شناسهٔ خبر: 44067948 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تبلیغات/

لسیتین چیست؟

لستیتین، ماده ای است که در بسیاری از بافت های حیوانی و گیاهی مانند زرده تخم مرغ و دانه های سویا وجود داشته و جزء خانواده چربی ها می باشد. همینطور نامهای دیگری، همچون تخم لسیتین، لسیتینا، لسیتین سویا ،سویا فسفولیپید، گلسیتین، ویتلین دارد .این ماده برای عملکرد بیولوژیکی، ضروریست. لسیتین فاتیدیل کولین نیز نامیده می‌شود. لسیتین ها از اسید فسفریک، کولین ها، استرهای گلیسرول و دو اسید چرب تشکیل شده اند و موقعیت و درجه اشباع زنجیره این اسیدهای چرب با یکدیگر تفاوت دارد، که این تفاوت موجب تشکیل لستین های گوناگون با عملکردهای مختلف بیولوژیکی می شود.

صاحب‌خبر -

خالص این ماده، سفید و مومی است که در معرض هوا تیره می گردد؛ اما نوع تجاری آن،قهوه ای رنگ تا زرد روشن می باشد و غلظت های آنها متفاوت است. 

 لسیتین تجاری بیشتر از روغن سویا تهیه می شود، که ۳۵ درصد آن، روغن خنثی می باشد و به طور گسترده به عنوان یک ماده مرطوب کننده و امولسیون کننده و همینطور در امور دیگری به کار برده می شود. این ماده در محصولات گوناگونی همچون خوراک دام، محصولات تولیدی، شکلات، مواد آرایشی و صابونی، رنگ پلاستیک و حشره کش به کار می رود. 

برای خرید لسیتین میتوانید به بازرگانی آسمان تجارت مراجعه کنید

فرم تجاری این ماده در تهیه مواد خوراکی، آرایشی و دارویی بکار می رود؛ زیرا موجب افزایش طول عمر و ماندگاری شده و به عنوان امولسیون عمل می نماید. بیشتر مکمل‌های لسیتین از دانه های سویا ساخته شده و برای استخراج لسیتین از سویا، از مواد شیمیایی همچون ستون و هرگزان استفاده میشود؛ البته از آفتابگردان نیز لسیتین به دست می آید که افرادی که تمایل به استفاده از از محصولات طبیعی تر دارند، از این نوع لسیتین استفاده می کنند. زیرا فرآیند استخراج آن با فشار دادن سرد و بدون نیاز به حلال های شیمیایی انجام می گردد 

 سویا از محصولات پر طرفدار در ایالات متحده است که ۹۴ درصد آن اصلاح ژنتیکی شده است. لسیتین داروی موثر در درمان بیماری کبد می باشد  همچنین برای بیماری‌های آلزایمرو کیسه صفرا به کار می رود.  کلسترول بالا درماتیت اختلال افسردگی بیماری پارکینسون بی خوابی استرس و بهبود عملکرد ورزشی نیز از مواردی هستند که هنوز کاربرد لسیتین در آن با تحقیقات اثبات نشده است. مکمل های لسیتین در درمان مشکلات گوارشی، کلسترول بالا و جلوگیری از مسدود شدن مجاری شیر در بانوان در دوران شیردهی کاربرد دارند.

نکته قابل توجه درباره لسیتین

این دارو به عنوان مکمل های گیاهی نیز ارائه می شود، که البته هیچ استانداردی در این داروهای گیاهی وجود ندارد؛ بنابراین لازم است تا از محل مورد اعتماد تهیه گردد. فراموش نکنید قبل از استفاده از مکمل های گیاهی، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

 نکته مهم اینکه از فرمولاسیون های مختلف لسیتین مانند قرص، مایعات و غیره با هم و به صورت همزمان استفاده نکنید؛ مگر اینکه توسط پزشک به شما توصیه شده باشد زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای شما خطرناک باشد.

 شرایط نگهداری

 لسیتین را در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت نگهداری نمایید.  اگر یکبار مصرف را فراموش کردید، همزمان از دو دوز استفاده نفرمایید و در زمان بعدی طبق برنامه از یک دوز استفاده کنید

 عوارض جانبی لسیتین

 به نظر می‌رسد که لسیتین برای بیشتر افراد بدون ضرر می باشد؛ اما اگر علائم آلرژیک در خود احساس نمودید مانند کهیر مشکلات تنفسی یا تورم صورت لبها و زبان فوراً از پزشک کمک بگیرید

کسانی که به تخم مرغ و یا سویا آلرژی دارند لازم است قبل از مصرف مکمل ها و مواد غذایی، با پزشک خود مشورت نمایند.  این ماده می تواند عوارض جانبی مانند اسهال، حالت تهوع و درد معده را ایجاد نماید؛ که البته موارد دیگری نیز میتواند به آن افزوده گردد.

 لسیتین با چه داروهایی واکنش نشان می دهد؟

 استفاده همزمان از لسیتین و داروهای زیر نیاز به تایید پزشک دارد:

  1. دیکلوفناک موضعی
  2. ویتامین ها و محصولات گیاهی

فواید لسیتین   

  1. تحقیقات نشان می دهد که لسیتین می ‌تواند موجب افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بدHdl گردد که برای سلامتی بسیار نافع می باشد.

به طور کلی لسیتین می‌تواند کلستول را کاهش داده و پس از استفاده مداوم بعد از ۲ ماه متوسط کاسترول کل را به میزان42 درصد کاهش یابد.

  1. افزایش ایمنی بدن

 مطالعه  روی موش‌ها ثابت نمود که این ماده، فعالیت ماکروفاژ را ۲۹ درصد بیشتر می نماید. ماکروفاژها همان گلبول های سفید خونی هستند که مواد مضر مانند میکروب ها و سلول های سرطانی و سایر مواد زائد را از بین می‌برد. جالب‌تر اینکه در موش های غیر دیابتی، لنفوسیت ها که برای ایمنی سیستم بدن مفید هستند، بیشتر شدند. به طور کل لسیتین برای افراد دیابتی نیز نافع است.

  1. کمک به سیستم گوارشی

لسیتین ممکن است به کولیت اولستراتیو که نوعی بیماری التهابی روده است، کمک نموده و ناراحتی گوارشی مبتلایان را کاهش دهد.

این ماده ارزشمند، به دلیل دارا بودن فسفاتیدیل کولین از پوشش دستگاه گوارش محافظت می کند و شواهد بیانگر آن است که افرادی که مبتلا به سایر ناراحتی های گوارشی هستند نیز، ممکن است از مصرف لسیتین بهره ببرند.

  1. رشد مغز و بهبود حافظه

لسیتین موجب تغییر در مرکز حافظه مغز و بهبود شناخت می گردد و جالب اینکه تحقیقات نشان می دهند که حیواناتی که کولین مصرف می کنند نیز، تاثیر جالبی بر مغز و حافظه خود دریافت می کنند.

 از آنجایی که این ماده بر روی مغز تاثیر دارد، ممکن است برای کسانی که اختلالات عصبی بیماری آلزایمر و سایر بیماریهای ذهنی را دارند نافع باشد.

  1.   کمک به مادران شیرده با لسیتین

 برخی از مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دهند دچار گرفتگی مجاری شیر میشوند که موجب دردناک شدن سینه ها و اشکال در شیردهی می گردد؛ ضمنا می ‌تواند ورم پستان را ایجاد کند که دلیل آن عفونتی در بافت پستان است.

از آنجایی که حدود ۱۰ درصد از زنان امریکایی به آن مبتلا می شوند؛ سازمان تغذیه با شیر مادر کانادا، برای حل این مشکل توصیه می کند که افرادی که گرفتار این مسئله هستند، ۱۲۰۰۰ میلی گرم از این ماده را چهار بار در روز، برای پیشگیری مصرف نمایند؛ البته لسیتین درمان کننده این مشکل نمی باشد.

 استفاده های دیگر

 لسیتین میتوانند برای موارد زیر نافع  باشد:

 اضطراب

 اگزما درماتیت و شرایط خشکی پوست

 اختلال دوقطبی

 بیماری کیسه صفرا

بیماری کبد

که البته ، تحقیقات بسیاری در این مورد، نیاز است.

نظر شما