شناسهٔ خبر: 43956582 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا:

رویکرد ناجا در حوزه مشاوره ومددکاری با شیوع کرونا متحول شد

تهران - ایرنا - مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گفت: رویکرد مشاوره و مددکاری ناجا همزمان با شیوع ویروس کرونا تغییر کرده و سامانه مشاوره تلفنی ۰۹۶۵۸۰ جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای در سراسر کشور طراحی و عملیاتی شد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ مجید موسوی راد روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار انتظامی ایرنا افزود: با شیوع کرونا رویکرد تحولی در بخش مشاوره معاونت اجتماعی از اردیبهشت ماه اتفاق افتاد. 

وی افزود: در سال جاری و همزمان با هفته نیروی انتظامی، آموزش های روانشناختی، در بستر فضای مجازی، جهت ارائه مهارت های زندگی، در قالب ۲۰۰ کلیپ آموزشی توسط روانشناسان مراکز مشاوره ناجا اجرایی شد.

سرهنگ موسوی راد گفت: رویکرد علمی و تخصصی حاکم بر نحوه و چگونگی ارائه خدمات مشاوره ای در مراکز مشاوره ناجا، حرکت به سمت پیاده سازی بیانیه گام دوم انقلاب است و چاپ ۱۷ عنوان کتاب در این زمینه مستندی هر چند کوچک در تحقق آن است.

وی افزود: سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار نفر از خدمات مشاوره ناجا بهره مند شدند که مبتنی بر اطلس آسیب های روانی - اجتماعی حاصل از این موضوع، مبانی ارائه آموزش های پیشگیرانه در قالب طرح مشاوره فعال در سراسر کشور طر احی و اجرا شده است.

مدیرکل مشاوره و مددکاری ناجا گفت: بررسی و تحلیل عمیق و کارشناسانه کیس های ویژه و  مجرمان خاص، از دیگر اقدامات تخصصی این حوزه است که به تناسب نتایج حاصله، اقدامات پیشگیرانه برنامه ریزی می شود.

وی گفت: با هدف هماهنگی و همراستایی با سازمان های همسو در حوزه روانشناسی و  مشاوره، به جهت ارتقای بهداشت روانی جامعه و تقویت فعالیت های علمی - تخصصی مرتبط با حوزه مشاوره، در آبان سال جاری تفاهم نامه همکاری با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره امضا شده است.

موسوی راد در رابطه با پیشینه خدمات مشاوره و مددکاری در ناجا افزود: با توجه به رویکرد جامعه محوری و پیشگیری اجتماعی، با تدابیر هوشمندانه فرماندهان وقت، در سال ۱۳۷۹ اولین مرکز مشاوره ناجا تاسیس و لزوم تسری آن احساس و اجرای آن عملیاتی شد که اکنون حدود ۹۰ درصد دوایر اجتماعی کلانتری ها فعال بوده و بیش از ۵۰ مرکز مشاوره تخصصی معاونت اجتماعی ناجا در حال ارائه خدمات در کلیه زمینه های خانوادگی، فردی، تحصیلی، تربیتی و ... است.

مدیرکل مشاوره و مددکاری ناجا گفت: رویکرد هوشمندانه علمی و تخصصی پلیس در مداخله موثر در بزنگاه حساس طرح پرونده های خانوادگی در کلانتری ها و پاسگاه ها، منجر به حذف پرونده ها از چرخه انتظامی و قضایی شده که ضمن کاهش بار پلیس و قوه قضائیه منجر به تحکیم بیان خانواده ها می شود. با توجه به پیامدهای منفی و متعدد اختلافات زناشویی بر خانواده، فرزندان و اجتماع، رویکرد مداخله ای و علمی پلیس، در راستای حفظ کانون گرم خانواده بوده که نهایتا نهادینه کردن امنیت پایدار و توسعه وگسترش سلامت روانی اجتماعی را در بردارد.

به گفته وی در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۰۰ هزار نفر از خدمات مشاوره ای ناجا بهره مند شده اند ، به گونه ای که ۶۳ درصد از پرونده ها ارجاعی منجر به مصالحه شده است.

بر اساس اطلس آسیب های روانی - اجتماعی تدوین شده مبتنی بر مراجعان مراکز و دوایر اجتماعی کلانتری ها، عمده ترین ریشه اختلافات زناشویی و مشکلات بین فردی، ناشی  از ضعف در برقراری ارتباطات موثر و در مجموع ضعیف بودن مهارت های زندگی بوده که بر این اساس لزوم ارائه این گونه آموزش های در بستر خانواده و جامعه از اولویت های پیشگیرانه هر دستگاهی است.

نظر شما