شناسهٔ خبر: 44059708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

آی‌بی‌ام بابت اخراج پیشگام کامپیوتر تراجنسیتی عذرخواهی کرد

نیم قرن طول کشید؛ اما بالاخره آی‌بی‌ام بابت اخراج یک پیشگام کامپیوتردر سال 1968 که اعلام کرده بود یک زن تراجنسیتی است، عذرخواهی کرد.

صاحب‌خبر -

آی‌تی‌من- لین کانوی (Lynn Conway) هم اکنون 82 ساله است و ماه گذشته، آی‌بی‌ام در مراسمی از او بابت اخراجش عذرخواهی کرد و مدیران این شرکت به او، جایزه‌ای بابت دستاوردهای یک عمر اعطا کردند.

فوربس نوشته است: زندگی کانوی، با دهه‌ها توسعه که منجر به شکل‌گیری اینترنت و کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند امروزی شده، گره خورده است.

کانوی در سال 1938 در مونت ورنان نیویورک به دنیا آمد و جنسیت او مذکر ثبت شد. او کودکی با هوش استثنایی بود که به ریاضی و علوم علاقه داشت و ضریب هوشی او 155 گزارش شده بود، اما از همان کودکی با مشکل هویت جنسی مواجه بود.

وی در دانشگاه کلمبیا و ام‌آی‌تی تحصیل کرد، ازدواج کرد و صاحب دو دختر شد و سپس در سال 1964 به استخدام آی‌بی‌ام درآمد.

او در سال 1967 درمورد دکتر هری بنجامین که در زمینه تغییر جنسیت کار می‌کرد، اطلاع یافت و با کمک او، عمل‌های جراحی تغییر جنسیت را انجام داد.

اگرچه بستگان درجه یک و مدیران مستقیم او در آی‌بی‌ام، این موضوع را پذیرفته و از او حمایت می‌کردند، اما موضوع به گوش مدیران سطح بالای آی‌بی‌ام رسید و توماس واتسون، که بعدها مدیرارشد اجرایی آی‌بی‌ام شد، برای جلوگیری از رسوایی عمومی، او را اخراج کرد.

این تغییر جنسیت، تبعات مالی و شخصی سنگینی برای کانوی داشت. اگرچه طلاق وی با همسرش، دوستانه صورت گرفت، اما اداره خدمات اجتماعی کالیفرنیا، او را از دیدن فرزندانش محروم کرد.

 از سوی دیگر، اگرچه کانوی فردی باهوش و با استعداد ویژه بود، اما کسی به او کار نمی‌داد، تا جایی که مجبور شد با هویت مبدل و به عنوان یک برنامه‌نویس تازه‌کار استخدام شود.

اما او در اوایل دهه 70 میلادی، او به طراحی تراشه‌های کامپیوتری نوآورانه در مرکز تحقیقات زیراکس در پالوآلتو مشغول شد. در دهه 80 میلادی دستاوردهای او در تجارت الکترونیکی و طراحی تراشه‌های ریزپردازشگر، به شکل‌گیری اولین استارتاپ‌ها در سیلیکون‌ولی انجامید و در سال 1983، کاسپر واینبرگر، وزیر دفاع ایالات متحده، به دلیل دستاوردهای کانوی در فناوری هوش ماشین، به او جایزه‌ای اعطا کرد.

کانوی در طول چند دهه طراحی و آموزش، از جمله در دانشگاه میشیگان، هرگز موضوع تراجنسیتی بودن خود را افشا نکرد و آن را فقط با افراد نزدیک در میان گذاشت.

اما در سال 1999 میلادی، این موضوع را به صورت عمومی اعلام کرد. در آن زمان، تاریخ‌نگاران صنعت کامپیوتر، تحقیق درباره نوآوری‌ها و اختراعات او را در آی‌بی‌ام شروع کرده بودند.


 

نظر شما