقرار کرده و به همسر خود خیانت می کند.
خیانت ذهنی: خیانت یکی از زوجین در ذهن خود به فرد دیگری می اندیشد و مدام در حال مقایسه همسر خود با او بوده که نهایت آن منجر به بروز مشکلات زناشویی و حتی جدایی خواهد شد.
خیانت کلامی: در این شرایط که به نوعی خیانت عاطفی می باشد، ارتباط با شخصی دیگر به صورت تلفنی، اینترنتی و یا حتی ویدیویی و ... بوده که در همه این موارد، در نهایت مشکلات خانوادگی و زناشویی ایجاد شده و این اختلافات می‌تواند باعث جدایی و طلاق زوجین از یکدیگر شود.
به همین علت آگاهی از دلایل خیانت همسر و نشانه‌های خیانت می تواند از بروز این گونه مشکلات جلوگیری نماید.
دلایل فردی خیانت به همسر
همانطور که اشاره کردیم، ابعاد روان شناختی گوناگونی می تواند باعث بروز خیانت زناشویی شود. در این رابطه دو نوع از عوامل می توانند موثر باشند.
در حالت اول دلایل از نوع فردی بوده و در نوع دوم، عوامل متاثر از زندگی زناشویی هستند که می توانند مسیر خیانت به همسر را جلوی هر کدام از زوجین قرار داده و زندگی زناشویی را به پرتگاه بکشانند.
و اما از عوامل فردی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
اختلالات روانی و شخصیتی
افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی و یا اختلال شخصیت خودشیفته هستند، بیشتر از دیگران احتمال خیانت در آنها وجود دارد. همچنین افرادی که دارای دلبستگی اجتنابی هستند نیز به دلیل عدم برقراری ارتباط سالم با همسر خود، عموماً برای رفع این ناتوانی به روابط دیگر پناه می‌برند.
در برخی اختلالات روانی از جمله اختلال دوقطبی نیز احتمال بروز خیانت زیاد است. زیرا افرادی با مشکل اختلال دو قطبی، به فعالیت هایی با ریسک بالا مانند رفتار جنسی پرخطر بیشتر روی می آورند.
اعتیاد
اعتیاد از هر نوع آن، چه در زمینه فردی و چه در زندگی زناشویی مخرب است. از جمله اعتیاد رفتاری، اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به الکل و ... به صورت کلی افرادی که به مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارند، دارای رفتارهای پرخطر بوده که منجر به خیانت به همسر نیز می شود.
داشتن سابقه خیانت
تحقیقات روی افرادی که سابقه خیانت داشته اند، نشان می دهد که احتمال تکرار رفتار های خیانت آمیز در آنها بیشتر است. به همین جهت درصورتی که همسرتان به شما خیانت کرده و یا سابقه خیانت داشته است، با مراجعه به روانشناس و انجام زوج درمانی، از تکرار خیانت جلوگیری نموده و پیوند زناشویی خود را محکم تر کنید.
وجود برخی مشکلات در کودکی
افرادی که در کودکی خود با بحران های خاصی روبرو شده‌اند، از جمله بزرگسالانی که در دوران کودکی مورد سوء استفاده و آزار جنسی قرار گرفته اند، در صورت عدم درمان آسیب روحی خود، بیش از دیگران در معرض بروز رفتارهای خیانت آمیز و خیانت همسر هستند.
image_cafee16b193b81b61156c6d8ad16d2aca4af9d33عوامل مخرب در روابط بین فردی در زندگی زناشویی
سرد شدن روابط عاطفی میان زوجین
عدم ارتباط کافی میان زن و شوهر، کاهش ابراز علاقه به یکدیگر، یکنواخت شدن جذابیت‌های ظاهری و دلایل متعدد دیگر می‌توانند باعث سرد شدن روابط عاطفی بین زن و شوهر شود. و در صورت عدم توجه و رفع مشکل، می‌تواند به خیانت یکی از زوجین منتهی گردد.
نداشتن اعتماد به نفس
زمانی که زن یا شوهر، عزت نفس و اعتماد به نفس نداشته باشد، همواره به دنبال اثبات خود از طریق ایجاد رابطه های خارج از چارچوب ازدواج است که منجر به خیانت و فروپاشی بنیاد خانواده خواهد شد.
ازدواج های اجباری
درمواقعی که زوجین بدون علاقه به یکدیگر و تنها با اصرار خانواده ها ازدواج کرده باشند، احتمال بروز خیانت زیاد خواهد بود.
عدم رضایت از رابطه جنسی
هنگامی که روابط زناشویی زوجین با مشکل مواجه گردد، بهترین راهکار مراجعه به مشاور و رفع مشکل است. اما متاسفانه در اکثر مواقع شاهد خیانت به همسر در این زمینه هستیم.
فشارهای اقتصادی
از دیگر عوامل خیانت به همسر، فشارهای اقتصادی بوده که عموماً در زنان منجر به خیانت شده و از هم پاشیدگی زندگی زناشویی را به همراه خواهد داشت.
باید به این نکته اشاره کرد که خیانت پدیده‌ای تک عاملی نبوده و فرآیندی چند مرحله‌ ای است که نیاز به شناخت و آسیب ‌شناسی بیشتری دارد.
همچنین عواملی مانند کنجکاوی، هیجان خواهی، ساعات کاری طولانی زن و شوهر، سفرهای کاری متعدد، خشونت های خانگی، عدم سازگاری زوجین با یکدیگر، عدم درک و احترام متقابل، عدم مهارت خودآگاهی، حس انتقام‌جویی، خلاء عاطفی، فیلم های ماهواره‌ای، عدم استفاده درست از فضای مجازی و ... می توانند باعث خیانت به همسر شوند.
اگرچه نمی توان در جامعه امروزی دلایل مشخصی در رابطه با بروز خیانت زناشویی عنوان کرد، اما باید به این مسئله اشاره نمود که فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، گرایش به خیانت و بروز رفتارهای پرخطر را افزایش می‌دهند.
ضمن آن که متاسفانه امروزه در جامعه با از بین رفتن قبح خیانت در خانواده ها، مواجه هستیم و این عمل را هم برای زنان و خصوصاً مردان بیشتر مشاهده می کنیم.
با توجه به آمارهای خیانت و شرایطی که در جامعه وجود دارد و همچنین عدم آسیب شناسی دقیق و رفع بنیادین عوامل ایجاد خیانت، در آینده نیز شاهد مشکلات بیشتری در ازدواج و روابط زناشویی خواهیم بود.
image_afb6861d82ff5cb576c5484a887cf317af179afa
نشانه های خیانت به همسر
خیانت به همسر همیشه با نشانه‌ های یکسانی همراه نیست و حتی در برخی مواقع هیچگونه تفاوت رفتاری از فرد خیانتکار دیده نمی شود.
اما به طور کلی شاید یکسری تغییرات رفتاری قابل مشاهده باشند. هرچند تنها با تغییر رفتار نمی توان از خیانت مطمئن شد و بهتر است با مراجعه به مشاور، از راهنمایی های او در جهت تشخیص خیانت همسر استفاده کنید.
برخی از تغییرات رفتاری خیانت همسر شامل موارد زیر است:
کمرنگ شدن حضور همسر در خانه
بهانه جویی های بی دلیل و مکرر
خلق و خوی خشن و نامتعادل
صحبت از طلاق و جدایی
عدم احساس مسئولیت نسبت به همسر و فرزندان
ارتباط تلفنی مشکوک
عدم دسترسی در مواقع مهم
تغییرات ظاهری
و...
گرچه همانطور که اشاره کردیم، هیچ کدام از این عوامل به طور قاطع، نشان‌ دهنده خیانت همسر نبوده و برای بهبود روابط زناشویی و رفع شک و تردیدهای خود بهتر است در وهله اول با مشاور صحبت نمایید.
با خیانت همسر چگونه برخورد کنیم؟
هنگامی که زن یا شوهر متوجه خیانت همسر خود می شود، باید آرامش خود را حفظ کرده و سریع واکنش نشان ندهند. هرچند بروز این مسئله از نظر روحی و روانی برای فرد آسیب دیده بسیار آزاردهنده است، اما برای رفع مشکل و داشتن نگاه واقع بینانه باید در فرصتی مناسب با همسر خود صحبت کرده و برای مشاوره خیانت از روانشناسی و مشاور کمک بگیرید.
زوج درمانی توسط مشاور می تواند ریشه اصلی اختلافات و علل بروز خیانت را آشکار کرده و زندگی زناشویی را ترمیم کند. در مواقعی نیز با مشخص شدن مسیر متفاوت زندگی زوجین از یکدیگر، زندگی آنها مسیر جداگانه ای را در پی خواهد گرفت.
در هر حال به کمک مشاوره خیانت همسر و زوج درمانی می ‌توان مهارت های زندگی مانند: خودشناسی و ... را تقویت کرده و با شناسایی مشکلات زوجین، آنها را برطرف نمود. برای اطلاعات بیشتر به سایت مشاوره خیانت همدل مشاور(https://hamdelmoshaver.com/) رجوع کنید.

نظر شما