شناسهٔ خبر: 43970315 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مخالفت بلغارستان با مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا در سایه مواضع مقدونیه شمالی

وزیر امور خارجه بلغارستان گفت: بلغارستان قصد دارد روز سه‌شنبه، مخالفتش نسبت به آغاز مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا با کشور همسایه خود، مقدونیه شمالی را ابراز کند چرا که این دو کشور هنوز اختلافات خود بر سر تاریخ و زبان را حل نکرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، انتظار می‌رود وزرای امور اروپایی اتحادیه اروپا آغاز مذاکرات پیوستن به این اتحادیه را با مقدونیه شمالی در ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان) به بحث بگذارند. اگر کشوری علیه چارچوب برای مذاکرات رأی دهد، مذاکرات پیوست نمی‌تواند به طور رسمی آغاز شود.

"اکاترینا زاهاریوا" روز یکشنبه به شبکه خصوصی بی‌تی‌وی گفت: بلغارستان در حال "نه گفتن" به شروع مذاکرات است، ما به پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا نه نمی‌گوییم.

وی گفت که مقدونیه شمالی در حال عمل به پیمان دوستی بین این دو همسایه بالکان که در سال ۲۰۱۷ امضا شده نیست و سیاست‌هایی مبتنی بر نفرت، نسبت به بلغارستان دارد.

صوفیه از همسایه‌اش می‌خواهد که متوجه شود کشور و زبان مقدونیه شمالی، دارای ریشه‌های بلغاری است و می‌خواهد به لفاظی ضدبلغاری پایان دهد. اسکوپیه می‌گوید هویت و زبانش قابل بحث نیست.

با وجود مذاکرات ماه گذشته که شامل آلمان هم بود- که امیدوار است همزمان با ریاست چرخشی برلین بر اتحادیه اروپا، مذاکرات با مقدونیه شمالی آغاز شود- دو کشور همسایه بالکان هنوز بر سر این امر به نتیجه نرسیده‌اند.

زاهاریوا گفت: هیچ‌کس مخالفتی با حق آن‌ها برای تعریف کشور خودشان و گذاشتن نام دلخواه بر زبانشان، ندارد. اما نمی‌توانیم موافقت کنیم که این حق مبتنی بر نفرت، سرقت تاریخ و رد بلغارستان باشد.

"زوران زائوف"، نخست‌وزیر مقدونیه شمالی گفت که برای چنین اقدامی آماده شده و هنوز تا آخر دسامبر برای تشکیل نخستین کنفرانس بین دولتی برای آغاز مذاکرات پیوست، فرصت هست.

وی به خبرنگاران گفت: من انتظار مسؤولیت‌پذیری و نشانه‌ای مبنی بر دوستی از سمت طرف بلغاری دارم. ما نیاز به دوستی و یک دست کمک‌دهنده برای طی مسیر اروپایی با یکدیگر داریم.

انتهای پیام

نظر شما