شناسهٔ خبر: 43946499 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سوره هنر | لینک خبر

توسط انتشارات سوره مهر؛

زندگینامه آیت‌الله روح‌الله کمالوند منتشر شد

زندگینامه و شرح فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله روح‌الله کمالوند با قلم کامران عاروان در قالب شخصیت‌های مانا چاپ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مجموعه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» با هدف ارائه الگوهای موفق، به زندگی شخصیت‌های نیکنامی می‌پردازد که در عرصه دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زیسته و درگذشته‌اند. این مجموعه که برای عموم مخاطبان به‌ویژه جوانان و دانشگاهیان تهیه شده، برآیند احساس ضرورتی است که در پهنه ارائه آثار دقیق و مستند از زندگانی افراد تأثیرگذار پدید آمده‌ است. از این رو پژوهشگران دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری که تجربه‌ای در شرح حال‌ نویسی داشتند، گروهی را با عنوان شخصیت‌های مانا تشکیل دادند. این گروه یکصد تن از شخصیت‌های مشهور یا کم‌آوازه معاصر را برگزید تا در مجموعه‌ای به شرح احوال، فعالیت‌ها، آرا و اندیشه‌ها، آثار و دیگر تکاپوهای زندگی شخصیت‌های مورد نظر پرداخته، آنان را به شیوه محققانه، علمی و مستند، در حدود یکصد صفحه، به مخاطبان معرفی کند.

یکی از افراد مطرح در قرن معاصر، آیت‌الله کمالوند است که کارنامه درخشانی در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دارد؛ بخش مهمی از زندگی او با وقایع آغازین انقلاب اسلامی پیوند خورده است. شاید این نزدیکی به زمان وقوع، خیال محقق را آسوده سازد که تمام منابعِ رویدادها به آسانی در دسترس او قرار دارند، اما با کمی دقت و با نکته‌بینی می‌توان فهمید که در دل وقایع انقلاب اسلامی ابهامات و سؤالات زیادی وجود دارد که مورخ و محقق را برای مدتی به خود مشغول خواهد کرد.

این اثر پژوهشی متکی بر روش توصیف و تحلیل تاریخی است. گاهی توصیفی است و گاهی ترکیبی از توصیف و تحلیل تا شاید بخشی از رخدادهای مرتبط با آیت‌الله کمالوند روشن شود. در نگارش زندگی آیت‌الله کمالوند چهار موضوع دنبال شد:

۱- برخی شخصیت‌ها منطقه‌مدارند و برخی ایران‌مدار. چه بسیار بودند از خوانین و شیوخ و علما و تحصیل‌کردگان علوم جدید که تنها در منطقه آبا و اجدادی مهم و مدار تصمیم‌گیری بودند، همچنین برخی شخصیت‌ها از مرزهای ایل و طایفه و منطقه فراتر رفته و منشأ تصمیم‌هایی می‌شوند که حاصلش نه برای اندک مردمان که برای قاطبه مردم کشور تأثیرگذار بوده است. یکی از این علمای ایران‌مدار آیت‌الله روح‌الله کمالوند است که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شمسی به میدان سیاست وارد شد و تأثیری جدی از خود به یادگار گذاشت.

۲- بررسی و تحلیل جایگاه تاریخی روحانیت و درک ضرورت ایجاد حوزه‌های علمیه در دوره پهلوی اول که آیت‌الله کمالوند در این باره نقش مهمی ایفا کرده است. حضور وی در کنار سازمان‌دهندگان نهاد روحانیت مستقر در ایران، یعنی آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری و سیدحسین بروجردی، و ایجاد حوزه علمیه کمالیه در خرم‌آباد، اهمیت ویژه‌ای دارد.

۳- نقش نمایندگی نهاد روحانیت که به عهده آیت‌الله کمالوند گذاشته شده بود تا در مذاکرات میان حکومت و روحانیت شرکت کند، به میزان قابل توجهی چشمگیر و حافظ شأن و جایگاه روحانیت بوده است.

۴- اصل پایانی شناخت جایگاه و اقدامات اجتماعی آیت‌الله کمالوند در منطقه غرب ایران است که خود را پیرو شیوه‌های سنتی و قدیمی روحانیون نمی‌دانست؛ به‌ویژه در لرستان و بخش‌های پیرامونی آن، که در فقر فرهنگی و اقتصادی و مشکلات قبیله‌ای و اجتماعی به سر می‌بردند. بنابراین دست توانمندی جهت ایجاد شرایط بهتر برای آن جامعه به شمار می‌رفت.

گفتنی است، زندگینامه و شرح فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله روح‌الله کمالوند با قلم کامران عاروان در قالب شخصیت‌های مانا توسط انتشارات سوره مهر چاپ شده است.

انتهای پیام/

نظر شما