شناسهٔ خبر: 44015199 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه یزد انجام شد؛

اختراع دستگاه آب‌شیرین‌کن خورشیدی در یزد

یزد- دستگاه آب شیرین کن خورشیدی پس از دو سال تحقیق، سرانجام با همراهی تعدای از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه یزد و با حمایت کارگاه نوآوری استان اختراع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد، پروژه «طراحی و ساخت دستگاه آب شیرین‌کن از نوع رطوبت‌ده و رطوبت‌زدا» را معرفی و بیان کرد: این دستگاه به کمک پنل‌های خورشیدی، انرژی خود را تامین می‌کند.

احمدرضا فقیه خراسانی گفت: تیم تحقیقاتی توانسته است با بازده تقریبی دو لیتر بر ساعت، آب آشامیدنی مطلوب از آب شور را تهیه کند.

به گفته وی، پنل‌های استفاده شده در این دستگاه، علاوه بر تامین برق مورد نیاز پمپ‌ها و فن موجود، آب شور ورودی را پیش‌گرم می‌نماید که باعث افزایش بازدهی دستگاه می‌شود.

فقیه خراسانی گفت: این دستگاه به راحتی قابلیت تولید انبوه داشته و تیم تحقیقاتی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد قصد دارد ضمن معرفی دستگاه به مشتریان بالقوه آن، به تجاری‌سازی آن نیز همت گمارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: بسیاری از روش‌های فعلی تولید آب شیرین، نمی‌تواند با سرعت و کیفیت لازم و نرخ مناسب، آب شیرین تولید نمایند.

فقیه خراسانی افزود: همچنین تامین آب آشامیدنی برای بسیاری از مکان‌ها همچون پایگاه‌های نظامی، ایستگاه‌های حراست از خطوط انتقال انرژی و مناطق مسکونی کم جمعیت و دور دست مقرون به صرفه نیست.

به گفته وی، با وجود آنکه تامین آب سالم، یک مسئله حیاتی است، در برخی از این مناطق، حتی انرژی برق نیز در دسترس نبوده و عملأ استفاده از دستگاه‌هایی با مصرف انرژی نیز کارایی ندارد.

لازم به ذکر است، طرح ساخت دستگاه آب شیرین کن خورشیدی از دو سال پیش با همراهی تعدای از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه یزد و با حمایت کارگاه نوآوری دانشگاه یزد پایه‌ریزی شد.

نظر شما