شناسهٔ خبر: 44069602 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

گزارش مرکز آمار از نتیجه مدیریت دولت روحانی:

مواد خوراکی در آبان به اندازه یک سال گران شد

رکنا: بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه مواد خوراکی در ماه آبان امسال با افزایشی شدید به بالاترین رقم در دهه‌های اخیر رسید و شدیدترین فشار تورمی به اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه وارد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، مرکز آمار نرخ تورم ماهانه مواد خوراکی در آبان امسال را در مناطق شهری کشور ۱۳.۱ درصد، در مناطق روستایی ۱۴.۳ درصد و در کل کشور ۱۳.۲ درصد اعلام کرده که بالاترین رکورد در دهه‌های اخیر محسوب می‌شوند. این رقم معادل افزایش معمول قیمت‌ها در یک سال در اقتصادهای با مدیریت مدبرانه و کارشناسانه دولت است که متاسفانه در ایران و در دولت آقای روحانی فقط در یک ماه رخ داده است.این برای دومین بار است که در سه دهه اخیر شاهد عبور تورم ماهانه مواد خوراکی از مرز ۱۰ درصد هستیم.پیش از این بالاترین تورم ماهانه مواد خوراکی به اسفند سال ۱۳۸۳ در دولت اصلاحات مربوط بود که این شاخص به ۱۰.۶ درصد رسید.

در دولت‌های نهم و دهم بالاترین رقم تورم ماهانه مواد خوراکی در اسفند سال ۱۳۸۶ با ۷.۸ درصد ثبت شد اما در دولت روحانی در تیر و اسفند ۱۳۹۷ رکوردهای بالای ۸ درصد ثبت شد و آبان امسال هم رکورد نگران‌کننده ۱۳.۱ درصدی به ثبت رسیده است.

نوک پیکان فشار تورمی به سمت دهک‌های درآمدی متوسط و پایین

افزایش شدید تورم ماهانه مواد خوراکی، سبب شده نوک پیکان فشار تورمی به سمت دهک‌های درآمدی متوسط و پایین، تغییر جهت دهد چراکه بخش عمده هزینه‌های آنها صرف تهیه مواد غذایی می‌شود.

در حالی که در مهرماه، تورم ماهانه دهک‌های کم‌درآمد از دهک‌های پردرآمد کمتر بود، اما در آبان ماه این روند برعکس شده است. دلیل آن، افزایش شدید قیمت مواد خوراکی است که در سبد اقشار کم‌درآمد سهم بالایی دارد اما در سبد اقشار پردرآمد سهم اندکی دارد.

به عنوان مثال تورم ماهانه مواد خوراکی در دهک اول در مهرماه ۶.۲ درصد بود اما در آبان با جهشی شدید به ۱۴.۷ درصد رسیده است.

این آمار بیانگر ناکارآمدی سیاست‌های دولت آقای روحانی در تنظیم بازار است که سبب شده فشار تورمی متوجه اقشار متوسط و کم‌درآمد باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مشرق

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما