شناسهٔ خبر: 44065583 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فناوری و نوآوری | لینک خبر

آغاز شانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» در جوار مزار سردار سلیمانی

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور جمع محدودی از مقامات لشکری و کشوری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در جوار مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، صبح امروز شنبه یکم آذرماه با اتخاذ تدابیر بهداشتی و با حضور محدود و حداقلی میهمانان و ادای احترام به مقام شامخ شهید حاج قاسم سلیمانی، در جوار مزار آن شهید بزرگوار برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سردار حسین معروفی؛ فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به ویژگی‌های سردار حاج قاسم سلیمانی، گفت: انقلاب اسلامی برهه‌ای که نیاز به عمار داشت، شهید حاج قاسم سلیمانی در نقش عمار ظاهر و صدای رسای انقلاب اسلامی شد.

سردار معروفی با اشاره به اینکه اقدامات این سردار شهید جامع و با افق دیدی گسترده بود، افزود: وفاداری به ملت و آرمان‌های انقلاب اسلامی، بصیرت در همه لحظه‌های پر فراز و نشیب و جدا نشدن از حق و حقیقت در تک‌تک اقدامات و همچنین منتقم خون شهدای مقاومت بودن، حاج قاسم سلیمانی را به شخصیتی جامع و تربیت‌شده مکتب عاشورا و انقلاب تبدیل کرد.

وی ادامه داد: شهید قاسم سلیمانی حقیقت انقلاب اسلامی بود که رهبر معظم انقلاب او را مکتب توصیف کرد؛ او شخصیتی است که چه در زندگی فردی و چه در ابعاد اجتماعی و جهانی، مایه فخر اسلام و ایران است.

فرمانده سپاه ثارالله با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی خروجی فرهنگ بسیج بود، اظهار داشت: بسیج یک نهاد نظامی نیست بلکه یک فرهنگ و آرمان بزرگ است که از فرهنگ عاشورا منتج شده است. حاج قاسم سلیمانی در چنین فرهنگی تربیت شد و به همین دلیل بود که هرگز به نشان‌های فرماندهی روی دوشش توجه نکرد و هر لحظه به انجام رسالت خود پرداخت.

سردار معروفی تأکید کرد: فرهنگ بسیجی در حاج قاسم سلیمانی نهادینه شده بود و به همین دلیل او در ارائه خدمات به اسلام و مسلمانان مظلوم، هرگز نگاه سیاسی، مذهبی و قومیتی نداشت.
وی با اشاره به برگزاری بخش «سیدالشهدای مقاومت» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، تصریح کرد: دشمن به دنبال از بین بردن مقاومت و در گام بعدی جهاد و در نهایت فرهنگ شهادت در ایران اسلامی است چراکه اگر این سه از بین بروند، کشور خودبه‌خود تسخیر می‌شود.

سردار معروفی خاطرنشان کرد: نباید فرهنگ انقلاب اسلامی در پس مشکلات اقتصادی و معیشتی از بین برود چراکه همین روحیه بسیجی و جهاد علیه استکبار جهانی باعث چنان عزتی شده است که شقی‌ترین رییس‌جمهور بزرگترین مستکبر جهان، شخصاً فرمان ترور سردار حاج قاسم سلیمانی را می‌دهد اما بعد از آن حضور چند میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر این شهید بزرگ اسلام بیانگر عمق استکبارستیزی انقلاب اسلامی شد. این نشان‌دهنده استیصال آنها و قدرت و عزت و عظمت انقلاب اسلامی است.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی معنای مرگ را تغییر داد و باور به معاد را به گونه‌ای نهادینه کرد که نتیجه این باور رشد و تربیت شخصیتی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی شد.

وی گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یک جشنواره فیلم و فرهنگی ساده نیست بلکه جشنواره‌ای است که آرمان و عظمت یک ملت و انقلاب را به تصویر می‌کشد. این جشنواره باید مستمر باشد چراکه آرمان‌های انقلاب را زنده نگه می‌دارد.

سینما مهمترین ابزار در پاسداشت شهدای محور مقاومت است

در ادامه این مراسم، محمدرضا علیزاده احمدآبادی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره نقش هنر در فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن فرهنگ مقاومت و بسیج در جامعه، گفت: هنر قطعاً مهمترین ابزار و ظرفیت برای فرهنگسازی در جامعه است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در سنوات گذشته در کرمان، برگزاری این جشنواره را گامی بلند برای اشاعه فرهنگ مقاومت در جامعه توصیف کرد و افزود: سینمای مقاومت می‌تواند با تولید آثار فاخر، نسل امروز را با گفتمان مقاومت و فرهنگ بسیج آشنا و ضمن زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و رزمندگان، ارزش‌های والای انقلاب اسلامی به جوانان منتقل کند.

علیزاده احمدآبادی با اشاره به ایجاد و راه‌اندازی ستاد ترویج مکتب حاج قاسم سلیمانی، به برنامه‌های این ستاد اشاره و تصریح کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی با موضوع مکتب حاج قاسم سلیمانی به همکاری و تعامل نهادهای ذی‌ربط و دستگاه‌های درون‌استانی نیاز دارد. البته این ستاد تعامل خوبی با انجمن تاتر انقلاب و دفاع‌مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تولید آثار فاخر هنری را رمز ماندگاری و پاسداشت شهدای بزرگ محور مقاومت و ابزار مهمی در اشاعه فرهنگ مقاومت دانست.

جشنواره فیلم مقاومت برگ برنده‌ای برای انقلاب اسلامی است

سپس مهدی عظیمی میرآبادی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: مفتخریم که این رویداد فرهنگی را با ادای احترام به روح بلند شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان شهیدی عزیز، انسانی کامل و روحی بلند افتتاح می‌کنیم.

وی افزود: از آغاز جشنواره تا اکنون هر روز از اتفاقی جدید متحیر می‌شدم. امروز قرار بود چند نفر از دبیرخانه جشنواره و از تهران به اتفاق برخی از مسئولان استان، کنار مزار شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام شامخ این شهید بزرگوار ادای احترام کنیم اما اکنون شاهد هستیم برنامه‌ای خوب به همت سپاه استان و بسیج هنرمندان استان برگزار می‌شود که بابت این محبت از همگی تشکر می‌کنم. امیدوارم که این برنامه ذخیره قیامت و آخرت برای همه قرار بگیرد.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اضافه کرد: من از جانب سینماگران مقاومت و انقلاب و دفاع‌مقدس و بیش از ده هزار نفری که از ۱۳۵ کشور در بخش‌های مختلف این جشنواره ثبت‌نام کردند و از جانب اهالی سینمای کشور و همه افرادی که دلشان برای شهید سلیمانی می‌تپد، عرض می‌کنم که ما خدمتگزار راه شهدا هستیم.

عظیمی اظهار داشت: حضرت آقا فرمودند «افرادی که در سینما با مضامین انقلاب و دفاع‌مقدس فعال هستند، همواره در جهادند» این جمله باعث افتخار هر لحظه ما شد و بازوبند بسیار ارزشمندی است که ان‌شاءالله لیاقت آن را داشته باشیم و باری که بر دوش ما نهاده شده به سلامت به سر منزل مقصود برسانیم.

عظیمی در ادامه تصریح کرد: سینما از سه زاویه قابل بحث است، یکی از بعد هنر؛ سینما یک هنر است و چه هنری بالاتر از اینکه بتوان امثال شهید سلیمانی را پروراند؛ افرادی که ذره‌ذره حیاتشان عشق به الله، عشق به امام حسین علیه‌السلام و عشق به صاحب‌الزمان عجل‌الله است. اگر سینما را رسانه بدانیم، چه رسانه‌ای بهتر از سینما می‌تواند پیام مقاومت را منتقل کند، انسان کامل بیافریند که تمام وجودش وقف اسلام است.

وی با بیان اینکه بسیجی یعنی امام علی علیه‌السلام که تمام وجودش وقف اسلام بود، تأکید کرد: سینما باید در مسیر مقاومت و فرهنگ بسیجی حرکت کند. سینما اگر صنعت است باید دانست تمام جمعیتی که در مراسم تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی بودند، مخاطبان و خریداران این نوع صنعت هستند.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: چنین سینمایی با چنین قدرتی، متاسفانه در کشور در کم لطفی و بی توجهی قرار گرفته است و ظرفیت‌های این سینما متاسفانه به فراموشی سپرده شده است. هر کس مسئول است باید جوابگو باشد چراکه اگر این ظرفیت از دست برود، نتیجه‌ای جز خسران ندارد.

عظیمی تاکید کرد: یکی از اتفاقات بزرگ هر ساله در کشور، رزمایش‌های بزرگ نظامی است که سپاه و ارتش برگزار می‌کنند. همه این‌ها لازم است اما رزمایش فرهنگی هم باید انجام شود. امروزه باید رزمایش جهانی سینمای مقاومت برگزار شود، سینمایی که در آن جشنواره فیلم مقاومت توانست ده هزار اثر را در خود جا دهد؛ اگر برای هر فیلم ده نفر کار کرده باشند، صد هزار نفر در این رزمایش شرکت کردند و جمعاً ۱۵۰ هزار نفر در مجموع درگیر این جشنواره بودند.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: این جشنواره، برگ برنده انقلاب است. خواهش می‌کنم افرادی که مسئول هستند با توجه به تاکید حضرت آقا بر تاثیر سینما کمک کنند تا از سینما بهره‌برداری منطقی و اصولی کنیم و اهداف انقلاب و در نهایت اسلام را پیگیری و مقدمات ظهور را فراهم کنیم.

در پایان این مراسم با حضور مهدی عظیمی‌میرآبادی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، سردار معروفی؛ فرمانده سپاه ثارالله و علی رمضانی؛ مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان از برگزیده استانی بخش مستند، امیر پذیرفته برای «دلندروا» و در بخش فیلمنامه معصومه سابقی‌نو برای «حقیقت راه، تقدیر شد.

امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان، احمد علی رمضانی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان،، حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان، احمد گروئی ساردو مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان، سرهنگ حجت الله پاداش جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان در سازمان بسیج اقشار، انسیه شاه حسینی مدیر بخش فیلم‌سازان بسیجی جشنواره، محمد صنعتی مدیر امور استان‌های جشنواره، قاسم بخشی مدیر بخش سید شهدای مقاومت جشنواره، سیداحد میکائیل‌زاده معاون ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره و سرهنگ محمود مهدوی‌فرد مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

همزمان با برگزاری مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، آثار راه‌یافته به این جشنواره به صورت همزمان در دو پلتفرم «نما فیلم» و «عمار یار» اکران می‌ش

نظر شما