شناسهٔ خبر: 44066164 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

100هزار بیمار دیابتی در استان وجود دارد/ پرستاران یاری دهنده بیماران کرونایی هستند

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد گفت: هفته دیابت با عنوان پرستاران در دوران دیابت تغیر ایجاد می کنند نام گذاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر" سید محمدرضا آقایی میبدی" مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد روز شنبه در گفتگو با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته دیابت از سری سلسله نشست‌های خبری ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان برگزار شد، با اشاره به توانمندی پرستاران  و افزایش اختیارات در مشاوره به بیماران دیابتی ادامه داد: برنامه پرستار مشاور و مراقب دیابت به صورت ازمایشی فعالیت خود را اغاز کرده است و بیماران دیابتی می توانند در ساعات اداری با تماس با خط دیابت سلام به شماره ۳۷۲۸۳۳۳۲ سوالات خود را بپرسند.

وی افزود: در حال حاضر ۵ پرستار در استان در طرح پرستار مشاور و مراقب دیابت با مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت همکاری دارند.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در استان شناسایی شده اند و استان یزد در دیابت بارداری نیز امار بالایی را به خود اختصاص داده است.
دکتر اقایی با اشاره به دیابت و کرونا خاطر نشان کرد: کرونا بر روی افرادی که بیماری زمینه ای دارند بیشتر اثر می گذارد ولی کرونا شانس درگیری بیماران دیابتی را بیشتر نمی کند ولی در صورت ابتلا بیماران دیابتی به کرونا، بدحال تر می شوند.
وی ادامه داد: بیماران دیابتی در دوران کرونا، دو بار در روز حرارت بدن خود را بسنجند، قند خون خود را تنظیم کنند، رژیم غذایی خود را منظم کنند و در صورت مشاهده  یکی از علائم کرونا سریعا به پزشک مراجعه کنند.
دکتر اقایی با اشاره به کمبود انسولین در روزهای گذشته در استان گفت: تاکنون هیچ بیماری به دلیل کمبود انسولین اسیب ندیده است و دو روز اینده انسولین در داروخانه های چمران و هلال احمر و تا پایان هفته در سایر داروخانه های استان توزیع خواهد شد.
وی یاداور شد: ۵۰ درصد بیماران دیابتی بدون علامت هستند و در صورت تشخیص دیابت، با نظر پزشک متخصص، دارو تجویز می شود.
دکتر اقایی تاکید کرد:  درمان بیماران دیابت نوع یک و بانوان مبتلا به دیابت بارداری انسولین است  و تغذیه و تحرک بدنی مهم ترین راه کنترل روند دیابت در افراد است.
مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد با اشاره به اجرای طرح کوچ در مدارس استان تصریح کرد: با همکاری اداره اموزش و پرورش استان، دانش اموزانی که چاق هستند، سو تغذیه دارند شناسایی  و به پزشک منتخب معرفی می شوند و تحت درمان قرار می گیرند

بیشتر بخوانید:

نظر شما